/ Sykler

Tøff oppkjøring

Vinneren av Tour de France 2011, Cadel Evans, stiller igjen til start for å ende opp i gul trøye. Men er han riktig forberedt?

Sist oppdatert 27. juni 2013 kl 13.52
KANDIDAT: Cadel Evans har strengt tatt vært en vinnerkandidat de siste fem årene, men har kun vunnet det ene året han kun fokuserte på Tour de France. Nå stilles det igjen spørsmål til hans oppkjøring. Foto: Cor Vos
KANDIDAT: Cadel Evans har strengt tatt vært en vinnerkandidat de siste fem årene, men har kun vunnet det ene året han kun fokuserte på Tour de France. Nå stilles det igjen spørsmål til hans oppkjøring. Foto: Cor Vos

– Jeg er sikkert blitt spurt 200 ganger om hvorfor jeg ikke kjørte Tour Down Under i år, men folk skjønner ikke at det er Tour de France som blir husket. I år skal jeg konkurrere mindre og satse alt på ett kort. Jeg dropper Liegé-Bastogne-Liegé og kjører heller Tour of Romandie, fortalte Evans til pressen tidlig i 2011.
Etter to andreplasser i verdens største etapperitt lykkes han endelig i målet om å vinne Tour de France. Tidligere har oppkjøringen han har valgt til rittet vært av en art mange har kritisert, og følgelig fått rett i. Evans har hatt sin dose uflaks og stang ut i Tour de France, men han har heller aldri tidligere vist toppformen han hadde i 2011.

Mye av grunnen? Cadel Evans har valgt beinharde Giro d’Italia som oppkjøring, noe som ikke har fungert spesielt godt siden Marco Pantani vant begge rittene i 1998. Giro d’Italia er rett og slett alt for hardt til at ryttere rekker å restituere seg og komme i form til Touren. Dette var gjennomførbart i syklingens tidligere dager, da spesialiseringen mot de ulike rittene ikke var like tydelig som nå.

Mange har stusset på Evans’ litt impulsive deltagelse i Giro d’Italia, noe laget forklarer med en mild overbevisning.

– Jeg synes det var et smart trekk av sportsdirektør John Lelangue at Evans kjørte Giroen. Han var usikker på formen tidligere i år, og han tvilte på sitt eget nivå. Det var en sjanse å la ham kjøre Giroen, men i ettertid visste det seg at det var et helt riktig trekk. Avhengig av hvor godt han restituerer seg, det viktigste er at han nå har selvtilliten som kreves, sier John Peiper, prestasjonsansvarlig i BMC.
UTYDELIG
Likevel, signalene som sendes fra BMC-leiren er noe utydelige. I fjor så vi Evans kjempe utmattet i fjellene, mens unggutten Tejay van Garderen til slutt tok over kapteinsbindet. Van Garderens prestasjoner så langt i år og Evans valg av Giroen som oppkjøring gjør at mange stiller spørsmål ved BMCs ledelse. Lagets uttalelse er heller ikke spesielt tydelig:
– Vi reiser til Tour de France med Evans som kaptein. Det har vært klart hele året, både Evans og Van Garderen vet dette, selv om pressen skulle ønske noe annet. Vi er klar over at Evans har kjørt Giroen og at det var et hardt ritt. Hvordan det slår ut i Touren er et annet spørsmål, og det er umulig å ikke ta det med i betraktningen, svarte Peiper pressen etter at unggutten Van Garderen vant Tour of California.
FORTSATT KAPTEIN
Evans fortsetter med det i kapteinsrollen, selv om det nå nærmer seg slutten på hans karriere. Det er nå hevet over enhver tvil at dette er hans siste Tour de France som ubestridt kaptein, og at det fra neste år av vil være Van Garderen som er lagets sammenlagtrytter nummer én.
– Evans vet at karrieren hans snart er over. Men det hierarkiet laget har nå står som avtalt, og det tjener begge rytterne. Det vil være enklere for Van Garderen å kunne operere litt i skyggen av Evans, og ikke være kaptein riktig ennå. Han har fortsatt mye å lære av Evans, forteller Peiper.
Hvem som inntar rollen som kaptein når Touren inntar fjellene gjenstår å se. Evans jevne prestasjoner de siste årene taler dog til hans fordel.

Publisert 27. juni 2013 kl 13.52
Sist oppdatert 27. juni 2013 kl 13.52
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen