Cannondale SystemSix PRIS: 60.000 kroner VEKT: 8,1 kilo STØRRELSE TESTET: 54 cm IMPORTØR: Cycling Sports Group   UTSTYR   RAMME: ALL-NEW SystemSix, BallisTec Hi-MOD carbon STYRE: Cannondale KNØT SystemBar carbon 40 cm STEM: Cannondale KNØT SystemBar, aluminium 100 mm SETE: Prologo Dimension NACK 143 GIR: Shimano Ultegra Di2 9070 KRANK: Cannondale HollowGram SiSL2, BB30a 52/36 m/ Power2Max NG Eco Power Meter og Vision ring KASSETT: Shimano Ultegra 11–30t BREMSER: Shimano Ultegra hydro disc, 160/140mm RT800 rotors HJUL: HollowGram  KNØT64, tubeless ready DEKK: Vittoria Rubino Pro Speed, 23mm   PASSER FOR: disiplinerte syklister som trenger et pålitelig arbeidsredskap til både trening og ritt uten fjas, som blåser i forfengelighet Cannondale lanserte i slutten av juni sin nye aeroracer med skivebremser, Cannondale SystemSix. Vi var til stede på lanseringen i Girona, og dette er vårt førsteinntrykk.BEDRE SENT ENN ALDRISykkelmiljøet har i mange år lurt på hva som var årsaken til at amerikanerne ikke har laget en egen aerosykkel tidligere. Enkelte har påstått at deres sykler rett og slett har vært såpass overlegne i all slags terreng, at Cannondale aldri så nødvendigheten av å måtte utvikle en særskilt aeroracer.Andre igjen har begrunnet fraværet med at Cannondale sammenlignet med bransjelederne tross alt er et mindre selskap, som ikke har de samme finansielle midler til å konsipere en ny sykkel helt fra scratch. Like fullt, av de store merkene er de absolutt sist ut, det er faktisk så lenge siden noen av de andre store leverte sin aerosykkel at vi ikke husker når det var.Etter lanseringen av SuperSix Evo i 2015 startet Cannondale utviklingen av den nye aerosykkelen SystemSix. Et bråkjekt tidspunkt, tatt i betraktning at mange av Cannondales konkurrenter omtrent samtidig måtte slå fast at salget av aerosykler ikke hadde gått gjennom taket. Ikke minst var det i 2015 langt fra sikkert at sykler med skivebremser ville finne aksept i landeveismiljøet. Ville altså en rendyrket aerosykkel med skivebremser kunne slå an i 2018?Vi går i sømmene til sykkelen og se hva den duger til.AERODYNAMIKK OVER EN LAV SKOCannondales fremste mål med utviklingen av SystemSix var å lage en sykkel som skulle være så aerodynamisk som overhode mulig, og sykkelen minner ved første øyekast sterkt om en temposykkel. Alle komponenter, uansett om det er selve rammen, sete- og kjedestagene, gaffelen eller setepinnen, glir sømløst i hverandre og jobber godt sammen. I front finner vi en i rammen innfelt gaffel og et smalt aerostyre. Vår testsykkel var satt opp med et 40 cm smalt styre, som føltes nøyaktig i manøvreringen ute på veien. I motsetning til konkurrentene har Cannondale gitt avkall på et integrert styre, men holder stem og styre adskilt fra hverandre. Dette gir selvfølgelig større utslag på vekta, men åpner samtidig opp for mulighet til å justere på oppsettet senere. Di2-vaierne er tredd gjennom styre og stem til sine respektive endepunkter, og sørger dermed ikke bare for et optisk ryddig frontparti, men reduserer også arealet vinden kan ta tak i.Rammen består av tre massive rør, som ser ut til å være aerodynamisk optimert. Også sete- og kjedestagene har samme utforming, men er av mindre omfang. I og med at setestagene møter seterøret lavt, blir det klassiske baktrianglet løst opp, noe som på papiret skal gi økt fleksibilitet. Like fullt snakker vi om en aerosykkel, der fleksibilitet og komfort ikke har første prioritet, men jakten på sekundene. AERODYNAMIKK PÅ ALLE DETALJERKarbonsetepinnen er integrert i rammen og den vil alltid stå i rett posisjon. Setet på var testsykkel var en Prologo Dimension NACK 143 som er kortere enn klassiske seter, men til gjengjeld