Bianchi introduserte aeromodellen Oltre i 2011. Siden da har den blitt forfinet flere ganger, men det er først nå ved introduksjonen av Oltre XR4 at den får den spesielle viskoelastiske Countervail-karbonen som ble lansert i 2013 med Infinito CV. Countervail (CV) skal redusere vibrasjoner i karbonrammer med så mye som 80%, og brukes også i tempo/triatlonsykkelen Aquila og Specialissima.

NORGES BESTE SYKKELBLAD: Slik bestiller du abonnement, og får tilgang på hele arkivet digitalt!

Felles for alle er at Countervails evne til å redusere ringing skal bidra til mindre slitasje på rytteren over tid. For Oltres XR4s del skal det bety at rytteren vil være i stand til å holde en effektiv aerodynamisk posisjon lenger enn på en tilsvarende ramme uten Countervail.

Artikkelen fortsetter under bildet.

MALING: Etter CFD i computere kommer praktisk testing med Flow Visualisation med fluoriserende maling, en teknikk fra Formel 1, i vindtunnelen (Foto: Guido Rubino) 

Bianchi hevder at effektforbruket for å drive sykkelen framover er redusert med 20 W fra forrige modell, Oltre XR2. Man har brukt 40, 45 og 50 km/t som målehastigheter, og målt med og uten dukke.

Les også: Flere utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien

 

Teknikk

I utviklingsarbeidet har man brukt Computer Fluid Dynamics for å simulere luftstrømmen langs rammesettet, samt vindtunnelen ved Formel 1-banen Magny Cours i Frankrike. I tunnelen brukte man en flytvisualisering (Flow Visualisation) med fluoriserende maling for i praksis kunne danne seg bilder av hvor på rammen over- og undertrykk, og turbulens forekom. Dette er en teknikk som brukes i utviklingen av Formel 1-biler, og som Bianchi hevder å være først ute med i sykling. Sykkelen ble også testet av proffene i Lotto-Jumbo gjennom utviklingsprosessen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

INTEGRASJON: Vision 5D-styret har vært med under utviklingsarbeidet og står for 25% av de aerodynamiske forbedringene sammenliknet med Oltre XR2.

Geometrien er standard Bianchi, som forrige Oltre-modell, samt Specialissima og Sempre Pro (men ikke som Infinito CV), bortsett fra at styrerøret er gjort 5 mm kortere enn på disse. Man ønsker å la rytteren ha mulighet til å komme lavere med den integrerte Vision 5D Styre- og framspringkombinasjonen rammen er utviklet med. Det er tydelig aerodynamisk integrasjon mellom framspring, avstandsringer og ramme. Sykkelen kan også utstyres med konvensjonelt framspring og styre, men da ryker 5 av de 20 sparte W også.

En mattsort 55 cm-ramme veier 980 g. Det er 200 g mer enn en like stor mattsort Specialissima. All denne aeroskulptureringen koster vekt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TYNT: Det er ikke mye bredde i gaffelbeina på Oltre XR4, og de har god avstand mellom seg (Foto: Matteo Cappe)

Fronten av rammesettet er hentet fra tempomaskinen Aquila CV. Lagrene er det vanlige 1 1/8" oppe men det litt smalere enn vanlig 1.4" nede. Sett fra siden er gaffelbena tydelig konvekse i formen og forfra er de smale. De er også plassert langt fra hverandre slik at luftstrømmen omkring dem ikke skal påvirkes av turbulens fra hjuleikene. Man har valgt direktemonterte bremser. Slike er mer aerodynamiske enn vanlige kronemonterte, og leverer mer kraft også. Pussige proprietære bremseløsninger har man altså unngått. Oppgitt vekt er 370 g.

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring 

Kranklageret er Press Fit 86,5x41. Kjedestagene er helt rette, og mekanisk girwire føres innvendig i det høyre. Setestagene møter seterøret ca. 6 cm nedenfor toppen, og den direktemonterte bakbremsen er praktisk festet til disse og ikke under kjedestagene slik man kan se det på flere andre aerorammer.

Rammen er hel monocoque. Baktriangelet er gjort i ett stykke. Det er metallinnsatser i gaffelendene slik at innsetting og uttaking av hjul ikke ødelegger rammen over tid.

