CERVÉLO S3 DISC DI2

PRIS Di2 ULTEGRA: 76490 kroner
PRIS ULTEGRA: 52490 kroner
VEKT: N/a

Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

 Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

Cervélo bygget sin status på aerosykler. Deres modell «Soloist», kjørt av blant annet CSC og Kurt Asle Arvesen, var en viktig brikke både for merkets status og syklisters aksept for tyngre, men også mer aerodynamiske rammer.

LES OGSÅ: Dette er Faras nye skivebremsmodell

Nå lanserer Cervélo sin nyeste modell i aerosegmentet, Cervélo S3 Disc.

LES OGSÅ: Slik sykler du Venabygdsfjellet!

Den største nyheten er selvfølgelig skivebremser, for enn så lenge har dette vært holdt unna aero-og temposykler. Cervélo lanserer ikke bare sykkelen som en ny enkeltmodell i et stort sortiment, de lanserer det med en klokkeklar tro på at skivebremser er bedre på alle måter.

TVERS IGJENNOM: S3 Disc har gjennomgående akslinger foran og bak. Her 142*12-bakakslingens festepunkt rett over skifteren. 

PLUSS OG MINUS

PLUSS: Komfortabel, oppfører seg mer som en konvensjonell sykkel, gjennomgående akslinger, godt balansert, leken, geometri laget for amatører. 
MINUS: Rådyr, 23mm dekk, styret har veldig stor overflate

En ting er bremsekraft og modulasjon, men sykler med skiver er mye enklere å bygge enn sykler med felgbremser. Plasserer du bremsen og kreftene som oppstår ved navet, står du mye friere i konstruksjonen av rammen.

Mer om ramme og skiver senere, først til det viktigste, hvordan den nye S3 Disc opplevels på veien.

TESTET I SPANIA

Vi var tilstede på Cervélos presentasjon av både denne modellen og triatlonmodellen P5X. Sykkelen er testet i to dager i et forblåst terreng på vestkysten av Spania, et område som er relativt flatt. Vi har gjort det vi kan for å oppsøke bakker, dog har vi slitt med å komme over 2000 høydemeter på tilsammen 18 mil.

Produsentene av aerosykler har ofte slitt med å gjøre syklene noenlunde behagelige, rørformene som er aero-optimalisert gir ofte en hard kjørefølelse. Det er mange som husker tidligere nevnte Soloist som en real balleknuser, sykkelen var knallhard.

Tilbake til nåtiden.

VELUTSTYRT: Krank med 52/36-giring, en perfekt kombinasjon for denne sykkelen. 

Mens vi på eksempelvis Trek Madone møtte en sykkel som var veldig behagelig bak men fortsatt hard foran, er S3 mer behagelig i fronten. Sykkelen er satt opp med 23 mm dekk, og vi kjørte med 7/6,5 bar bak/foran, så det er tydelig at vi finner mange gode egenskaper i både ramme og gaffel.

Vi har ikke nok tid på sykkelen i lange bakker til å konkludere klatreegenskaper, men vi liker oss godt i de bakkene vi har funnet. Vi savner et styre som er bedre å ha hendene på i lange bakker, men det går på et vis å krølle hendene rundt den store styreflaten. Sykkelen oppleves både leken og responsiv når vi står og trår.

Det er selvsagt enkelt å påstå at alt som har skivebremser er morsomt nedover, men du bør ha en sykkel som er skikkelig stiv foran og som er rask fra side til side. Vi har ikke nok utforkilometer ennå til å konkludere, men nok til å si at utforegenskapene står til laud, vi har ingenting å utsette på modellen. I sterk vind og få serpentinsvinger har det vært vanskelig å gjøre seg opp en skikkelig mening.

GOD KLARING: Cervélo garanterer for bruk av 28mm dekk, men du kan trolig fint sette på både 30 og 32. 

Husk at Cervélos sykler er ca to cm høyere i fronten. De som liker sykler med virkelig lav front som er ekstra kjapp i veldig tekniske partier, vil oppleve sykkelen som noe tregere enn eksempelvis en Supersix Evo. Dog, vi mener det skal være godt nok.

La oss ikke glemme vinden. Aerosykler er ofte veldig utsatt i sidevind, Cervélo S3 Disc er mer enn godkjent også her. Det oppleves på ingen måte utrygt å ferdes selv når det blåser som verst.