noe bredere. Med dette minner setet om løsninger vi vanligvis ser i triatlon. Vi gir Cannondale honnør for valget, dette er i tråd med moderne seter for aggressiv sittestilling. Setet er svært behagelig å sitte på og kjennes avlastende selv når vi ligger i bukken.Ytterligere hadde setet en negativ helling, som i kombinasjon med sykkelens lave front, gir oss en mer aggressiv sittestilling enn det vi eksempelvis er vant til fra en Super Six Evo. Det er helt åpenbart at SystemSix er trimmet til å være konkurransesyklistenes favoritt, selv om også standaradvarianten er en av markedets mest aggressive. Sykkelens aerodynamiske egenskaper kommer til sin fulle rett på lange flater og i slake utforkjøringer. Det tar ikke lang tid fra vi akselererer til vi når en meget habil grunnfart som det føles som bare øker så snart vi legger oss i bukken. Uten nevneverdig innsats får vi følelsen at vi jager vi over flatmarken. I langstrakte utforkjøringer opplever vi SystemSix som meget pålitelig og retningsstabil til tross for høy fart. Enkelte ganger nådde vi hastigheter på 60-70 km/t uten at vi i det hele tatt la merke til det.Det må likevel nevnes at vi ville ha gått for en annen utveksling enn det vår testsykkel var satt opp med. En semi-kompaktkrank på 52/36 foran og 11/30-kassett bak gir sikkert mening om vi skal klatre opp flere av de tallrike bakkene rundt omkring i Girona, men valget vårt for Trondheim-Oslo ville helt klart vært 53/39 for virkelig å få ut sykkelens aerodynamiske potensiale. Kassett med bred utveksling er bra, men på en aeroracer som dette ville vi vurdert tett giring. AERODYNAMIKK PÅ KLATRINGERMen når vi først snakker om klatring. Cannondale hevder at SystemSix faktisk skal gå like bra oppover som en Super Six Evo i stigninger med maks seks prosent, og dette til tross for at SystemSix er vesentlig tyngre. Vår testmodell i størrelse 54 veide for øvrig 8,1 kg med pedaler, noe som er litt overvektig slik vi bedømmer det.I de få stigninger som vi fikk syklet på turen vår, fikk vi inntrykk av at SystemSix er bra så lenge vi sitter og tråkker, men så snart vi reiser oss, er sykkelen ikke like tråkkeffektiv og kvikk som storebroren. Før vi feller endelig dom på dette punktet, må vi dog få flere anledninger til teste SystemSix mer inngående.FRA KNØT TIL KNOTHjulene til SystemSix spiller en minst like viktig rolle i satsningen om å få sykkelen så aerodynamisk som bare mulig. Cannondale hadde satt opp vår testsykkel med sine egenutviklede HollowGram KNØT64 høyprofilhjul, som amerikanerne selv påstår er de raskeste i verden. Dette har vi som vanlig ingen forutsetning for å kunne verken bekrefte eller avkrefte, men vi syns hjulene er lette å dra i gang og holder farten suverent. Ikke minst gir de sykkelen et flott utseende. Begrepet «KNØT» er for øvrig lånt fra det maritime området og står enkelt for knop, altså fremdrift på det flytende element. Der en høyprofil på 64 mm klarte å overbevise oss, gjorde ikke dekkvalget det. I søken om å finne den mest aerodynamiske kombinasjonen av både hjul og dekk, specet Cannondale testsyklene nemlig med 23 mm Vittoria Rubino dekk. Vi forstår ikke helt dette valget. Ikke bare er dette dekk som ikke matcher sykkelens høyverdige helhetsinntrykk, men valget er også ytterst snodig når det kommer til bruk i praksis.På vår testtur i Girona og omegn hadde dekkene på forhånd blitt pumpet opp til 5,5 bar. Dette for å gi oss en mer behagelig reise enn det stivheten til SystemSix egentlig tilsier. I teorien skulle vi rulle av gårde på dekk som føltes som 26 mm, men i praksis ble det flere punkteringer i starten av turen allerede. Her bør Cannondale gå i tenkeboksen og vurdere om ikke 26 mm eller 28 mm