Begrepet «evolusjon» betegner en gradvis tilpasning eller forandring av arvelige kjennetegn fra generasjon til generasjon. Utviklingen karakteriseres av at den foregår kontinuerlig, dvs. at det er små steg som tas hele tiden, i motsetning til en «revolusjon», der det skjer store forandringer i løpet av kort tid.

LES OGSÅ: Test: Nye TREK MADONE

Med ovennevnte definisjon i bakhodet vil det bli lettere for oss å komme til bunns i hva slags sykkel den nye Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD egentlig er. Det er ingen total forandret racersykkel som Cannondale presenterte i østerrikske Kitzbühel for en drøy uke siden, men en sykkel som har blitt gradvis utviklet og tilpasset siden forgjengermodellen kom i 2012.

BALANSEGANG

– Mens konkurrentene våre under utviklingen av en ny sykkel pleier å fokusere på enten vekt, stivhet eller aerodynamikk, prøvde vi i Cannondale å skape en utbalansert sykkel som scorer høyt på alle aspekter, forteller Murry Washburn, som er produktmanager hos den amerikanske sykkelprodusenten.

– Den nye SuperSix EVO Hi-MOD er nettopp det. Det er den perfekt avbalanserte racersykkelen.

 

Vel.

Amerikanerne er ikke kjente for å begrense seg, særlig ikke når det gjelder å reklamere for egne produkter. Men amerikansk skryting eller ei, poenget er at Cannondale sin nye EVO er en veldig bra sykkel.

Vi i Landevei har testet en rekke Cannondale-sykler i løpet av de siste årene, og har som regel hatt lite eller intet å utsette. Den gamle SuperSix EVO ble vår testvinner i utgaven 01/2013, mens den tidligere versjonen av SuperSix EVO Hi-MOD scoret med 90% på testskalaen vår (02/2015). Så hva er forbedringene på den nye sykkelen? Hvilke er de små evolusjonære steg Cannondale har tatt? Finnes det i det hele tatt rom for forbedringer?

LES OGSÅ: Har Canyon skapt den ultimate sykkelen?

Ved første øyekast ligner den nye SuperSix EVO Hi-MOD forbausende mye den gamle modellen. Vi har fortsatt det gamle, klassiske utseendet, dvs. en ramme med to rene triangler og vannrett overrør. Da det ved årsskifte ble annonsert at aeroingeniøren Damon Rinard fra Cervélo hadde blitt hentet inn i Cannondale, forventet nok mange å se en ny EVO med skikkelig aeroramme og integrert aerostyre. Men bransjelederen Cannondale fokuserte på balansen istedenfor, vel vitende om at en ren aerosatsning hadde gått på bekostning av sykkelens helhetlige fremtoning. Små tilpasninger i form av en forbedret aeroform for de mest vindutsatte deler som gaffel, under- og seterør samt setestang ble likevel gjort på den nye EVOen, heter det fra offisiell side. Vi i Landevei minner imidlertid om at vi ikke har noen muligheter til å etterprøve aeroegenskapene. Vi må derfor stole på Cannondale sine opplysninger i denne sammenheng.

KRAFTOVERFØRING

Dersom den gamle SuperSix EVO Hi-MOD i det hele tatt hadde en liten svakhet, så var det kranklageret. Den stive Hollowgram-SL kranken og BB30-kranklageret fungerte utmerket for normalvektige syklister, men større og tyngre ryttere fikk ikke etthundre prosent utbytte for hvert pedaltråkk. Vi kan på ingen måte si at våre tre testryttere over 80 kg led nevneverdig av dette, men Cannondale skal nå ha forbedret det de selv mener er en svakhet.

STIVT: Overgangen mellom seterøret inn i krankområdet er deltaformet og skal gjøre SuperSix EVO Hi-MOD ekstra stiv. Foto: Marcus Liebold.

Nå kommer den nye SuperSix EVO med BB30A-kranklager som er 73 millimeter bred. Dette betyr større stivhet og raskere respons i akselerasjonsmomentet. Overgangen mellom seterøret inn i krankområdet har den kjente deltaformen (bl.a. kjent fra Cannondale Synpase), som sørger for ytterligere stivhet, også oppover i sykkelen. Kjedestengene er asymmetriske, noe som betyr at stangen på motsatt side av krankarmen er fem millimeter bredere. Dette gir bedre kraftutnyttelse for hvert tråkk, ifølge Cannondale.

LES OGSÅ: Test: PINARELLO DOGMA K8

Den nye SuperSix EVO Hi-MOD kommer med ny Hollowgram SiSL2-kranksett. SL står som kjent for «super light», og skal vi tro Cannondale, vil det nye kranksettet være 200 gram lettere enn konkurrentenes tilsvarende løsninger. Drevet SpideRing SL, som Cannondale introduserte i fjor, brukes selvsagt også på den nye SuperSix EVO Hi-MOD, den har bare skiftet navnet til SpiderRing SL.

