Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

 Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

PLUSS OG MINUS

PLUSS: Morsom og leken sykkel, mulighet for 650b-hjul, korte kjedestag,
MINUS: Ingen skjermfester, vi ser ikke poenget med aerodelen, kreves en unormalt lang umbrakonøkkel til setepinneløsningen, har ikke flat mount-feste til bremser, store rør gjør det vanskelig å feste enkelte rammevesker til bikepacking.

3T Exploro er en grov variant i den nye kategorien av landeveissykler vi ennå ikke har vedtatt navn på. Bransjen bruker blant annet navn som gravel grinders, groad bikes eller rugged road bike, for å illustrere bruksområdet. På norsk kaller vi det grusbankere, eventyrsykler, opplevelsessykler, gruskværnere eller ekspedisjonssykler.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

Dette er uansett en landeveissykkel også for veiene som ikke har asfalt.

DRØMMEREISEN: Sykle Pyreneene på tvers! 

3T er et kjent italiensk merke vi i første omgang forbinder med stem, styrer, styretape og hjulsett. Exploro er deres første sykkel, og en skulle kanskje tro de nøyde seg med en landeveissykkel.

Men hold deg fast: Dette er en aerogrussykkel.

DOBBELTKRANK: Vår testmodell ble levert med SRAM CX1 enkeltdrev foran. Du kan fint feste gir om du ønsker dobbeltkrank. 

Les også: Landevei sine siste produkttester.

OM SYKKELEN

Rammen har en klassisk aerodynamisk form, men ettersom denne ikke skal brukes i UCI-løp trenger den ikke følge et strengt regelverk. Dette gir oss et vanvittig volumiøst underrør, og hele sykkelen har et skikkelig røft utseende.

Underrøret er laget så massivt fordi det skal håndtere turbulensen fra forhjulet, der den antatte dekkbredden er minst 30mm. I tillegg er underrøret tykt nok til å lede luftstrømmen rundt flaskeholderne igjen. Avansert aerodynamikk, men er det verdt noe?

3T hevder du trenger 7 watt mindre i en hastighet på 32 km/t. Nå er dette en snittfart de færreste av oss holder på grusveier, men der har du hvert fall tallet. Fasiten kan fint brukes til å vinne en faktadiskusjon, men om du sykler fortere tviler vi sterkt på.

Vi finner mange morsomme detaljer på sykkelen. Seteskruen strammes eksempelvis fra undersiden av overrøret. Et lite kikkehull bekrefter om setepinnen er langt nok ned i rammen, og strammeløsningen har de da kalt «Checkpoint Charlie».

GIMMICK: Setepinnestrammingen har en festlig historie, men den er svært upraktisk, der den krever både høyt moment og en lang umbrakonøkkel.  

Strømper og vaiere fra gir og bremser ledes fra styret og ned i overrøret, der de går gjennom rammen til sine respektive plasser.

Kjedestaget er senket for å unngå klapring fra kjedet. Kjedestagslengden er 415 mm, og dette er kort for en slik sykkel. Det gir en kjørefølelse nesten identisk med en landeveissykkel.

PÅSTANDER

3T SIER: Go slow faster – med denne kan du sykle fortere på grus.
VI MENER: Dette er et, svært godt produkt, men markedsavdelingen i 3T kan trygt finne på noe bedre.
VILLE VI ANBEFALT DETTE PRODUKTET? Ja og nei. Produktet er fabelaktig morsomt til sitt bruk, men det forutsetter unormalt solid økonomi og vilje til å svi av mye penger.

Exploro er så langt til høyre på aksen som vi kommer til å strekke oss på landevei.no. Dette er en grusracer som også takler skikkelig grovt terreng. Du har mulighet for å sykle på alt fra 25 til 48mm dekk, og om du har lyst på en sykkel som takler enda grovere jobber, kan du sette på 650b-hjul, altså terrengdimensjonen som er 27,5 tommer i diameter. Blir hjulet mindre kan du sette på dekk med større volum og mer knaster.

Vi har ikke testet sykkelen med denne type hjul.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

SYKKELEN PÅ VEIEN

Exploro er grovere bygget enn en landeveissykkel, men du verden for en kvikk og rask følelse vi får når vi kjører denne. Selv med grove dekk oppleves det som å kjøre en leken sykkel i et gateritt.

Her får vi ikke nødvendigvis lyst å legge oss i bukken og mate ut i høy hastighet, vi får lyst å kjøre fort i krevende utforkjøringer, bunny-hoppe over alt av hull i veien og velge den morsomste linjen, ikke den raskeste.

Sykkelen er lett og satt opp med et smalt styre. Trenden i dette segmentet er brede styrer som i tillegg er enda bredere i bukken, for bedre kontroll. Vi har aldri opplevet denne kontrollen med et bredt og dypt styre, med 3Ts smale ergonovastyre sitter vi tett og kompakt. 

