Merke: Specialized Allez 2014

Chuck Teixeira har ikke bare et rart navn, hele fyren er en skrue. Han er en sykkelnerd av den ekte og energiske sorten og har gjennom et helt liv jobbet som produktutvikler og ingeniør med aluminium som spesialfelt. Vi fikk se hans siste kreasjon og treffe ham på Specialized store produktlansering i Copper Mountain i Colorado forrige uke.

– Ingen vet mer om hva du kan gjøre med Easton-aluminium enn Chuck Teixeira sier de hos hans tidligere arbeidsgiver, Easton.
– The godfather of aluminum, presenterer Specialized ham som. 

– Uviklingen av aluminiumsrammer stoppet opp da karbonrammene kom for fullt, sier Chuck.
– Men jeg tror ikke vi har fått ut hele potensialet av metallet ennå. Nå lanserer Specialized aluminiumsrammen Allez i en S-Works-versjon. Den superlette rammen setter en ny standard for alurammer, mener Specialized.

Smart sveis

Chuck Teixeira er en godt voksen mann som verken tror på mirakler eller vidunderkurer, men han har likevel trua på at metallrammer kan spille en rolle i sykkelbransjen i lang tid fremover. Mye av grunnen til at han tror dette er hans og mangeårig Specialized-ingeniør, Chris D’Alusios nyvinning, Smartweld.

Smartweld er en ny sveisemetode som har gjort det mulig å lage den nye Allez-rammen til Specialized. Denne er i følge Specialized den mest avanserte alurammen til nå, men den var opprinnelig produsert for å brukes på ganske rimelige sykler. For å virkelig vise hvor flott denne rammen er bestemte Specialized seg for å lansere Allez i 2014 i en S-Works-versjon, der det ikke er gjort noen særlige kompromisser på pris for å holde prisen lav, snarere tvert i mot. Allez S-Works for rådyre Roval karbonhjul og en toppgruppe fra Shimano. Prisen blir også deretter. Det Specialized likevel ønsket å vise med S-works-versjonen av Allez er hvor bra rammen som står på de rimeligere modellene faktisk er. Dog har S-Works-rammen fått litt ekstra forfining og noen gram spart her og der, men likevel. Allez-rammen veier 1050 gram og setter med det en ny standard for lette alurammer, og det uten bruk av scandium i legeringen.

Smartweld-teknologien er brorparten av hemmeligheten bak den superlette rammen. Denne konstruksjonen sørger ikke bare for lav vekt, men også økt styrke og stivhet. Noe som igjen gjør at vekten kan tynes ytterligere i fremtiden.

På 2014-modellen av Allez er Smartweld-teknologien kun brukt i koblingen mellom styrerør og over- og underrør. Konstruksjonen gjennomføres ved at styrerøret blir hydroformet med to utstående lepper som over- og underrøret skal sveises fast i. Leppene ser ut som undersiden av en Cola-boks og gir rørendene økt stivhet, i tillegg til at sveiseflatene  blir vesentlig jevnere og større. Over- og underrøret avsluttes med tilsvarende lepper.

Rammerørene for øvrig er som forventet av en topp moderne aluramme, redusert, bøyd og anodisert. Men også her har Specialized kommet opp med en nyvinning. De har anodisert rammen i flere farger. Både blank og svart på en gang. Dette skaper en veldig holdbar og fin finish.

Vi har både snakket med Chuck Teixeira om aluminiumens videre liv i sykkelbransjen og prøvesyklet Allez S-Works.

Samtalen først:

Hvorfor fortsette med aluminium, nå som karbon er blitt så bra?
– Hvorfor ikke? Aluminium har et stort potensial. Det er mye vi kan gjøre fortsatt og det er en masse uutnyttet potensial der. Valutaen for pengene er uten sidestykke, du kan få en aluminiumsramme som både er lett, stiv og billig. Billige karbonrammer er ikke alltid like bra. Ofte er det mye fyllmasse og lite karbon, i mange tilfeller er glassfiber blandet inn også.

