Cannondale Slate Ultegra

  • Vekt: 10,3 kilo u/pedaler
  • Pris: 27 500 kroner 

Pluss: Lettsyklet, allsidig, unik og stilig,

Minus: Sær dekk-/hjulstørrelse, ganske tung, diffust bruksområde, få tilgjengelige dekk.

DEMPET: Lefty Oliver-gaffelen byr på 30 mm demping. Den fungerer supert, men begrenser utvalget hjul enda mer. 

Slate er en sykkel lik lite vi har sett før. Cannondale sier at det er en sykkel til utforskende landeveissykling, gjerne på grus. New Road-kaller de kategorien.  

Vi kan uansett med en gang si hva den ikke er:
Slate er ikke en sykkelkross-sykkel. Det er rett og slett ikke plass til 28”/700c-hjul med krossdekk på  i den trange bakramma, eller under Lefty-gaffelen. Den er ikke en terrengsykkel med bukkestyre. Det er rett og slett ikke plass til noe breiere dekk i 27,5 enn de som står på som standard. Disse er 1,5 tommer breie og helt uten knaster.

REAL: Du skal ha trøkk i pedalene for å forsere bratte grusbakker med Cannondale Slates semikompakte krank. 

Det sykkelen derimot er, er en sykkel hovedsakelig til bruk som en landeveissykkel, men der snarveier og omveier på fine stier og grusveier også er mulig. Til dette er den egentlig overraskende bra, viser det seg.

Før jeg skulle ut å sykle på Slate ble jeg brått usikker på hva jeg skulle ha på meg av klær. Skulle jeg sette opp sykkelen med terrengpedaler eller landeveispedaler? Skulle jeg ikle meg lycra dra topp til tå, eller en vid shorts? Grove ullsokker? Avklippet ola-bukse? Flanell-skjorte? Slate appellerer til opprøreren i meg, og det er også hele vitsen. Slate er åpenbart en sykkel for deg som ikke ønsker å være som alle andre.

Under testingen tok jeg blant annet med sykkelen på en rekognoseringstur på søken etter nye veier, grusveier og koblinger mellom dalfører rundt Barcelona i Spania. På asfalt føles den rask og lettsyklet, men den er langt i fra så kvikk i styringen  som en vanlig racer-sykkel. De breie dekkene gjør den litt langdryg å hive fra svingkant til svingkant, men den ruller godt, overraskende godt. Jeg  forventet at den skulle være lett å hoppe opp fortauskanter med og at den ville oppfordre til uvøren bruk. Her ble jeg litt skuffet. Den føles litt tung og voldsom til å flikke rundt krappe svinger, opp kanter, og rundt om kring inne blant urbane elementer

 

LÅSING: Låseknappen øverst på Lefty-beinet er lett tilgjengelig i fart. Her justerer du også hastigheten på gaffelens retur.

 

Sømløse overganger

Overgangen fra asfalt til tidvis dårlig grus går likevel sømløst. De relativt sett store dekkene sluker godt unna, tross 50 psi lufttrykk. Den spesiallagede Lefty-dempergaffelen med 30 mm kontrollert vandring bidrar også med å senke rullemotstanden og øke komforten på steinete grusveier. I svingene er det litt skummelt å skjære for skarpe kurver, da dekkene er så godt som helt blanke. På asfalt sitter det som limt på veien. Utforsykling på veien er helt klart et område der Slate skinner.

TRANGT: Slicks-dekkene som står på originalt er ca 40 mm breie. Det er ikke plass til noe særlig mer.  

Dessverre er slicks-dekkene fra Maxxis som står på vår testsykkel nesten de eneste dekkene du kan sette på denne sykkelen. I butikken står sykkelen med egne Cannondale-dekk laget av Panaracer, og Schwalbe har et landeveisdekk som passer, men utvalget forøvrig er magert og lite variert. Cannondale har, i motsetning til det f.eks Open har gjort med deres fikse U.P, ikke valgt å gjøre dekk-klaringen i ramma såpas god at smale terrengdekk kan monteres. At det heller ikke er plass til standard kross-dekk og hjul begrenser Slates bruksområde ganske kraftig.

PLASS I STYRET: Cannondale har utstyrt Slate med et bredt og dypt bukkestyre. Det funker fint både i terrenget og på veien. 

Sittestillingen på Slate er fin. En god miks mellom lav front for landeveien og høy for terreng. Det dype styret veier en del opp for at sykkelen i størrelse L er litt liten for størrelsen. At Cannondale først og fremst har tenkt at Slate skal brukes på veien vises tydelig i utvekslingen sykkelen kommer med. Den har Cannondales supre Hollowgram Si-krank påmontert en lekker Spiderring med 36 og 52-tenners drev. Dette er førstevalget vårt på rene landeveisracere, men på en sykkel som er tiltenkt noe bruk i terrenget også er det ikke mye helling som skal til før tråkkfrekvensen blir lav og glipptakene på løsgrusen mange.

Cannondale har nok giret Slate ganske tungt for å kompensere for de relativt sett små 27,5-hjulene. Og med det gjør de sykkelen fullt brukbar til å sitte med i felt på gruppeturer på veien. Både 40 og 50 km/t på flatene går helt fint, også uten at man føler at dekkene bremser noe videre.

