Fara | Road Disc er selskapets skivebremsmodell, som kommer i flere forskjellige prisklasser. Modellen vi har testet er den rimeligste utgaven, som ligger på 32900 kroner.

LES OGSÅ: Dette er Faras toppmodell

Sykkelen er satt opp med full Ultegra-gruppe, hydrauliske skivebremser, Discus C35 Pro hjulsett fra 3T samt øvrige komponenter fra 3T.

UTSTYR OG DETALJER

Vi har siden den korte gjennomgangen av Faras flaggskip uten skiver, fått med oss desto mer av plusser og minuser på disse syklene.

PENT: Strømper og vaiere ledes lekkert gjennom rammen.

En detalj vi liker er setepinnen, der du enkelt kan justere setevinkel med to skruer på toppen av setepinnen. Ikke bare er dette den enkleste måten å justere setevinkelen på, det er også den eneste patenten vi erfarer at sitter dønn fast. Ironisk nok er det oftest de dyreste setepinnene som har de dårligste løsningene, all ære til Fara for å ha dette på stell.

LES OGSÅ: Sjekk ut Adam Hansens sko til intet mindre enn 2500 Dollar..

Vi liker at både setevinkel og setehøyde justeres med en 4 mm umbrakonøkkel. Om du har kjøpt nytt sete eller ønsker å prøve nye innstillinger, gjør det livet enklere når en er ute på tur og vil slippe å bruke mikroverktøy.

Hjulene måler 25mm utvendig, og må sies å være en bred standard. Dette gir deg gode muligheter til å sette på 25 og 28mm dekk med lavt trykk, for en komfortabel kjøretur.

BESTILL ABONNEMENT! Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

Alle strømper og vaiere går inni rammen, og er flott ledet gjennom små klips. Skal du først bytte vaiere gjør det ikke oppgaven enklere, men det skader ikke at ting ser pent ut når det hele er på plass.

KNOT: Harde strømper sliter på lakk og dekaler. Her må det beskyttes bedre.

Rammen er også bygget rundt den nyeste standarden for skivebremser, flat mount. Kort forklart betyr det at bremsekaliperen er festet direkte i kjedestaget. Dette er også en standard profflagene og UCI har samtykket om skal gjelder for videre produksjon av sykler, kjekt å vite om du skal kjøre aktive ritt.

Vi noterer oss også justeringstønnen for å stramme vaieren til frontskifteren. Den er liten og diskré, og er den første tønnen vi har vært borti som ikke lar seg påvirke når de andre strømpene klaprer borti.

Det praktiske aspektet med mindre verktøy for justeringer forsvinner totalt om en er av typen som ofte justerer stemhøyde og styrevinkel. På stemet fra 3T trenger du for sikkerhets skyld to ulike torx-dimensjoner, noe de færreste har i verktøyskassen.

Setet skårer heller ikke mange poeng i redaksjonen. Setet er designet for å matche sykkelen, noe det virkelig også gjør, men vi tror ikke det store flertallet vil finne seg godt til rette her.

BRA! Slike setepinneløsninger liker vi. Dette er enkelt å justere på millimeter'n.

SKIVER VERSUS FELGBREMS

Selv om dette i utgangspunktet skal være samme sykkel som felgbremsmodellen vi testet tidligere i år, finner vi likevel sentrale forskjeller. Det skal noe mer til enn bare å sette skivebremser på en vanlig ramme for å være i gang.

Syklene må forsterkes på ulike steder på rammen, og skivebremsmodeller har ofte noen millimetre lengre kjedestag, for å gi plass til større dekk, samt få bakbremsen til å fungere skikkelig.

På papiret skal ikke dette ha mye å si, men i praksis skaper det forskjeller.

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring 

UTMERKER SEG UTFOR

Mens felgbremsvarianten er en åpenbar klatrer, en livlig sykkel som trives definitivt best når vi går til i bakker, er skivebremsmodellen en sykkel som trives helt klart best nedover.

Sykkelen oppleves mer stabil. Dette gjelder både i høy fart gjennom de store svingene, men vi opplever det også at sykkelen lettere holder linjen når vi først finner linjen vår i svingen. Vi lener oss over, og sykkelen sitter dønn på linja. Gjennom tekniske partier i utforkjøringene opplever vi også at det er lett å gå raskt fra side til side, tross den litt høye fronten. Dette kan ofte føre til litt overkompensasjon, men her er det lett å kjøre aggressivt nedover.

