Den amerikanske sykkelprodusenten Specialized lanserte i går nye versjoner av sine kjente komfort-sykler under navnene Roubaix og Ruby. De nye utgavene er et produkt av et samarbeid med McLaren, som Specialized selv hevder å redefinere hva komfort og manøverabilitet innebærer. Som Eric Schuda, direktør for Specialized selv sier: ”Smoother is faster”.

Den største endringen fra forrige utgaver er noe de kaller ”Future Shock”. Dette er en slags støtdemper de har lagt inn over styrelageret som skal absorbere støtene og vibrasjonene i styret til det minimale.
Det skal resultere i at sykkelen kan hoppe og sprette som en hingst under deg, mens du ”flyter” oppå. Specialized mener at dette ikke bare innebærer økt komfort, men at det også er bevist å være raskere på ujevnt underlag.Future Shock-systemet skal også være mulig å tilpasses hos forhandler, slik at du som rytter selv kan velge mellom 3 ulike nivåer på hvor mye vandring demperen skal ha. 

Specialized har også funnet ut at rumpa kan riste litt overkant mye der du dundrer over brosteinen. For å minske dette kommer syklene også med CG-R setepinne  kombinert med en helt ny setepinne-klemme som lar pinnen vandre 20mm bakover ved kraftige støt.

Går du får S-Works modellene kommer sykkelen også med det siste hjulsettet fra Roval, nemlig CLX 32. Disse hjulene skal ifølge Specialized selv både være lettere, mer aerodynamiske og ha lavere rullemotstand enn forrige utgave med navn CLX 40.

Både S-Works og Pro modellene kommer også med det såkalte SWAT™ Box-systemet. Som du ser på bildet er det en boks plassert over krankhuset der du for eksempel kan legge ekstra slanger, dekkspaker eller hva enn du måtte føle for å ta med deg på tur.

(Specialized Ruby)

Begge syklene, Roubaix og Ruby, er designet slik at geometrien tilpasses størrelsen på sykkelen. En person på 1.50 og en på 1.90 har ikke samme kroppslige proporsjonalitet, og det blir derfor feil å lage én ramme-geometri man enten forminsker eller forstørrer. Resultatet er at en 51-ramme vil ha en annen geometri enn en 58-ramme for å passe alle ryttere optimalt.
Dette har Specialized aldri gjort på kvinnesykler før, og Ruby vil derfor bli den første modellen som er laget på denne måten.