Middelalderens alkymister var besatt av tanken om å finne veier for å fremstille gull og andre edelmetaller. Hadde de visst om aluminium, ville de prøvd like iherdig på å lage dette sølvhvite gullet.

I dag, flere århundre senere, er aluminium ett av de mest vanlige metaller vi kjenner til. Det er lett, formbart og stabilt. Biler og fly produseres blant annet i aluminium, men når det gjelder sykler har man merkelig nok gått over til å lage dem i karbon.

Lettmetall, virker det som, har nærmest blitt utdatert i sykkelbransjen. Men ikke hos amerikanske Cannondale.

LYTT OGSÅ TIL: Vår podcast om Tour de France

Da verden i begynnelsen av 1980-tallet fremdeles syklet på tunge stålsykler, startet sykkelprodusenten fra Connecticut i 1983 å satse på aluminium. De fortsatte med produksjonen av aluminiumssykler, også etter at karbon hadde holdt sitt inntog og konkurrentene begynte å forkynne frelsen.

«ALUMINATENE»

Under lanseringen av den nye CAAD 12 på fjelltoppen Brenner Alm i østerrikske Kitzbühel for en drøy uke siden, var det Cannondale sin tur å bli spirituell. De kalte seg selv for «aluminiums øversteprester», «alkymister» og intet mindre enn «aluminatene» – aluminiums broderskap, om man vil.

Mangel på hybris var det heller ikke når Murry Washburn, produktmanager hos bransjelederen, uttalte at man i Cannondale hadde bestemt seg for å kalle den nye sykkelen sin for CAAD 12 og ikke CAAD 11. Grunnen til dette, så Washburn, var rett og slett at man i Cannondale hadde blitt så begeistret over sitt eget produkt og dets egenskaper.

– Et hakk fra CAAD 10 til CAAD 11, kjentes helt enkelt ikke tilfredsstillende nok, sa amerikaneren.

LES OGSÅ: Førsteinntrykk av SuperSix EVO Hi-MOD

Når selve navnet CAAD (Cannondale Advanced Aluminium Design) nevnes, får vi likevel umiddelbare assosiasjoner av funksjonalitet og ikke minst kvalitet. CAAD-rammer har opp gjennom årene vært ansvarlig for utallige seire blant proffene, og utløst store mengder endorfiner blant mosjonistene.

Cannondale sine aluminiumsrammer har faktisk vært så overlegne, at de flere ganger har vært nøytrale reservesykler under Tour de France. Vi i Landevei har tidligere fått testet den gamle CAAD 10 i flere utstyrsvarianter (Shimano 105 og Ultegra), og konkludert med at dette er den perfekte rittsykkelen (utgave 03/2014) med markedets antatt beste aluminiumsramme.

Men hva er nå egentlig nyvinningene på den nye CAAD 12 som Cannondale skryter så mye av? Hva er forbedringene i forhold til den tidligere modellen CAAD 10?

La oss ta en nærmere titt på saken.

CLOUET

Cannondale har tatt i bruk en ny teknologi når det kommer til utviklingen av selve aluminiumsrammen. De kaller dette for «Tube Flow Modelling», en metode der ingeniøren først bestemmer hvilke egenskaper de ulike rammerør skal ha (stivhet, komfort osv.), og hvor en programvare, med utgangspunkt i den gitte spesifikasjonen, dernest beregner den optimale rørformen og materialfordelingen i røret. Selv om metoden er ny for Cannondale, minner vi om at konkurrenten BMC har en lignende fremgangsmåte for konstruksjon av karbonrammene sine (ACE).

Gammel vin på nye flasker, synes vi derfor.

SJEKK OGSÅ UT: Stort bildegalleri fra NM landevei!

Den så konstruerte rammen til den nye CAAD 12 blir rapportert om å være minimalt lettere enn rammen til forgjengeren. I følge Cannondale veier hele rammesettet til CAAD 12 med oppsett for felgbremser, eksakt 200 gram mindre enn det tidligere rammesettet til CAAD 10. Det egentlige clouet amerikanerne kommer med, er imidlertid rammesettet med oppsett for skivebremser. Cannondale er nemlig veldige stolte av å kunne presentere et rammesett som veier 236 gram mindre enn det tidligere settet til CAAD 10. Dette betyr at oppsettet for skivebremser på den nye CAAD 12 summa summarum er 36 gram lettere enn oppsettet for felgbremser.

Amerikanerne er faktisk så stolte av sin nye rammesettløsning for skivebremser, at de har søkt om patent for den. Festet for skivebremsen er loddet fast i kjedestangen på motsatt side av krankarmen. Selve formen er flat og fullstendig integrert i kjedestangens profil, for å gi luftstrømmen bedre flyt.

SKIVEBREMSER

Intet annet emne skaper like mye engasjement og debatt hos syklistene verden over enn skivebremser. Der noen sier «æsj», sier andre «endelig»!

