I dag er det endelig offisielt, etter akk så mange lekkasjer på sosiale medier: Cannondales Supersix Evo forvandles fra en klassisk rittracer til en supermoderne rittracer. Den har fått senkede setestag, først og fremst skivebremser, integrert styre- og framspringløsning med skjulte bremseslanger og elektronikkledninger, og D-formede rør over alt hvor den møter vinden.

EN HIT? SRAM Force eTap AXS-modellen, den eneste med 12 gir.

Utseendet på en ny SSevo har vært et hett tema i sosiale medier. Cannondale har ny sjefsdesigner som også har utviklet den nye Helvetica-lignende fonten vi først så på EF Education First-profflagets sykler. På alle unntatt den ene team-lakkerte rammen som fås ferdigbygd som Himod Disc Ultegra mekanisk er teksten liten og plassert diskret på overrøret. Modellnavnet er plassert på toppen av overrøret inn mot setepinnen. Kilene i kontrastfarger fra gaffel til setestag er gjengs for alle fargevarianter. Andre designelementer er tre langsgående striper som man ser først og fremst på oversiden av underrøret og bak på seterør og -stag. Disse designelementene er reflekterende på noen av fargevariantene.

Priser

Skivebremser og elektronisk gir:

 

HiMod Disc Dura-Ace Di2

115 500

HiMod Disc Ultegra Di2

85 500

Carbon Disc Force eTap AXS

62 700

Skivebremser og mekanisk gir:

HiMod Disc Dura-Ace

73 800

HiMod Disc Ultegra

51 200

Carbon Disc Ultegra

41 200

Carbon Disc 105

31 600

Felgbremser og mekanisk gir:

 

Carbon Ultegra 2

32 700

Carbon 105

26 200

Kvinnespesifikke modeller:

 

Carbon Disc Ultegra

41 200

Carbon Disc 105

31 600

SPRELSKE STRIPER: Den kvinnespesifikke 105-utstyrte varianten med skivebremser kommer i en lekker British racing green med rosa og grå aksenter. De grå er reflekterende. Din for 31600,-.

Utstyrsmessig er det Shimano som gjelder for nesten alle pengene, fra Dura-Ace Di2 Disc til 105 for felgbrems. Vil du ha felgbrems får du ikke velge den finere og lettere Hi-mod-rammen, men nøye deg med vanlig karbon. Unntaket fra Shimanogruppene er den for mange interessante (mener iallefall Cannondale) SRAM Force eTap AXS-utstyrte varianten til 62700,-.

Dura-Ace og Ultegramodellene kommer med en uaktivert Power2Max Wattkrank. Aktivering av effektavlesningen koster 5000,- kroner.

Vil du ha Campa må du som vanlig kjøpe ramme og bygge selv/la bygge slik man gjorde i gamle dager. Rammepriser har vi foreløpig ikke fått oppgitt.

SEMI-NOSTALGI: Mekanisk Ultegra-gir og felgbremser, og vanlig framspring og styre i en rask rødfarge for 32600,-. Cannondale har så godt som fjernet sin tradisjonelle skarpe grønnfarge fra fargepaletten.

Under det mer eller mindre glinsende ytret er det flere større tekniske nyheter. En integrert styre/framspringkombinasjon med computerfeste klart for både Garmin og Wahoo og enkel tilgang til slanger og elektronikkwirer har vi tidligere sett på Systemsix-modellen. Det er gjennomgående akslinger foran og bak (endelig) på skivebremsmodellene, og et nytt 45 mm høyt Hollowgram KNØT hjulsett, standard på de dyreste variantene.

Alle varianter kommer med Cannondales nye hjulsensor, som sammen med en app på telefonen din lar deg se hvor du har vært, hvor langt du har syklet og når det er på tide å bestille service hos forhandleren din. Cannondale ønsker å selge opplevelser, ikke sykler.

Skivebremsmodellene har plass til riktig digre dekk: 30 mm med 6 mm klaring rundt baut. I praksis har vi her muligens en rittracer som tar 32 mm dekk og fremdeles er innenfor ETRTO-kravet om 4 mm dekklaring. Felgbrems-modellene er spesifisert til maksimum 28 mm. Det er så langt gruppeprodusentene har vært villige til å strekke seg med felgbremsene sine.

HUSK UNBRAKO: Cannondale har adoptert Mavics speed release-aksling, men den har ingen arm å skru med. Legg merke til D-formen på alle rør som tar vind. Det er aero som gjelder.

Man har laget en godt skjult setepinneklemme under sammenføyningen mellom over- og seterør. Cannondale hevder at den ikke er tyngre enn en tradisjonell rund utvendig klemme. Styre- og framspringløsningen er fiffig. Det er integrert, men styrets vinkel kan endres. Avstandstykkene er todelte slik at man kan endre styrehøyde uten å måtte kave med slanger og kabler. Krankhuset er Cannondales eget PF30a.

MULIG ULEMPE: Den skjulte bremsesslange- og kabelføringen begrenser det maksimale styreutslaget på variantene med skivebremser.

Nye Supersix Evo kommer i 8 størrelser, og geometrinyheten er at forholdet rammehøyde/rammelengde (stack/reach om norsken din har mangler) nå er lineært i gjennom alle størrelser. Man har beholdt det beste fra styregeometrien fra den gamle modellen, men man leverer nå to gaffelframløp, et langt for de små rammene og et kort for de store, slik at alle størrelser skal ha bortimot likt slep og styrefølelse.

LES MER: Geometrisk vekkelse
LES ENDA MER PÅ LANDEVEISFORUMET: Geometrinerdenes hevn 

Cannondale er stolte over å ha laget en aerodynamisk Supersix Evo som ikke er tyngre enn den gamle. De hevder også at den føles like bra som den gamle. Vi har syklet noen mil på toppmodellen til 114500 kroner, og våre inntrykk kan du lese om i neste blad.

NYE SUPERSIX EVO PÅ CANNONDALES NETTSIDER