FREMTIDSRETTET: Fara bruker den nye flat mount-standarden på sine sykler.

Skivebremsmodellen er en sykkel det er skikkelig morsomt å kjøre utfor med. Vi fikk testet dette grundig, i de mange og lange utforkjøringene i dalsidene i Valdres. Opplevelsen var den samme både på asfalt, skikkelig dårlig asfalt og grus.

Hvor mye av dette kan vi takke sykkelens konstruksjon, og hvor mye kan vi takke skivebremsene?

Vel, lik det eller ei, skivebremser er langt enklere å ha kontroll med nedover, og vi tør påstå enhver syklist blir bedre utfor med skiver. Du har bedre kontroll over modulasjonen, vil sitte mer avslappet, og vips har du tatt flere skritt.

Men, selve sykkelen har også mye å si. En sykkel som er dårlig utfor blir ikke til en rakett nedover bare ved å sette på skiver.

I Faras tilfelle leveres sykkelen med standarden 142/12 på bakakslingen og 15 mm aksling foran. Akslingene er gjennomgående, og den grove diameteren skal gjøre at det må mer moment til før noe gir etter. Vi har erfart det samme på flere sykler, at skivebremsmodellen oppleves mer robust, og enklere holder linjer uansett terreng.

GRØNNSKOLLING: Er du helt grønn på dekktrykk følger det bruksanvisning på felgene fra 3T.

SMART: Denne lille tønnen lar deg justere vaieren til frontskifteren.

VERKTØY: SKal du justere stemet trenger du to ulike torx-nøkler. Unødvendig, men mer 3T sin feil enn Fara.

OMDISKUTERT: SKivebremser splitter feltet, men at det er fremtiden er det ingenting å si på.

HVA MANGLER?

Fara Road Disc oppleves som et ustoppelig godstog, et tog vi virkelig har tillitt til. Vi ville aldri vært redd for å slippe feltet over bakkekulen før en lang nedkjøring, der ville vi vært trygge på at vi hadde sklidd oss inn.

Vi sitter også godt i bukken, og ville trivdes godt i et brudd med denne sykkelen. Den oppleves lett å holde farten med, den har det riktige skyvet når en graver dypt.

Dog, en ting vi savner, er den raffinerte følelsen vi fikk fra toppmodellen Fara Road. Vi savner tilbakemeldinger fra underlaget, og vi ønsker oss mer komfort.

I de store hullene kan det bli riktig slagete, og små sprekker i asfalten kjennes bedre enn vi skulle ønske. Vi hører også forskjellen på asfaltkvalitet, men vi opplever den ikke like mye som på felgbremsutgaven.

Hjulsettet som sitter på veier over 1800 gram, så det sier seg selv at her er det både vekt å spare og mer nerver å hente om en oppgraderer hjulene.

Husk dog at denne modellen er Faras laveste prispunkt, og det er ikke her du finner toppmodeller av dekk og hjul. Hadde vi testet en rimeligere felgbremsmodell ville vi kunne opplevd det samme.

GOD PLASS: Du har fint plass til minst 30mm brede dekk på Faras skivebremsmodeller.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

OPPSUMMERT

Fara Road Disc er et solid stykke arbeid, og en visuell fryd, helt ulikt det vi er vant med for en landeveissykkel.

Den har sin absolutte force nedover, der den er stabil, trygg og forutsigbar, både i de store svingene i høy fart og i de krappere svingene der en raskt må skifte retning.

Vi savner litt mer komfort og tilbakemeldinger fra veien, men dette kan i stor grad tilskrives hjulsett hjulsettet. Er du i markedet for en Fara men mangler kronene til å ta’n helt ut, legg penger i hjulsett. Om du har Ultegra eller Dura Ace spiller ingen rolle på kjørefølelsen, noe hjul gjør.

For deg som ikke danser som Contador oppover men heller kjører utfor og tempo som Hushovd, løp og kjøp. Dette kan gå skikkelig fort.

Skiver er kommet for å bli, og det er ingen grunn til ikke å være tidlig ute.

BRA: Strømpen til bakgiret er pent lagt. Den samme utgangen brukes om en vil ha en sykkel med Di2.