De hydrauliske skivebremsene fra Shimano er kraftige. Vi opplevde at de hadde litt av-og-på-følelse på forhjulet, men lærte oss etter hvert til å begynne forbremsingen litt mer forsiktig enn vi er vant til, både fra terrengsykler og felgbremsutstyrte racere. 

KRAFTIG: Det stive Lefty-beinet gir godt mothold til den kraftige skivebremsen. 

På vekta

Sykkelens vekt på over 10 kilo, gjør at den er real tungvekter sammenlignet med andre landeveissykler. Selv andre skivebremsutstyrte racere med metallrammer veier sjelden over 8,5 kilo. Det er klart de store dekkene og den fikse Lefty-gaffelen legger på litt vekt. Spørsmålet er om det er verdt det. Lefty-gaffelen er lik sin bror i terrenget dønn vridningsstiv og lett å låse i fart fra en knapp øverst på beinet. Denne er rett ved siden av styreframspringet og mulig å nå uten å ta hele hånden av styret. Med låsen på er gaffelen helt stiv. Med gaffelen åpen er det likevel komfortabelt å stå og klatre. Nesten mer komfortabelt enn med gaffelen stiv. Det føles litt mer smidig og snilt, uten at det virker å gå utover kraftoverføringen til pedalene.

I slake klatringer føles Slate fin. Den sklir opp asfaltbakker på 4-5% med letthet. Her viser den sitt potensial som landeveissykkel. Vi blir overrasket over hvor lett den føles i klatringer der farten er over 20 km/t. Her blir den ikke tynget ned av vekten, og rullemotstanden i de glatte dekkene er lav.

Når vi svinger inn på noen litt røffe grusveier og tar et par avstikkere på steinete stier er det to ting vi sitter igjen med. Det funker, men glatte dekk i terrenget er ikke noe fordel. Slate føles såpass solid og velbygget at det å forsere bratte utforkjøringer i skiferrenner og rullestein faktisk funker ganske bra. Det store styret og de kraftige bremsene gir god kontroll, noe dekkene ikke er med på underbygge, men likevel.

Når underlaget er ujevnt føles rammen litt hard og spretten. Litt mindre luft enn 50 psi er sikkert lurt for lengre avstikkere i terrenget. 

SAVE: Kjedestagene på Slate har den samme flate profilen som flere andre av Cannondales sykler. Dette for å gi litt demping. Slate føles likevel ganske hard. 

Vågalt konsept

Vi elsker når store produsenter tar sjanser med litt rare sykler. Sykling skal jo først og fremst være moro. Cannondale Slate er en sykkel vi umiddelbart fikk lyst til å prøve da den ble lansert, mye for å finne ut hva en så unik sykkel kunne bringe til sykkelhverdagen.

Cannondale sier at Slate blir tolket forskjellig av nesten alle som ser den. Noen ser en grusracer, mens andre ser et pendleverktøy. Noen ser en robust milsluker, der andre ser den perfekte sykkelen til ærend i storbyen. Det er vanskelig å si at Slate er en sykkel som er perfekt til noe som helst. Den kan brukes til mye, men vil bli slått av spesialiserte sykler i hver eneste kategori.

SPREDNING: Slate har 135mm mellom kjedestagene, slik som terrengsykler, og 11-28 kassett. 

Cannondale Slate fungerer alle best som en robust landeveissykkel til lange turer der turen er målet og underlaget delvis ukjent, og der grusveier og stier blir brukt for å gjøre runden finest mulig. Vi synes likevel det er synd at Cannondale ikke har gjort Slate mer allsidig ved å sørge for dekk-klaring til i hvert fall 1,9-tommers terrengdekk og 28”-hjul med krossdekk. Da er det lettere å se for seg at Slate kan fungere til mye mer moro.

Som den er faller den mellom flere stoler. Den har ikke skikkelige fester til bagasjebærer eller skjermer, (et skjermfeste til hullene under setestagene er dog på vei) og blir derfor ikke en fin Nordkapp-Lindesnes-sykkel, eller allværs-pendler

Den store utvekslingen gjør den til en manndomsprøve å ta med på kuperte skogsbilveier, og det ekstremt magre utvalget av passende dekk gjør den mer statisk og mindre tilpasningsdyktig enn den fortjener å være. 

Vi ønsket å like Slate, veldig, men det unike oppsettet er for unikt til at sykkelen egentlig får noe reelt bruksområde. De vi kan se for oss vil ha mest lyst på, og bruk for, Cannondale Slate er deg som kun vil ha én sykkel og har lyst til å drive med landeveissykling, men ikke sykle ritt, og ikke har lyst til å helt brenne broa til grus-og terrengsykling. Eller du er en sykkelentusiast som allerede har flere sykler med all verdens spisskompetanse og ønsker en unik sykkel som er morsom å ta med på lange ekspedisjoner langs asfalterte og gruslagte omveier og på smale snarveier gjennom skogen.

 

UNIK FRONT: Lefty-gaffelen har blitt brukt av Cannondale siden 1999. Den vekker fortsatt oppsikt i terrenget, og vil gjøre det på veien. 

VELUTSTYRT: Ultegra-gruppen er robust og funksjonell. Men totalvekten på sykkelen er i overkant.