Se også stort bildegalleri nederst i saken.

Hva: Specialized Tarmac S-Works
Testet: Størrelse 58
Hvor: Santa Cruz, Morgan Hill, San Jose
Pris: 67998 kroner

+ Mer behagelig enn forgjengeren, kvikk, leken, stabil, god utfor, 24mm dekk
- Fint lite, litt ubehagelige hurtigkoblinger

Specializeds nye toppracer Tarmac ble lansert i California sist fredag. Landevei er eneste medium fra Norden som har fått sjansen til å prøvekjøre de nye modellene. Vi har ikke hatt anledning til å sammenligne sykkelen med andre modeller i samme kategori, likevel har vi fått dannet oss et solid inntrykk av sykkelen.

Foreløpig er verken pris i Norge eller hvilke modeller som blir tilgjengelige hundre prosent klart. Vi fikk over tre dager og ett ritt testet både felg-og skivebremsversjonen av S-Works, og kan ikke si annet enn at det er et solid stykke arbeid som er lagt ned i den nye sykkelen.

Og de ankepunktene vi hadde med den forrige sykkelen er alle vesentlig forbedret.

DETTE MENTE VI OM TARMAC SL4

Vi har tidligere hatt den forrige toppmodellen, Tarmac SL4, som en del av en stor gruppetest.

Vi hadde en klar oppfatning om at Tarmac SL4 representerte kanskje den mest kompromissløse rittsykkelen laget noensinne. Vi beskrev sykkelen som et perfekt verktøy for de dagene du må lukke verden ute, og avgjøre Tour de France, VM eller Milan-Sanremo.

Men, den kompromissløse Tarmac SL4 kom med et ankepunkt. Sykkelen var etter vår mening så kompromissløs at det i stor grad gikk ut over komforten på sykkelen. Sykkelen var så stiv både foran og bak, at hver minste asfaltskjøt ble som et hardt slag mot ryggen 

Det er forskjell på hvor mye komfort større og mindre ryttere ønsker, men alle testerne er tunge karer, så hvordan lette ryttere måtte ha opplevd sykkelen var noe vi stilte spørsmål ved. Selv proffer etterlyser mer komfort i syklene sine.

Et annet aspekt er at når en sykkel blir for stiv, vil den lettere kunne miste veigreip i skarpe svinger, særlig på rufsete underlag. Om energien fra underlaget ikke blir absorbert noe sted, vil du i verste fall bli kastet av sykkelen.

SLIK OPPLEVES DET PÅ VEIEN

I presentasjonen av sykkelen kan du lese mer om «Rider First Engineered»-konseptet. (LINK)

Sånn umiddelbart er det vanskelig å oppdage de store forskjellene om den nye byggemetoden gir. Men én ting oppdager vi umiddelbart, og det er at dette er en sykkel som er langt mer behagelig enn den forrige modellen. En ting er at dette gjør langturer mer behagelige, en annen ting er at sykkelen sitter som limt til underlaget.

Vi testet sykkelen i Santa Cruz’ bakgård, og på både grus, oljegrus, fin og svært dårlig asfalt. Særlig merket vi størst forskjell i utforkjøringer. Vi sitter trygt på setet hele veien, og styrer ikke lenger unna sprekker og skjøter i underlaget slik vi gjorde med SL4. Om det går fortere er vanskelig å si, men du verden så mye bedre det er. Vi testet sykkelen med både Romin, Romin Evo og Toupé sete.

Som vi ser av bildene har Specialized fjernet den tradisjonelle halsen der setepinneklemmen sitter. I stedet har de laget en klemme som sitter inni overrøret. Dette er en løsning vi har blandede opplevelser med. I Tarmacs tilfelle opplevde vi ingen problemer.

Å fjerne hele denne setepinnehalsen eksponerer 35mm mer av setepinnen. Denne er langt mer fleksibel enn rammehalsen, og sånnsett blir sykkelen mer behagelig. I tillegg skal baktriangelet ha fått mer fleksible kjedestag. Uansett, dette er blitt til det langt bedre.

Vi hadde lite å utsette på utforegenskapene tidligere. Ofte vil større sykler, særlig fra 58 cm og oppover oppleves som nervøse i skarpe svinger. Særlig på aerosykler kan en oppleve å legge sykkelen ned i en sving, mens sykkelen bare fortsetter rett frem.

Om dette var et marginalt problem på den forrige utgaven er det hvert fall løst nå. Vi opplevde ingen problemer med denne sykkelen nedover, og den er lynkjapp fra side til side. I de grønne California-åsene er det helt hinsides mange svinger å leke galimatias i. Det gjorde vi også.

