Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

 Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

Slepen sveitser

Sveits er kanskje mest kjent for sine flerbrukskniver, urverk og diskret banker. Vi har testet toppmodellen til BMC, Teammachine SLR01, og kan med en gang si at denne ikke gjør skam på noen av kvalitetene alpelandet står for. Vi har hatt SLR01 på langtidstest i løpet av den norske forsommeren. 

BMC SLR01 Dura Ace (mekanisk DA9000, 3T komponenter, DA9000 CL24 hjul)

Dekor: Swiss (råkarbon, rødt og hvitt)

61000 kroner 

www.bmc-switzerland.com

Bra: Lett og komfortabelt rammesett som presterer supert i alle typer terreng. 

Ikke fullt så bra: Bredt styre på testversjonen, BMC har så langt hatt Henry Ford-tilnærming til farger: "You can have it in any color as long as it's black"  

SLR01 ble lansert i nåværende generasjon til 2014, etter at BMC hadde brukt flere år på å bygge opp rammesettet fra bunnen. Avansert datasimulering ble brukt til å teste tusenvis av virtuelle rammer, for å regne seg fram til optimal form, tykkelse og plassering av karbonduker og rammeelementer. Flere av BMCs signaturtrekk har blitt med videre, blant annet innfestingen av setestagene langt nede på seterøret. Dette har vært en viktig faktor for aerodynamikk og komfort, og er et element som senere har dukket opp hos konkurrenter som Specialized Venge, Ridley Noah og Merida Reacto. 

Swiss army knife

Sveitserne deler landeveissyklene sine inn i tre kategorier: Altitude, endurance og aero. SLR01 troner øverst i klatrekategorien, og er førstevalget til proffene som sykler BMC. For selv om rammesettet har meget konkurransedyktig vekt, er andre egenskaper også svært godt ivaretatt. BMC har i mange år levert komfortable rammer, og da Landevei testet SLR01 i forrige generasjon var nettopp komforten det som var mest fremtredende og en viktig faktor for at sykkelen ble testvinner. Komforten er videreført, men modellen har samtidig tatt betydelige steg i retning villig og kapabel rittsykkel. Responsen vi bare finner i de aller beste konkurransesyklene er til stede, samtidig som vi fortsatt flyter komfortabelt på underlaget. Her er det bare å vippe ut det verktøyet du trenger, om det så er å skjære sylskarpe linjer utfor, sage i stykker konkurrentene i motbakkene eller fikse annen sykling du måtte ønske å ta med sykkelen på. 

Urverk

Ut av boksen tar vi en diskret sykkel, som likevel oser kvalitet. Testmodellen kommer rett fra service coursen ved hovedkontoret i Sveits, men vi regner med at byggingen som blir utført på fabrikken også holder høy standard. Komponentvalget er strøkent med mekanisk Dura Ace, mid-kompaktkrank (52-36), Dura Ace CL24-hjul og 3T-komponenter. Alt avstemt i råkarbon, rødt og hvitt. Det eneste vi rynker på nesen av er bredden på styret. Testsykkelen er rett nok størrelse 58, men ingen av testerne til Landevei foretrekker styre i 460 mm bredde. På samme måte som søstermagasinet Terrengsykkel gjorde det til sitt mantra å få bredere styrer, burde kanskje Landevei jobbe for å vri bransjen over på smalere styrer også i store rammestørrelser. Finishen på ramma er litt som å titte rett inn i kassen på et sveitsisk ur. Den minimale overflatebehandlingen viser oss hvordan karbonet er lagt, og all grafikken fremstår sober og sylskarpt utført. Dette gir en fin balanse mellom røft og elegant, og gir en ramme som trolig vil holde seg over tid – estetisk og slitasjemessig. Synes du BMC har holdt for lenge på denne fargekombinasjonen kan vi røpe at det kommer noe mer farger fremover. 

Ingen rake rør: Her er det asymmetri og forskjellig form på alle rør for å sikre kraftoverføring og komfort

Sjokoladebit

Vi har hatt god tid med sykkelen i vår, og testet den med flere ulike hjulsett. Lavprofilhjulene fra Shimano er uansett en av redaksjonens favoritter, men bytte til stive og lette Lightweight-hjul endret ikke egenskapene i samme grad som vi forventet og ofte har opplevd. Vi tar dette som en indikasjon på at rammen står for en solid del av godfølelsen. Sykkelen kan presses hardt og responderer helt forutsigbart utfor, den tråkker godt i motbakker og  lyder villig rykk og fartsendringer. Alt i alt en sykkel som vi ville ha med på tur. Testpilotene har variert fra lette klatregeiter til mer solide temporyttere, og sykkelen har innfridd i alle typer terreng.  Om man sammenligner med syklene i Landeveis test av proffsykler plasserer den seg geometrimessig sammen med allroundere som Cervelo R5 og Ridley Helium. Den oppleves hakket mer retningstabil enn de mest rittorienterte syklene som Cannondale Supersix, men som nevnt tidligere er nerven og sykkelgleden definitivt på plass hos BMC.   

Konto i Sveits

Selv om konto i Sveits ikke er noen ulempe om du skal kjøpe denne sykkelen med toppkomponenter, skiller ikke prisene til BMC seg fra andre merker. BMC har tvert i mot satt ned prisene etter at de selv overtok distribusjonen fra danske Energy Sport og kuttet et ledd fram til forbrukerne. Testeksemplaret hadde plassert seg under snittet for de fem proffsyklene som ble testet i Landevei #17. Til tross for dette er ikke BMC noe vanlig syn på norske veier, som sykkelleverandør til  Team Sparebanken Sør er det nok på Sørlandet vi finner flest sykler i dag. Manglende distribusjon og lav tilgjengelighet de siste årene må ta noe av skylden, men forut for det var nok heller ikke BMC kommunisert godt nok ut til norske forbrukere. Topbikes har overtatt som norsk agent i vår, og vi håper dermed at tilgjengeligheten i hele landet blir bedre ivaretatt fremover. 

ELEKTROMEKANISK: rammene er satt opp til å håndtere mekaniske og elektroniske grupper

For BMC er definitivt et merke som bør være med på listen til de som vurderer sykkel. Vi har sett mye fokus på aerodynamikk de siste årene, men blant samtlige sykler Landevei har testet er det kanskje ikke en tilfeldighet at det er klasisske, lette og allsidige modeller som Cannondale Supersix, Cervelo R5 og Ridley Helium som har gitt oss mest sykkelglede. Med forbehold om at vi ikke har testet side om side med disse modellene, BMC SLR01 er medlem i dette selskapet. BMC forener sykkelkulturen og -gleden fra naboene i Sør-Europa med presisjonen og teknologien vi kjenner fra Sveits og Tyskland.