Cannondale Synapse Ultegra Disc er testvinner i vår store test av landeveissykler med skivebremser.

UTSTYR

Ramme: Synapse Carbon
Styre: C2 Compact
Stem: C2 aluminium
Sete: Fabric Spoon Shallow
Gir: Shimano Ultegra 6800
Krank: Shimano Ultegra 6800 50/34
Kassett: Shimano 105 11-32
Bremser: Shimano Ultegra 6800
Hjul: Mavic Aksium One Disc
Dekk: Mavic Aksion 28mm

Cannondale Synapse Carbon Ultegra Disc
Pris: 29700 kroner
Vekt: 8610 gram
Størrelse testet: 58
Importør: Cycling Sports Group

På ingen måte utslagsgivende, men kjekt å vite:

PLUSS: 11-32 kassett, lekker innvendig kabel-og vaierføring, god dekklaring

MINUS: 25,4mm setepinne, 9mm hurtigkoblinger, litt dorske hjul, kunne hatt skiver med kjøleribber

Les også: Slik tester vi og derfor

Les også disse testene:
TEST: Trek Domane Disc 6.2
TEST: Skørn Flya MLK Disk
TEST: Merida Ride Disc
TEST: GT Grade Carbon
TEST: Ridley Fenix Disc

Cannondale Synapse Disc er basert på modellen Peter Sagan trakterte grovt underlag på, men er mer tilpasset vanlige mennesker enn proffsyklister. Modellen har fått høyere styrerør og litt lenger akselavstand enn proffene, for å være mer stabil. Vi har de samme setestagene med vibrasjonsdemping, en tynn setepinne som flekser for ytterligere komfort, samt en skivebremsvariant av den tynne gaffelen.

Et element Cannondale også har tatt med seg fra den vanlige Synapsen er 9mm hurtigkoblinger. Cannondale bør med sin pondus være markedsleder og bruke den mer moderne 142*12- og 15mm standarden.

En større diameter på akslingene gjør syklene stivere for sideveis belastninger, gitt at ramme og gaffel har fått korrekte forsterkninger. Det er særlig når vi presser syklene i utforkjøringer vi kan merke dette. Like fullt, Cannondale er testens beste utforsykkel, så 9mm hurtigkoblinger fungerer fortsatt.

VURDERING

Utstyr mht pris: 5
Klatring: 5
Utfor: 6
Komfort: 5
Ritt: 5,5
Andre underlag: 5
Sykkelglede: 6
Snitt: 5,4

Sykkelen er ikke like kvikk som Ridley Fenix eller Skør’n Flya, men summen av utforegenskapene gjør Synapse overlegen nedover. Skal du først ned fra Juvasshytta er det Synapse som gjelder. Da er det godt å vite at du også har en sykkel som klatrer godt også, slik at du slipper å være sist opp.

Det er lett å finne balansen på sykkelen enten du står eller sitter. Synapsen har den lille x-faktoren når stigningsprosenten blir tosifret, vi har et veldig godt skyv uansett hvor bratt det er. For en sykkel som har lavt krankhus og høy front er ikke dette noe vi opplever for ofte.

HØL: Denne konstruksjonen på seterøret skal holde krankområdet stivt, på tross av noe vekt er fjernet. Magi eller gimmick?

Dette er også en sykkel som oppfører seg eksemplarisk i spurten, og som er en drøm å ta med seg ut på all slags underlag, enten det er kompisritt på lokal brostein eller du får lyst å ta deg en langtur på grusen. En naturlig oppgradering vil være hjulsettet, Aksium fra Mavic er ikke det mest spenstige valget, men det fungerer. Det bor en vanvittig respons i rammen til Cannondale, for dette er et hjulsett som kan holde igjen noe av energien i en sykkel når vi tråkker til med all kraft.

Det var bred enighet i testpanelet om at det er Cannondale Synapse Disc vi ville tatt med hjem i senga om vi kunne velge blant alle syklene i testen. Dette er sykkelen vi opplever som like bra til et NorgesCup-ritt til helgen som til Paris-Roubaix for amatører. Cannondale Synapse er like god til alternative langturer på grus som den er som primærsykkel til all slags sykling. Sabla synd skivebremser er forbudt i aktive ritt!

TULLBALL: Styrerøret på Synapse er høyt, så hvorfor lokket til styrelageret er nesten 30mm høyt er galt. Vil du ha stemet lavere må du kjøpe nytt topplokk.

 

I TYNNESTE LAGET: Setepinnen på 25,4mm har masse fleks og komfort, men om du ønsker en annen pinne i samme diameter kan du få en utfordring.