Sykkel: Ridley Fenix
Pris: Fra 29990-31990
Importør: Racingdepot 
Brukes av: Lotto Belisol
Den norske importøren har to forskjellige utgaver, rimeligste versjon med Shimano Ultegra, dyreste versjon med Campagnolo Chorusgruppe. Testversjonen er ikke i salg i Norge, men er relativt identisk satt opp som med Campagnoloversjonen. Funksjonsmessig er mekanisk Campagnolo Record og Campagnolo Chorus nærmest identiske, kun vekten utgjør en forskjell. Syklene distribueres i Norge i hovedsak av sykkelkjeden Spinn. 

De beinharde brosteinsklassikerne er akkurat ferdigkjørt, og proffene er igjen tilbake på sine vanlige sykler. Men hva er det egentlig som gjør en sykkel laget for slik kjøring unik?

Ridley seiler under fanen «Vi er Belgia», og på syklene deres ser vi den flamske løven, symbolet til regionen Flandern, pryde syklene. Samtidig står det skrevet «testet på brostein» på syklene. 

Landevei fikk prøvekjørt Ridley Fenix under amatørversjonen av Flandern Rundt, og hvor er det vel bedre å teste en brosteinssykkel enn nettopp i dette rittet?

SOLID RAMME

Nærmest samtlige sykler i dagens marked har en eller annen form for vibrasjonsdemping i ramme og gaffel. Det som kjennetegner brosteinsracerne er at de gjerne har lengre akselavstand, som gir en mer stabil sykkel. Dette er nyttig når det rister som verst. I tillegg er også styrerøret litt høyere. Dette gir en mer oppreist, og således behagelig sittestilling. 

Ridley Fenix har tatt alt dette i betraktning, og har i tillegg valgt å gjøre rammen ekstra solid. Alle rørene er laget i diamantform, noe som er en sterkere konstruksjon enn en vanlig rørformet ramme. Tar vi et tverrsnitt av over- og underrøret, vil vi også se at det i alle hjørnene på det diamantformede røret er lagt inn forsterkninger. Dette gjør at rammen også vil tåle store påkjenninger ved velt.

Brosteinsklassikerne i Belgia er nervøse ritt, med mange svinger, trafikkøyer og andre ting en kan kræsje i. Fenix vil overleve langt mer enn en vanlig ramme, noe som kan komme godt med også for amatører.

Titter vi på gaffelen fra siden ser det ut som en høyst ordinær gaffel. Også gaffelen har diamantform, men her er det lagt inn mykere karbonvarianter som gjør at gaffelen vil ta av for slag og støt. Normalt sett finner vi denne vibrasjonsdempingen på gaffelens nedre del, men Ridley har valgt å la dette skje øverst på gaffelen.

Titter vi på gaffelen forfra ser den enormt bred ut. Dette er gjort for å kompensere for de mykere partiene. Slik skal gaffelen opprettholdes stiv når du presser sykkelen i svingene.

Setestagene på sykkelen er presset tradisjonelt flate, og minner mye om det vi ser på blant annet Ridley Helium. Produsenten forteller at det er lagt inn langt mer vibrasjonsdemping enn på de øvrige syklene de har i stallen. Rammen kan bøye seg flere centimeter under press, noe som skaper en mer behagelig sykkel. 

TESTHYBRID

Sykkelen vi kjørte under Flandern Rundt for amatører er en Fenix som er en del av den daglige teststallen til Ridley. Den er således satt opp annerledes enn hva proffene ville gjort til rittet. Vår sykkel kom med en litt stiv aluminiumspinne og 23mm dekk, noe som ikke akkurat bidrar til å øke komforten når det rister som verst. 

Likevel, det er liten tvil om at Fenix gjør en god jobb på brosteinen. Uten sammenligning for øvrig, det vi kan si umiddelbart er at sykkelen oppfører seg veldig likt en proffsykkel på to måter. Sykkelen  er mer leken, livlig og spretten enn hva vi skulle tro geometrien tatt i betraktning. Selv om styrerøret er høyt og akselavstanden lengre, er sykkelen rask fra side til side. 

I Flanderns mange utforkjøringer og krappe svinger er det nok av steder å teste hvordan sykkelen oppfører seg i svingene. Dette er en svært stabil konstruksjon, og jeg vil påstå dette er en sykkel også svært tunge ryttere kan presse hardt i svingene uten å merke noe som gir etter. Sykkelen er ingen kvikkas slik som vi opplever på modeller som Cannondale EVO eller Specialized Tarmac, men svingegenskapene i store svinger i høy fart er ganske like. 

Hva så med komfortaspektet? Hvor mye mer behagelig er det å bruke Fenix enn en vanlig sykkel i et brosteinsritt? 

Som nevnt var sykkelen satt opp med 23mm dekk, aluminiumshjul fra Fulcrum, setepinne i aluminium og et av 4zas standardseter. Disse produktene til sammen gjør lite for å gjøre sykkelen mer behagelig, tvert om. Like fullt, Fenixen gjorde sitt til at rittet gikk knirkefritt for seg. Vi skulle gjerne ha sammenlignet med flere sykler, så svært subjektivt kan vi konkludere med at vi følte oss bedre etter en tur på denne enn vi har gjort på tidligere sykkelturer i samme område. 

OPPSUMMERT 

Ridley Fenix er en sykkel laget for å tåle skikkelig mye juling, samt sørge for at rytteren kjenner så lite som mulig til påkjenningen fra underlaget. Sykkelen har således en litt tung ramme, som også er laget for å tåle mye mer ved velt eller uhell. Sykkelen oppførte seg eksemplarisk gjennom hele Flandern Rundt for amatører, og førsteinntrykket forteller om en komfortabel sykkel, som også har noe av lekenheten fra de mer ordinære racerne. 

Vi liker at Ridley har gitt blaffen i vekthysteriet og heller fokusert på noe som skal holde når gutta virkelig skal ut i krigen. For deg som bare sykler koseturer i solen på nylagt asfalt er dette kanskje litt mye av det gode, men om du buldrer løs på all slags underlag og liker Belgia: finn frem bankkortet.