Like fullt, det vi liker aller best med sykkelen er egenskapene som helhet. Dette er en sykkel som gjør det godt i all slags terreng, enten du skal kjøre gateritt, klatre Mont Ventoux eller sette fartsrekord ned derfra.

Den er supermorsom på flatene, men om vi ikke hadde visst hva slags sykkel dette var, er det ikke sikkert vi hadde greid å identifisere det som en aerosykkel.

IKKE FOR ALLE: AB04-styret er vanskelig å holde rundt for små hender. 

Vi har krysskjørt den med toppmodellen S5, og de to er forbausende like. En kan si at toppmodellene er et par prosent fastere og spenstig, men også noe hardere.

På flere amatørlag Cervélo er engasjert i er det ikke konsensus å velge toppmodellen, mange liker også den mer ettergivende S3, tross Dimension Datas utelukkende bruk av S5.

Hva liker vi ikke med sykkelen?

Tja, vi har som vanlig ingen vindtunnel for å etterprøve påstanden om hvor rask en aerosykkel faktisk er. Vi mistenker ikke Cervélo for å finne på tall om sykkelens egenskaper, det bare oppleves bra for å være en aerosykkel.

Selv med 23 mm dekk på sykkelen er komforten supergod, i tillegg til at sykkelen er leken og morsom som bare det. Men hvorfor ikke sette på 25mm eller 28mm dekk?

Vel, ENVE hevder 3.4-felgene er optimalisert for 23mm, så da ble det slik. De få, om noen, wattene vi taper på større volum i dekkene vil vi foretrekke hver eneste gang. Cervélo flagger høyt at det er verdt å tape to watt på skivebremser, da tåler vi et par watt i minus på bedre komfort og punkteringssikkerhet også. Legger du 76490 kroner på bordet for en slik sykkel bør det være mulig å tvinge forhandleren til å bytte til dekk med større volum.

PRAKTISK: Gjennomgående akslinger gjør at hjulet alltid blir perfekt sentrert. Her er gaffelens venstre side. 

Setet? På en sykkel til en ubehøvlet høy pris der alt som lar seg gjøre er laget i karbon, vel gi oss hvert fall et sete som koster litt. Fizik har flere fine Antares-seter med karbonskinner.

Styret? Tja, ikke spesielt klatrevennlig for små hender. Redaktørens giganthender fikk det til å funke oppover, men på slagete underlag var det umulig, regelrett dødsvondt, å hvile hendene der. Ryttere med normal hanskestørrelse vil kunne få en utfordring med AB04-styret.

Prisen? Veldig høy. 76490 kroner for en sykkel er mye. Egenskapene er ikke mye bedre at en kan si «jepp, dette er det ekstra komfort og fart koster».

Men, ha i bakhodet at skal du kjøpe Enve-hjulene i butikk koster de ca 29000 med navene som nå sitter på. Det er mellom 15000 og 20000 kroner mer enn typiske allround-hjul Cervélo tidligere har levert sykkelen med. 

NETT: Vi liker de nye flat mount bremsekaliperne. Nye S3 har 160mm skiver foran og bak. 

INFORMASJON OM TOPPMODELLEN

Cervélo S3 har gjennomgående akslinger foran og bak, og de følger UCIs foreløpig antatte standard med 142*12-aksling bak og 12mm aksling foran.

Cervélo har i dette tilfellet utstyrt S3 med et relativt nytt karbonhjulsett fra Enve. Cervélo har gjennom sitt sponsorat av Dimension Data samarbeidet tett med Enve, og dette blir en automatisk forlengelse av sponsoratet.

Cervélo har også ønsket å gjøre syklene bedre rett ut av esken, og forklarer at mens de tidligere har satt på mellomklassehjul helt bevisst, da de fleste syklister som kjøper sykler i dette prissegmentet har dedikerte ritthjul, har ikke dette blitt  forstått av markedet. Selv hjul som Shimano C24 eller topphjul fra HED har blitt oppfattet som treningshjul, selv om de er dyre, og en unødvendig fordyring av sykkelen, uten god nok funksjon.

BRA, MEN DYRT: Enves 3.4 SES Disc felger er noe av det beste du får, men det koster. 

Således har det vært mer logisk for Cervélo å sette på dyre topphjul i karbon. Valget falt på Enve 3.4 Disc, som er et dedikert skivebremshjulsett. Fortsatt er det flere produsenter som bruker de vanlige felbremsfelgene og bygger de med skivebremsnav, men dette er altså en felg laget spesielt til skivebremsnav. Mye vekt kan skrelles av bremsebanen når det ikke skal bremses der. 

