Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

 Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

«Fara», et navn som har sin opprinnelse fra det norrøne ordet for å reise, ble lansert i våres. Merket er startet av blant annet Kenneth Pedersen, kjent fra designbyrået ANTI.

LES OGSÅ: Dette er siste sjanse for å seede seg opp som klatrekonge

Selskapet selger sykler over nett, og etter å ha valgt rammemodell, velger du selv den utstyrspakken du vil ha. Selskapets idé er å alltid ha de nyeste utstyrsgruppene på lager, noe serieprodusenter sjelden klarer.

Faras toppmodell på landeveien, Road F|1 var eksempelvis til salgs med SRAM Red allerede i våres.

LES OGSÅ: Hva med en tur opp Norges bratteste bakke?

Faras sykler har på grunn av sine opphavsmenn lagt seg på en veldig pen linje. Smak er selvsagt individuelt, men det er helt åpenbart at designet skal appellere til de mest aktive syklistene. Den mørke, matte rødtonen er så langt i sykkelhistorien sjelden vare, men det ser riktig flott ut når en tar det i nærmere øyesyn.

Modellen vi har testet, F Road 1, er merkets mest aggressive landeveissykkel.

Den deler geometri med blant annet Cervélo R5, og er således en fullblods racer, med en litt høyere front. Vi mener dette er den mest fornuftige geometrien, med mindre du vet du skal ha en riktig aggressiv sykkel.

Road 1 er satt opp med SRAMs nye eTap-gruppe, og karbonhjul for clincherdekk fra 3T. Sistnevnte leverer også styre og stem, mens setepinnen er en proprietær variant for sykkelen, med 25 mm setback.

Vi prøvde sykkelen med 25- og 28 mm dekk, der det fortsatt var noe klaring igjen for det største dekket. Trolig kan du kjøre de mest moderne og brede felgene med tilsvarende dekk, noe mer kan subbe i bremsene.

Rammen er klargjort både for mekaniske og elektriske gir, og all vaierføringen er selvsagt innvendig. Kjører du SRAM Red som her, får du et veldig rent styreoppsett, med bare to synlige bremsevaiere.

TRÅDLØST: SRAMs eTap er helt trådløst, så alt vi justerer på denne utgaven er bremsene. Foto: Henrik Alpers.

PÅ VEIEN

Testeksemplaret vi prøver er i størrelse 56, og har en vekt på 6,9 kg, altså rett over UCIs vektgrense på 6,8. SRAM Red eTap er ikke den letteste gruppen, så her kommer du fint under grensen om du jager gram.

Det er mer enn bare vekten som gjør at sykkelen utmerker seg aller best som en klatrer, for så vidt også det første vi legger merke til når vi tar sykkelen ut på veien.

Sykkelen har et veldig godt tilslag særlig når vi reiser oss for å trå, og vi synes den er aller mest morsom når vi støter i klatringene. Fronten på sykkelen oppleves som veldig solid, noe som forsterker det gode inntrykket ved stående sykling.

Sykkelen har den kontante følelsen fra veien, vi får god tilbakemelding på underlaget vi sykler på. Hovedgrunnlaget for denne referansen er 25mm dekk med 7/ 6,5 bar bak/ foran (ryttervekt 80 kg).

Vi savner kanskje den veldig raffinerte følelsen vi finner på de beste syklene, i dette tilfellet må vi trolig over på tubularhjul for å oppnå dette. Sykkelen var satt opp med Michelin Pro 4 Service Course.

Sykkelen leverer dog som forventet på dette området.

Sykkelen skårer topp på utfor og akselerasjon, men vi savner kanskje den aller råeste følelsen vi har hatt på de aller hvasseste spurtsyklene. De aller mest aggressive syklistene vil trolig ønske å komme et par cm lavere, men vi tror likevel dette er de færreste.

PRØV SYKLENE

Ettersom Fara distribueres på nett, har de selvsagt ingen fysisk butikk å handle fra. Dog, ønsker du å ta en titt på syklene, er de ofte utstilt på sykkelcaféen Rouleur i Oslo. Onsdag 14. september vil også folkene i Fara være tilstede på Rouleur, for å vise frem modellene, inkludert sin nye F|1 Road Disc.

Invitasjon til arrangementet finner du her.

Fara er også representert på Samling 2016, og om du ønsker å prøvekjøre en Fara i Fagernes, eller på vei opp, har du mulighet til å booke en sykkel her.

TRÅDLØST 2: Batteriet på bakskifteren. Evt. ledninger eller kabler kommer ut av det svarte lokket. Foto: Henrik Alpers.

OPPSUMMERT

Fara F|1 ROAD er et estetisk flott skue, og vi liker løsningen der du alltid har muligheten til å få sykkelen levert med de nyeste utstyrsgruppene.

Sykkelen har samme geometri som Cervélo R5, noe vi mener er klokt. Sykkelen har samme aggressive geometri og kjørefølelse som en proffracer, men er 1-2 cm høyere i fronten enn de laveste syklene, slik som eksempelvis Canyon Aeroad.

Vi mener Faras geometri er den mest korrekte for den gjennomsnittlige landeveissyklisten, som har sitt hovedfokus på ritt og trening.

Sykkelen har klatring som sin store force, er du en rendyrket flatebanker vil du kanskje oppleve andre sykler som mer i din gate.

Er du som oss norgespatriot og glad i fjell, kjør på med en ny Fara.

Mer info finner du på faracycling.com

Landevei.no er en frittstående nyhetsside for landeveissykling og sykkelkross. For å lese mer om vår uavhengighet ved tester, anbefaler vi deg at du leser saken «Landeveis uavhengighetserklæring».