UTSTYR

Ramme: GT Carbon
Styre: GT Droptune RS
Stem: GT 115mm
Sete: Fizik Aliante VS
Gir: Shimano Ultegra 6800
Krank: Shimano Ultegra 6800 52/36
Kassett: Shimano 105 11-32
Bremser: Shimano BR 785
Hjul: DT240 nav på Stan’s Notubes Grail felg
Dekk: Continental Grand Sport Race 28mm

GT Grade Carbon Ultegra
Pris: 30000 kroner
Vekt: 8760 gram
Størrelse testet: 56
Importør: Beach Mountain

Ikke veldig utslagsgivende, men kjekt å vite:
PLUSS: Testens beste girkombo med 11-32 og 52- 6, 15mm aksling foran, stilig designelement, definerer en egen kategori
MINUS: Flarestyre kan være overdrevet for noen, er ingen landeveissykkel, utvendig kabelføring under underrøret er passé

Passer for: Eventyreren som tar sykkelen sin med på alt, på all slags underlag
Passer ikke for: Den gjennomsnittlige landeveissyklist

Les også: Slik tester vi og derfor

Les også disse testene:
TEST: Trek Domane Disc 6.2
TEST: Skørn Flya MLK Disk
TEST: Merida Ride Disc

Tidligere var det bare mindre nisjemerker som leverte sykler i et segment kalt «gravel grinders», men nå har stadig flere av de største produsentene hevet seg på bølgen. En gravel grinder er kort forklart en landeveissykkel med grovere dekk med større volum, slik at en like fint kan sykle til jobb som en kan ta en langtur på grus. GT Grade har et høyt styrerør, lavere krankhus og lang akselavstand.

Dette er gjort for å skape en mer stabil sykkel enn det en vanlig landeveissykkel vil være. Vær obs på at sykler i denne kategorien skriver seg selv litt ut av den tradisjonelle landeveiskategorien. GT eies av samme selskap som Cannondale, og de er relativt konsekvente på at GT sine sykler er laget for moro, mens skal du prestere skal du kjøpe Cannondale.

VURDERING

Utstyr mht pris: 5
Klatring: 3
Utfor: 4,5
Komfort: 5,5
Ritt: 3,5
Andre underlag: 6
Sykkelglede: 4
Snitt: 4,5

GT Grade gir oss som nevnt en helt annen sittestilling enn en vanlig racer, her sitter vi oppreist, avslappet og med en langt bedre oversikt over det som skjer rundt oss. Volumiøse dekk og setestag som flekser noe helt vanvittig gjør dette til en svært komfortabel reise. Titter du mellom bena dine mens du sykler kan du med det blotte øye se hvor mye setestagene faktisk gir etter.

Med et høyt styrerør får vi også en annerledes klatrefølelse. Det er mer behagelig å klatre oppreist med et høyt styre, men det går også utover kraften og spensten i tråkket, vi lener oss ikke over sykkelen på samme og rå måte som vi gjør på de konvensjonelle landeveissyklene. I nedoverbakke, når det virkelig går fort og svingene er store, minner dette mer om motorsykkel enn landeveissykkel. Det er summen av en rekke elementer som gjør stabiliteten overlegen.

Prisen for alt dette? Det er også alt du får. Dette er en rendyrket gravel grinder, og ikke noe annet. Liker du både å kjøre om kapp med gutta og ta deg en langtur på grusveier, gå heller for en vanlig landeveissykkel med volumiøse dekk.

FREMTIDEN: Akslinger med større diameter er fremtiden. GT er allerede på plass.

GT Grade kommer med full Ultegragruppe, hjul fra Stan’s og 28mm dekk, en bunnsolid pakke. På sykler i denne prisklassen bør en kunne finne en smidigere løsning på vaiere og strømper enn her, GT har på sin Grade lagt alt under overrøret.

GT Grade er spisset for å passe i sin egen kategori, de nye grusbankerne. Dette gjør at det er lite ved den som minner om en vanlig landeveissykkel. Skal den straffes for det? Strengt tatt ikke, men vi føler ikke denne sykkelen kan noe mer enn Cannondale Synapse eller Merida Ride. Like fullt, skal du ha en sykkel til lange turer på absolutt all slags underlag kan GT Grade være et riktig valg.

SPYDSPISS: Flare-styrene gir deg god kontroll når en ligger i bukken, men vi synes likevel dette er litt mye av det gode.

STILIG: GT har fått med sitt designelement, det ekstra triangelet der sete-og overrøret møtes.