Bianchi sier at max dekkbredde er 25 mm. Dette er etter ISO-standarden for denslags, som krever minimum 4 mm avstand fra hjul til ramme.

Setepinnelåsen er nå en innvendig ekspansjonskile som minner mye om den man finner på Cannondale Synapse. Setepinnen er i karbon, og seteklampen kan vendes slik at bakoverbøyen enten er vanlige 25 mm eller det triatlonrettede -10 mm.

Fremre girøre er boltet fast og kan fjernes. Det er mye drag i fremgiret og ganske mye av bruksområdet til Oltre er ikke lilleskiveterreng. Rammen er klar for 1x11, rett og slett.

Artikkelen fortsetter under bildet.

AERONYMOTENS: Fett krankhus, lavt ansatte setestag, monocoque baktriangel, skjult setepinnelås og tradisjonelt plassert direktemontert bakbrems (Foto: Matteo Cappe)

Farger, grupper og hjul

Hovedfargen er CK16, den fluoriserende varianten av Celeste som ble introdusert med Specialissima, med sorte detaljer og tekst. Man får CK16 både i matt med blanksort og blank med blanksort utførelse. Den helblanke finnes også invertert for de som synes at det kan bli for mye Celeste, samt mattsort med blank fluorgul eller rødt for de som er på den galeien.

Oltre XR4 tilbys med Campagnolo Super Record EPS, Super Record, Chorus, nye Shimano Dura-Ace R9150 Di2 og R9100 mekanisk, Ultegra Di2, mekanisk Dura Ace mix, og SRAM Red eTap. Tradisjonell standard 53/39 tilbys ikke. Bianchi spesifiserer 52/36 til elektroniske gruppesett (50/34 til eTap) og 50/34 til mekaniske. Man kan velge kranken som hører til gruppesettet eller Rotor 3D+ 52/36 med InPower wattmåler, men ikke til grunnmodellene Chorus og Dura-Ace mix).

Til Chorus og Dura Ace mix-syklene hører Fulcrum Racing Quattro C17-hjul. Til toppgruppene har man tre valg: Standard er Fulcrum Racing Zero C17, med Fulcrum Racing Zero Carbon som første opsjon. Vil man ha høyprofilhjul får man Campagnolo Bora 50 til Super Record og Zipp 404 til Dura-Ace, Ultegra Di2, og eTap.

Priser er ennå ikke bestemt, men vi gjetter nærmere Specialissima enn Infinito CV.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FULL GASS: Det er nå engang det aerosykler er til for (Foto: Olafpix)

Prøveflyvning

Vår 59 cm ramme var bygget opp med Shimano Dura Ace 9000 siden nye 9100 som skal på produksjonsmodellen ikke er tilgjengelig ennå. Hjulene var heller ikke av produksjonstype: Vision Metron 55. De var skodd med Vittoria Corsa G+ 25 mm kanttråddekk. For oss så det ut til å være adekvat plass til 28 mm dekk også. Styret var det integrerte Vision 5D som sykkelen er utviklet med, som fra utenfor vingen på toppen og ned har den populære FSA Compact-formen. 

Prøveturen på 45 km gikk i rullende teknisk terreng på elendig asfalt, stor flat vei på god asfalt og en 3,5 km lang 6% bakke på god asfalt. Den styrer som en Bianchi. Det er tydelig at den ikke er bygget for å være komfortabel, men effektiv. Den dårlige asfalten blir ikke fjæret bort i særlig grad, men samtidig virker ikke støtene plagsomme over tid. Sykkelen virker særdeles vridningsstiv og fin å spurte med. De direktemonterte bremsene er kraftige og forutsigbare.

Utforegenskapene fikk vi ikke testet ordentlig. Asfalten var god, så vi fikk ikke provosert fronten i innbremsingene. Giuseppe Guerini (han har navnet sitt i en sving på Alpe d’Huez), som ledet oss ned ga ikke gass, men ”easy” som han sa. Linjen med sykkeljournalister ble allikevel lang bak Guerini og Landevei, så vi ser ikke bort fra at det gikk fortere enn det føltes.

Oppsummert

Landevei har tidligere ment at Bianchi Oltre er en sykkel for flater og høy fart. Vår lille prøvetur hinter om at nye XR4 er en svært god allrounder i tillegg.

Les også: Siste nytt om landeveissykling