FLOTT DETALJ: Strømper og vaiere er ledet inni rammen, og entrer i denne stilige porten på overrøret. 

GAMMELDAGS: Post Mount bremsekalipere er i dag gammeldags. 3T kommer trolig med en oppdatert ramme ganske kjapt. 

Dette gir oss god kontakt med sykkelen, og knallgod kontroll på hvordan vi sykler. Vi mener at slike sykler er best tjent med det styret du bruker på din vanlige racer, ikke et unødvendig bredt styre.

Sykkelen kunne vært noe mer komfortabel i hekken, men et stort problem er det ikke. Dog finner vi helt vanlige racere som oppleves som like komfortable med langt mindre dekkvolum, og Exploro er tross alt laget for å ta det ut fra asfalten.

Sykkelen oppleves som dønn stiv i alle tenkelige retninger. Dette gir oss en stabil og trygg sykkel i utforkjøringene, og en sykkel som svarer raskt i akselerasjoner.

Den er unormalt kvikk og leken for segmentet, og inspirerer som nevnt mer til lek og moro enn banking på flatene.

En ting vi ikke liker er den unormalt store tå-overlappen. Ut fra geometritabellen er det ikke noe som indikerer at dette skal være så voldsomt, selv med et volumiøst dekk. Dette er til irritasjon, særlig om du liker å holde skoene i orden. 

MASSE PLASS: Selv med 40mm dekk med grove knaster har du plass til mer. 3T garanterer opp til 45mm dekk foran og bak. 

PRIS OG TILGJENGELIGHET

Exploro selges kun som rammesett, og har med sitt lille produksjonsvolum en relativt ublu pris. Rammen kommer i to varianter, der toppmodellen Exploro LTD klokker inn på 38999 kroner, mens Team-modellen letter deg for 27999 kroner.

Totalpris på sykkelen avhenger selvsagt av komponentvalg, men komplette sykler kan starte på ca 39000 kroner, og ja, vår testmodell koster nesten det dobbelte.

Vekten på rammen er henholdsvis 950 eller 1150 gram. Stivhet og aerodynamikk på rammene er den samme, men med en litt flottere karbontype i den dyreste skal den være noe mer komfortabel i bruk.

Rammen er tilgjengelig i S, M, L og XL.

3T har ingen importør i Norge, men de fleste anerkjente butikker har tilgang på 3T.

 

NYTT: «Flytende girøre» kan vi kalle det på norsk. Girøret festes ikke i rammen, men festes i spenn mellom ramme og aksling. 

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring 

DET UBESVARTE SPØRSMÅLET

Hva er denne sykkelen egentlig til? At den er morsom er det ingen tvil om, men vi blir ikke helt kloke på en del av valgene som er tatt:

1: Aerofokuset greier vi ikke se på som annet enn svada. Men ville en konvensjonell ramme gjort den bedre, og ikke minst billigere?

2: Det store underrøret gjør det vanskelig, i noen tilfeller umulig, å feste flere typer rammevesker. Det gjør den ikke spesielt egnet til bikepacking heller

3: Sykkelen har ikke skjermfester. Skal du på en uke med eventyrsykling i regn vil du ha skjermer, selv om de ikke bruker det i Tour de France.

4: Prisen. Denne rammen hadde garantert vært rimeligere om de ikke hadde fokusert så mye på vindtunelltesting. Ærlig talt hadde hele konseptet vært mer troverdig om de hadde styrt unna «go slow faster», den sloganen taler for seg selv.

Da blir konklusjonen at dette er et svindyrt leketøy, som med svært enkle grep kunne vært både billigere og bedre. Men det vil kanskje ikke 3T? Blir sykkelen kjip om hvermansen kan kjøpe den?

INGEN SLANGER: 3Ts karbonfelger er klargjort for slangeløst oppsett. 

Se også: Livet på landeveien

OPPSUMMERT

Dette er en sykkel vi virkelig vil ha. Dette er en grusracer med mulighet for skikkelig røff bruk. Det er en morsom, responsiv og leken sykkel, og vi faller virkelig for kjøreegenskapene.

Vi merker absolutt ingenting til aeroegenskapene, men vi vet heller ikke om den ville vært enda bedre med en tradisjonell rørform.
Skal du bare ha en sykkel til både grus og asfalt mener vi denne er for grov, men har du en fullblods racer og vil ha en grussykkel er dette ordentlig moro.

Prisen ødelegger dessverre moroa for de aller fleste, og selv i det norske markedet tror vi dette blir et sjeldent syn.

Dog, vil du svi av minst 40000 kroner for en leken sykkel nummer to, 3T Exploro er noe av det morsomste du kan kjøpe. 

GOD KLARING: Det er nok av plass i gaffelen, men vi ønsker oss også skjermfeste når en først er i gang.