TREENIGHET

Når vi først er inne på vekt, er det på sin plass å nevne, at rammesettet til den nye EVOen er 67 gram lettere enn det gamle. Dette skyldes ikke bare faktumet at Cannondale bruker en blanding av både high- og ultrahigh modulus karbonfibrer (derav navnet Hi-MOD) når sykkelen lages, men at fiberne er flettet sammen i ulike tykkelser på ulike steder på sykkelen. Fiberstrukturen rundt kranklageret er derfor fin og kompakt, mens den blir grovere for eksempel utover kjedestengene og seterøret. Alt etter hvor kreftene virker mest.

Ved siden av kunne redusere vekten på et nødvendig minimum, er fordelen med en blanding av de ulike karbonfibrene også en annen. Komfort.

SMALT: Den nye gaffelen til SuperSix EVO Hi-MOD er blitt smalere. Foto: Marcus Liebold.

I våre tidligere tester har vi gang på gang fått bekreftet at SuperSix kanskje er den mest komfortable av syklene vi finner i proffeltet, og tyske lab-tester har måletallsdata som på noen måter kan bekrefte våre opplevelser.

Myke karbonfibre demper vibrasjon bedre enn sprøe fibre. På den nye SuperSix EVO Hi-MOD vil derfor mykere fibre brukes på alle de steder, som vil måtte absorbere vibrasjon fra underlaget. Skal vi tro Cannondale, vil også den nye, slanke gaffelen bidra til vibrasjonsdemping. Den er støpt i ett fra topp til tå – eller rettere sagt fra styrerør til drop-out. Amerikanerne kaller dette for One-Piece-Construction og reklamerer for at karbonfibrene nå går uavbrutt gjennom gaffelen og derfor vil fordele støt bedre. Kommende langtidstester av SuperSix EVO Hi-MOD vil vise om løftet holder stand.

Komforten på den nye EVOen fortsetter med en ny og avrundet setepinne, som nå har en diameter på 25,4 millimeter contra forgjengermodellen med 27,2 millimeter. I takt med tiden vil den nye EVOen åpne opp for å kunne sette på 28 millimeter dekk om ønskelig, selv om standardoppsettet vil komme med 25 millimeter dekk. Større dekkdimensjon betyr lavere -trykk og følgelig mer komfort ute på turen. Samtidig som man vil kunne rulle raskere og forsere svinger kvikkere.

KOMFORTABEL: Den nye setepinnen til SuperSix EVO Hi-MOD skal gi bedre komfort. Foto: Marcus Liebold.

FØRSTEINNTRYKK

Det er nettopp det vi la merke til under den første testturen. Uten nevneverdige kraftanstrengelser triller sykkelen nærmest av seg selv, slik vi forventer av sykler i denne toppkategorien. Den ruller og går, og er smidig i enhver bevegelse. En liten antydning av en retningsendring og den nye SuperSix EVO Hi-MOD styrer villig i den retning, vi vil ha den. Spesielt i krappe svinger eller utforkjøringer med stor fart er sykkelen meget lett å manøvrere og holder linjen sin. Overstyring er et fremmedord for den nye EVOen. Om vi reiser oss for å spurte eller om vi brekker oss opp den bratte klatringen opp til Kitzbüheler Horn, sykkelen omsetter ethvert tråkk til ren fremdrift. Den nye EVOen kjennes lett, kvikk og responsiv. Som forgjengermodellen er SuperSix EVO Hi-MOD en gedigen allrounder, og det ser absolutt ut som om Cannondale har lyktes med målsetningen om å skape en avbalansert racer.

Evolusjon betyr til syvende og sist at de beste egenskapene vil forplante seg videre og danner grunnlag for fremtidig utvikling.

RYDDIG: Amerikanske Cannondale er kjent for å holde orden på vaierne. Foto: Marcus Liebold.

TILGJENGELIGHET OG PRIS

Cannondale varsler om at den nye SuperSix EVO Hi-MOD vil være tilgjengelig i butikken fra midten av september. Det er fem modeller som vil være tilgjengelige. SuperSix EVO BLACK INC. med DuraAce9000 og ENVE-hjul; SuperSix EVO Hi-MOD Team slik laget Garmin-Cannondale bruker den; to DuraAce 9000 varianter samt en Ultegra 6800 modell.

Prisene vil variere mellom 4.500-12.500 USD.

...

Husk at denne sykkelen er blitt testet innenfor en meget begrenset tidsramme og kun under enkelte ytre forhold. Sykkelen er ikke blitt direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

Vi du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken ”slik tester vi sykler”.