Vi har gjentatte ganger påpekt at skivebremser er på vei inn i landeveissporten, og får nå enda en bekreftelse på denne utviklingen. Samtidig må vi huske på at CAAD 12 er sykkelen til en amerikansk sykkelprodusent, som riktignok følger trender i USA først. Der er det faktisk vanskelig å få dekket etterspørselen etter sykler med skivebremser, mens europeerne stadig vekk nøler med å ta steget.

UJEVNT: Vi var ikke helt fornøyde med med modulasjonen av bremsekraften på bremseskivene til den nye CAAD 12. Foto: Marcus Liebold.

De hydrauliske skivebremsene til CAAD 12 blir styrt fra Shimanos bremsehendler som er standard på alle DISC-varianter, og som alle kan justeres i vandring for optimalt å kunne modulere bremsekraften.

For de som absolutt ikke vil finne seg i noe som de mener er estetisk voldtekt, skal det være nevnt at CAAD 12 også kommer i forskjellige felgbremsvarianter.

EVOS LILLEBROR

Til tross for at CAAD 10 allerede var en stiv og aggressiv rittsykkel, opplyser Cannondale nå om at de har optimert stivheten til den nye CAAD 12 ytterligere. Den råder faktisk over samme 73 millimeter brede BB30A-kranklager som storebroren SuperSix EVO Hi-MOD. Men ikke nok med det.

Deltaformen i overgangen mellom seterøret og krankområdet er også det samme, slik som setepinnen (25,4 millimeter i diameteren), gaffelen og muligheten for å utstyre CAAD 12 med 28 millimeter dekk. Eneste forskjell mellom søskenparet er, at det på CAAD 12 brukes mykere karbonfibre i både setepinnen og gaffelen. Dette for å øke komforten.

Den nye CAAD 12 kommer med Hollowgram Si-kranksett som standard, men kan nå oppgraderes med ethvert kranksett som finnes i Cannondale familien.

VELKJENT: CAAD 12 har samme deltaformete overgang mellom seterøret og krankområdet som storebroen SuperSix EVO Hi-MOD. Foto: Marcus Liebold.

FØRSTEINNTRYKK

Vi opplever CAAD 12 som mye mer komfortabel enn forgjengermodellen CAAD 10. Når vi tidligere klaget over at CAAD 10 kunne kjennes spretten bak, må vi si at Cannondale nå har klart å forbedre denne svakheten. Sykkelen har en litt mer avslappet geometri enn sin aggressive storebror EVO, og dette kjennes spesielt godt når vi ligger i bukken og gir gass på slettene. Med 25 millimeter dekk er CAAD 12 endelig blitt så behagelig å sykle på som vi ønsket å ha den. I oppoverbakker oppleves den nye CAAD 12 som lettgående, nesten dansende.

Utvekslingen på vår testsykkel var på 52/36 tenner foran og 11/28 bak. Da vil selv klatringen opp til Kitzbühler Horn være overkommelig. 52/36-utveksling på kranken er for aktive syklister trolig det klart beste valget, men det er også noe som er dyrere for en sykkelprodusent å kjøpe inn. Stort pluss til Cannondale for det kloke valget. 

Vi ergrer oss imidlertid over det brede styret som satt på sykkelen vår. Med 46 centimeter i bredden kjentes det som å måtte manøvrere et tankskip. Spesielt synd er det når vi ellers opplever CAAD 12 som kvikk og responsiv. Et smalere styre hadde gjort susen her. Heller ikke fornøyd var vi med modulasjonen av bremsekraften på bremseskivene. Selv om skivene var splitter nye, forventer vi at bremsene griper bedre tak når helningen bikker i negativ retning. Å skyte fart i bratte utforkjøringer, når man samtidig bremser det hendene klarer, er ikke gøy.

Det er altså fortsatt litt ujevnheter i produksjonslinjene til Shimanos skivebremser.

Vi skal snart teste CAAD 12 på mer inngående vis. Inntil da blir det ikke premiums medlemskap i aluminiums broderskapet på oss.

TILGJENGELIGHET OG PRIS

Cannondale CAAD 12 vil være tilgjengelig i butikken fra midten av september. Det er ni modeller som vil være tilgjengelige. CAAD 12 BLACK INC. med DuraAce9000 uten skivebrems; CAAD 12 DuraAce9000 DISC; CAAD 12 SRAM Red 22; tre Ultegra6800 varianter med og uten skivebrems; samt tre 150 5800 modeller igjen med og uten skivebrems.

Prisene vil annonseres omgående.

PS.

Husk at denne sykkelen har blitt testet innenfor en meget begrenset tidsramme og kun under enkelte ytre forhold. Sykkelen har ikke blitt direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

Vi du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken ”slik tester vi sykler”.