UTSTYR

Ramme: Ride karbon
Styre: FSA Energy Compact 44cm
Stem: FSA Team Issue 110mm
Sete: Prologo Scratch Pro
Gir: Shimano Ultegra 6800
Krank: Shimano Ultegra 6800 50/34
Kassett: Shimano Ultegra 11-32
Bremser: Shimano BR 785
Hjul: DT Swiss Spline
Dekk: Continental Grand Sport Race 25mm

Merida Ride Disc CF700
Pris:  29999 kroner
Vekt: 8650 gram
Størrelse testet: 56
Importør: Stians Sport

Ikke utslagsgivende, men kjekt å vite:
PLUSS: Strøkent bygg, godt styre med god tape, 15mm aksling foran, komfortabel, skjermfeste, trygg og solid
MINUS: Mangler sjel og spenst

Les også: Slik tester vi og derfor

Les også disse testene: Test av sykkellykter til pendling, landevei og grus

Meridas finish har gått fra en svak treer til en solid sekser. Tidligere sjaber byggekvalitet er byttet ut med testens kanskje lekreste bygg. Vaiere og strømper har perfekt lengde, ingen løse deler som rakler og prisen er til storprodusent å være fornuftig. Vi liker styret, som har bred overflate ved hendlene og moderne form. Dette gjør det svært behagelig uansett hvor vi hviler hendene, perfekt i denne kategorien. Legg også merke til at denne sykkelen kommer med svært diskré muligheter for å feste skjermer, et stort pluss for de som måtte befinne seg i våte strøk.

Merida Ride Disc er basert på Merida Ride, sykkelen Lampre-Merida bruker når de kjører Paris-Roubaix, Strade Bianche eller andre ritt med grus og brostein. Ride Disc er ytterligere tilpasset amatøren, med høyere styrerør, lavere krankhus og lengre akselavstand for mer avslappet sittestilling. Vi noterer oss også 15mm aksling foran, tidsriktig korrekt. Ute på veien finner vi det samme bunnsolide inntrykket som ved første inspeksjon.

VURDERING

Utstyr mht pris: 5
Klatring: 4,5
Utfor: 4,5
Komfort: 5
Ritt: 4
Andre underlag: 4,5
Sykkelglede: 4,5
Snitt: 4,6

I både lange og korte klatringer er Meridaen et trygt valg. Vi vet hva vi får, vi finner oss enkelt til rette på sykkelen. Komforten er også god, den står til terningkast fem. Vibrasjonsdempingen fungerer åpenbart bra, noe som skyldes både en tynn setepinne og setestag som tar av for vibrasjoner. Men hva med i et ritt?

Når det går i rykk og napp hele dagen og en skal tråle seg frem og tilbake blant hundre mann? Dette er en dønn stabil sykkel, som kanskje ikke vil utmerke seg i fellesstart. Men i et lagtemporitt som Bergen-Voss eller Trondheim-Oslo er det sikkert som banken.

BEHAGELIG: Styre med flat topp og fet tape med godt grep er noe vi setter pris på.

Det føles aldri ålreit å dra frem spanskrøret mot en sykkel som tilsvarer bunnsolide Wolksvagen Passat, Volvo 240 eller Skoda Octavia. Eiere og kjøperne av slike produkter er ikke kjipe, de bruker bare ikke masse penger ekstra på at bilene, eller syklene deres i dette tilfellet, skal ha en eller annen bisarr spisskompetanse. Merida Ride Disc er kjæresten som er «damned if you do, damned if you don’t»

Merida Ride Disc er en dans på roser, de rødeste rosene med den mest solide stilken. Full Ultegragruppe er bunnsolide saker, du vet det holder. Hjul fra DT Swiss likeså, vi tør ikke tenke på hvor mye juling de kan få uten vedlikehold, og fortsatt virke nye. Merida Ride Disc er kanskje det tryggeste kjøpet i testen, men vi liker også svarte roser med giftige torner: Vi har ikke «lidenskap og lidelse» i navnetittelen vår for ingenting: Vi savner litt sjel.

OMSIDER: Innvendige strømper og vaiere som sitter som støpt. Merida har hatt mye raklete løsninger tidligere, men nå fungerer det bra.

FREMTIDEN: 15mm aksling gjenget inn i gaffelen sentrerer hjulet perfekt, hver gang. Dette kommer det mer av på landeveissykler fremover.