Specialized har også begynt å få dreisen på dekkproduksjonen sin til asfalthungrige. De begynte i sin tid med en noget miserabel dekkpark til terrengsyklister, som nå har utviklet seg til å bli svært bra.

Nå har de også blitt svært gode på landeveien. På våre testsykler kjørte vi med Turbo kanttråddekk i både 24 og 26mm dekkbredde. Vi hadde null punkteringer og godt veigrep hele veien. Ganske bra, særlig med tanke på at en del av syklingen foregikk på grov grus, noe California-syklistene setter pris på for å gjøre landeveisturene desto mer varierte.

Vi har fått med et par 26mm brede dekk hjem som vil bli satt på en av syklene i langtidstesten. (LINK).

SKIVEBREMS

Den nye Tarmac S-Works blir den første toppmodellen som kommer med hydrauliske skivebremser. Tidligere har vi sett komfortmodeller fra blant annet Trek, Specialized og Rose komme med skivebremser, men ikke noe som virkelig har vekket appetitten til de som vil ha en mer rendyrket konkurransesykkel.

Specialized har jevnlig dialog med UCI om å oppheve forbudet, og vi i Landevei kan ikke si annet enn at det er trist at det skal være bransjen som må presse et forbund får å tillate produktforbedringer.

Uansett, Tarmac med skivebremser oppfører seg slik vi opplever det identisk på veien som felgbremsversjonen. Hendlene har en litt annen form, og således kan det oppleves litt ulikt, eksempelvis ved klatringer. Men hvor mye bedre er det ikke å ha skikkelige bremser på en sykkel?

Vi syklet i en gruppe med ti syklister fra hele verden, og fikk i tillegg sett skivebremsversjonen brukt i Specializeds Gran Fondo-ritt. Vi kan på ingen måte se problemene som konservative krefter forespeiler seg, om at noens for gode bremser vil starte massevelt over en lav sko.

Det skal sies, at karbonfelger og klosser har hatt en enorm utvikling de senere årene, og at det nå bremser både jevnt og bra. Dette forutsetter selvsagt at været er tørt. California hadde ikke særlig mye regn å by på, men så fort bremsene er tilgjengelige i nord blir det testing i drittvær.

Uansett, de store fordelen med hydrauliske skivebremser, også på en landeveissykkel er bedre modulasjon og mer bremsekraft. Vi ønsker evolusjonen velkommen, og gleder oss til å følge utviklingen.

NOE NEGATIVT?

Etter tre dager på begge varianter av sykkelen klarer vi ikke umiddelbart å finne noe negativt. Dog, prisen kommer til å bli et sentralt tema, og det er liten tvil om at Tarmac S-Works kommer til å bli en kostbar sykkel. Vi oppdaterer med norsk pris så fort det er tilgjengelig.

Tarmac, enten det er S-Works eller Expert vi snakker om er fortsatt en skikkelig rittsykkel. Ikke noe negativt i seg selv, men dette er ikke sykkelen for deg som akkurat har gått av med pensjon og skal trille rolig til hytta og nyte late trilleturer i Moseldalen.

Specializeds univers blir stadig større, så hipstere vil kanskje føle seg litt lite spesielle om de går for denne sykkelen. Det står tross alt Specialized på det som er av deler, med unntak av gir og bremser.

Specialized mener at korte kjedestag er nødvendig for å kunne gi denne type sykler de egenskaper den skal ha. Kortere kjedestag vil gjøre kjedelinjen skarpere enn lengre kjedestag. Dette kan løses ved å ha smalere diameter ved krankhuset, eller smalere boss. I Specializeds tilfelle er kranken presset så smal det lar seg gjøre for å få plass til vanlige drev, og selve bosset er derfor blitt et par millimeter smalere enn bransjestandard. Alt av hjulsett skal fungere bra på en Specialized, selv om selskapet sier du må bruke deres egne Rovalhjul for å oppnå «optimal performance».  Vi har ikke selv fått testet sykkelen med ulike hjulsett, men har heller aldri hørt om problemer som følge av dette i nevneverdig grad.

OPPSUMMERT

Specializeds nye Tarmac er med de forbedringene som er gjort en av de beste toppracerne vi noen gang har syklet på. Vi må sammenligne den mer med andre sykler for å kunne gjøre den til en slags vinner, men det er liten tvil om at Specializeds stadige jag etter produktforbedringer har skapt et godt produkt.