Hvordan gikk dere frem for å videreutvikle et materiale som på sett og vis har vært ansett ferdigutviklet?
– Vi ønsket å se på mulighetene i konstruksjonsmetoder snarere enn i materialet i seg selv. Vi har tatt en ingeniørs tilnærming til videreutvikling. Tidligere har jeg jobbet med legeringer som inneholdt scandium og det har sine fordeler, men scandium gjør materialet vanskelig å jobbe med og det var aldri mer enn 0,01 prosent av en legering som faktisk var scandium. Fordelen med scandium i legeringen er at du kan lage tynne rør med en viss demping. Men legeringene er flisespikking, vi føler at denne nye konstruksjonen flytter aluminium mange sprang fremover. Nå bruker vi bare smartweld-konstruksjonen i to sammenføyinger, vi kan bruke denne metoden flere steder, i krankhuset for eksempel. Sammenføyingen er 2-3 ganger så sterk som vanlig sveising og det betyr at vi kan bruke tynnere rør. Sånn som ramma er nå er den overbygget. Det er en utfordring for oss å lage rørene så tynne som vi kan. At vi kan lage en alu-ramme ned mott 900 gram er jeg ganske sikker på.

Vil aluminium igjen kunne bli førstevalget også for proffene?
– Nei, karbon har fortsatt mange fordeler. Spesielt ligger det i muligheten til å tilpasse fibrene og hvordan disse legges. Du kan bygge inn vibrasjonsdemping og retningsbestemt stivhet på en annen måte. Karbon er et supert materiale, men det er likevel interessant å se hvor langt vi kan gå med aluminium, sier Chuck Teixeira som jobbet for Easton aluminium i 27 år før han byttet beite til Specialized i fjor.

Video om Chuck:

Specialized Allez S-Works – En prøvetur

Under Specializeds store lansering i Copper Mountain i Colorado fikk vi muligheten til en prøvetur på produsentens nye aluminiums-flaggskip. Det skal sies med en gang at denne skribenten allerede er glad i aluminium og sykler på en hi-end aluramme til daglig.

S-Works-versjonen av Allez er dressa opp til fest med Specializeds topphjul, Roval CLX 40 og deres egne nye S-Works pariserdekk. Utstyret for øvrig er fra øverste hylle med karbon både i setepinnen og styret. Vekten er på om lag 6,8 kilo for hele sykkelen med pedaler.  Girsystemet er Shimanos nye elleve-delte Dura Ace, mens kranken er fra Specializeds S-Works kolleksjon også den.

Allez S-Works føles umiddelbart som en toppsykkel. Det er snert og fraspark i rammen og den er lett å trå oppover selv når turen starter på 3000 meter over havet. Den føles helt på høyde med en toppramme i karbon, men kanskje med en anelse mer zing i stussen. Dette gir snert i tråkket, men også noe mer vibrasjoner over ruglete asfalt. Likevel føles den først og fremst veldig balansert og presis. Sammenlignet med skribentens egen alu-ramme føles Allez S-Works noe strammere i fisken, både i styring og tråkk. Dette rimer bra med at Allez selvfølgelig har konisk styrerør med ekstra stort nedre styrelager, noe skribentens private Cannondale CAAD9 ikke har. Kjørefølelsen føles mer avbalansert enn på Cannondales siste alu-ramme CAAD10. Allez ligger nærmere topprammen i karbon både i vekt og følelse.

Vi rakk å bli overbevist om at Allez S-Works er en god sykkel, men vi må teste mer for å vite helt hvor god. At den er med på å ta aluminiumsrammen inn i fremtiden er det ingen tvil om, og vi er enda sikrere enn tidligere på at utsagnet i ingressen holder ord. Hvis du har et begrenset budsjett kan du få mer sykkel for pengene med en super aluramme, enn med en mindre supert karbonramme. Sannsynligvis er nye Specialized Allez bedre enn mange karbonrammer på markedet, i hvert fall de som ikke er av helt siste generasjon.