Mange vil kanskje stille spørsmål til felgdybden, hvorfor har ikke felgene en profil på 55 mm eller kanskje mer? Dette ville vel vært helt vanlig på en aerosykkel? SES Disc 3.4 er bare 35-og 45 mm, henholdsvis foran og bak. I dette tilfellet kan det se ut som Cervélo har valgt dette hjulsettet som et kompromiss mellom tilgjengelighet og funksjon.

INTEGRERT: Strømpen til forbremsen går gjennom hele gaffelen. 

Titter vi på utvalget til Enve, ser vi at neste tilgjengelige modell dedikert til skivebremser er 5.6 Disc, som har en felgdybde på 54-63mm foran-bak. Trolig synes de dette er for mye, i tillegg til at det kanskje kan øke vekten på butikkgulvet noe.

Det perfektet kompromisset slik vi ser det ville vært Enves 4.5-hjulsett med felgdybde 48/56 f/b. Dette hjulsettet er foreløpig ikke tilgjengelig i skivebremsvariant.

GEOMETRIPRAT

Skal du gjøre en sykkel leken og kvikk i manøvreringen, er du avhengig av å ha riktig akselavstand, samt unngå at kjedstagene, altså avstanden fra kranken til bakakslingen, blir for lang.

Korte kjedestag er produsenter av terreng-og landeveissyklers hellige gral, får du til dette kan det virke som resten av sykkelen lager seg selv.

INTEGRERT #2: Strammeskruen til setepinnen er nedfelt i selve overrøret. 

Det hellige tallet er 405 mm, vi vil altså ha kjedestag som er rett over 40 cm. Blir kjedestagene lenger blir sykkelen tregere, kanskje litt mer stabil, men det er ikke ideelt for de dyreste rittsyklene.

Skal du ha plass til en bremseskive 160mm i diameter samt en bremsekaliper, alt plassert inni baktriangelet på en sykkel, er det nesten umulig med et kort kjedestag. Skivebremsstandarden på kjedestag er nå 415 mm, som altså ikke er godt nok for Cervélo.

For å beholde kjedestagslengden på 405mm har de gjort hele baktriangelet asymmetrisk. Et skivebremsnav er 7mm bredere enn et standardnav, og for å få plass til dette er det da normalt å gjøre kjedestagene lenger. Siden navet er bredere, vil du også flytte kjedelinjen lenger vekk fra senter av sykkelen.

FRANSK ÅPNING: AB04-styret har en åpning klargjort for en spesiallaget Barfly. Den var ikke klar til testen, derav jalla-løsningen du ser på bildet. 

Er kjedestaget en centimeter lenger vil dette fungere fint, men på de kortere 405 mm lange kjedestagene kan altså knekken i kjedet for stor. Cervélo har kompensert for dette med sin spesielle krank.

Kranken er en SL-K fra FSA der store-og lilleskiva er frest ut 5 mm lenger til høyre. Q-faktoren blir den samme, men drevene er altså 5 mm lenger vekk fra senter enn det er på en vanlig sykkel.

Trolig blir dette også standarden fremover.

Komplisert?

Helt riktig. Det du trenger å vite er at kjedestagene er like korte som de er på R5, R3 og S5, og at flere og flere produsenter kommer med samme løsning. 

OPPSUMMERT

GODKJENT: Rammen er godkjent av UCI, klar til proffbruk i 2017. Rammen er mer enn godkjent av oss også. 

Cervélo S3 Disc er selskapets bekreftelse på at skivebremser er her for å bli. Sykkelen vil bli brukt av Dimension Data i 2017 i de rittene hvor det blir lov, og antageligvis vil hele laget bruke denne, eller en ubekreftet S5 disc fra 2018.

Sykkelen oppfører seg mer som en vanlig sykkel enn en aerosykkel, Cervélo viser ene og alene til at det er enklere å lage gode sykler når en ikke trenger ta hensyn til felgbremsene og hvordan de påvirker sykkelen.

Vi er gledelig overbevist over prosjektet, dette er en sykkel vi virkelig liker, selv om vi ikke kan gå helt god for prisen.

Har du lyst har du lov, ryker du på en S3 Disc kan du tross høy pris fortelle dine medsyklister at det hvertfall er et produkt Landevei anbefaler.