dekk er mer fornuftig å utstyre sykkelen med.Større dekk øker ikke bare komforten, men tillater også et større bruksområde, som vi vet. Vi nekter å tro at en noe større dekkdimensjon går nevneverdig på bekostning av aeroegenskapene til SystemSix, spesielt når Cannondale selv rapporterer om at sykkelen har stor nok klaring til å kunne sluke opp til 30 mm dekk. SystemSix kommer med 160 mm bremseskive foran og 140 mm bak. Bremseskiver med en diameter på 160 mm har blitt standard i sykkelfeltet helt enkelt av den grunn at større skiver avkjøles raskere, noe som i sin konsekvens gir solid bremsekraft også i utforkjøringer, der vi er nødt til å bremse mye og ofte. Ute på veien opplevdes bremsingen med SystemSix som presis uansett situasjon. Cannondale bruker 12 mm gjennomgående akslinger, som med kun fem omdreininger kan løsnes fra sykkelen og/eller festes. Enkelte kollegaer på testturen vår påstod at amerikanerne nettopp hadde lagt opp til punkteringer underveis for å få opplevd den tidseffektive hurtigkoblingsløsningen også, men vi kjenner ingen som er såpass glad i hurtigkoblinger at en er villig til å punktere bare for å kunne skifte slange eller hjul for den gangs skyld.SMART-SYKKELHvordan hurtigkoblingene skal løsnes eller strammes, hvordan den innvendige kabelføringen til SystemSix ser ut og hvilke deler du kan spece sykkelen din med, kan du faktisk oppleve i en egen app. Cannondale og PTC/Vuforia har inngått et partnerskap som gjør det mulig at du via mobilen din får opp ulike features om sykkelen. Bare last ned Vuforia View, skann SystemSix med kameraet ditt, og vips så får du forslag til andre komponenter eller mekketips. Dette er en morsom detalj som mange sykkelnerder vil elske. Treningsnerder derimot vil fort falle for wattkranken som følger med på toppmodellen SystemSix. Akkurat som Specialized gjorde med sin aeroracer Venge Vias for et par år siden, har også Cannondale gått for å utstyre denne toppmodellen med en wattmåler. SystemSix er forhåndspreppet med en Power2Max NG Eco krankbasert wattmåler, som bare må aktiveres via nettet etter kjøpet. Å taste inn id-nummeret til kranken er alt for å komme i gang med wattbasert trening.MYE VIL HA MERIngenting i livet kommer gratis, og i hvert fall ikke denne sykkelen. All den aerodynamiske ingeniørskunsten har sin pris, og vil fort gjøre at du føler deg som en gresk statsborger som venter på neste pengebevilgning fra EU. SystemSix med Shimano Dura-Ace topputstyr og wattmåler koster drøye 90.000 norske kroner, mens du for Ultegra-varianten fortsatt må punge ut litt over 60.000 norske kroner. Likevel mener vi at prisen står i stil med det du får av utstyr på sykkelen, om vi ser på de andre merkene. Bare høyprofilhjulene koster en liten formue, men så får du altså en høyverdig wattmåler med på kjøpet, for ikke å snakke om selve rammen, som i seg selv koster 35.000 norske kroner. OPPSUMMERTSamlet sett opplever vi Cannondale SystemSix som en fullblods tempomaskin. I flat terreng opplever vi at vi kan nå uante hastigheter med sykkelen. Denne aeroraceren skriker etter fart, men også etter erfarne ryttere som vet hvordan den skal håndteres. SystemSix er en sykkel som vi mener er det rette valget for alle syklister som vet at det skal legges ned et godt stykke arbeid på veien og som derfor sykler langt, mye og ikke minst fort. Vi mener at den med fordel kunne ost litt mer sjel, og ikke bare nøkternhet. La nå tyskerne stå for en kynisk tilnærming til sykling, dere amerikanere skal gi oss de stor drømmene. SystemSix hadde vært enda bedre med brede dekk og en annen girutveksling, men bruker du 90.000 kroner på en toppmodell har du enten råd til det, eller så ordner butikken det for deg.