– Vi ønsker å ha fokus på innhold og det sporslige i kommunikasjonen med seeren. Ofte er det de store aktørene som får oppmerksomhet på ulike eventer, men vi har et bra publikum. Vi i Oslo tenker at det er unødvendig å prøve å kopiere andre. Vi går andre veier og tenker annerledes. Alle sporter, i likhet med sykling, skal ha inn folk som kan sporten. Det er grunnstammen i vår lyd, forteller Rolf Kåre Valderhaug, produksjonssjef i Eurosport Norge. 
I det siste har sykling vist seg å bli en viktig faktor for kanalen, og det er kanalens eksklusive rettigheter til årets mest dramatiske etapperitt, Giro d'Italia som har fått mye fokus. Eurosport har nå eksklusive rettigheter til rittet i tre år fremover. Dette betyr selvsagt at det blir lagt inn ekstra ressurser i selve sendingene, og kanalen har strukket seg langt i å få ekspertene inn i kommentatorbua. 
Eurosport er en europeisk kanal som når ut til 130 millioner husstander i Europa, og 1,9 millioner husstander i Norge. Det dekker ca 80% av markedet her i landet. Kanalen ble etablert som en norsk enhet i 2006, noe som sikret språklig nærhet til markedet. Sist kanalen hadde eksklusive rettigheter til Giroen var i 2009.
– Nå som vi har rettighetene til Giroen igjen, skal vi vise at vi er et skikkelig ‹sykkelbrand», forteller Valderhaug, og fortsetter.
– Kurt Asle Arvesen har sagt at han kan være med noen dager, og det er jo veldig bra med en som er så kunnskapsrik som kommentator. Stjerneeksperter henger naturligvis høyt. Han vil ha et nært samarbeid med Arild Eriksen, vår hovedkommentator. Arild er vår siste rekruttering, og han kom nærmest til oss rett fra sofaen, det er klassisk at det detter på plass en juvel når vi trenger det som mest. 
Eurosport signerte nylig en samarbeidsavtale med Landevei og Fri flyt as. Landevei bidrar med kunnskap og kompetanse, samt konkurranser og premier til Eurosports sendinger.– Det er jo særlig under de lange treukersrittene vi ønsker å skape litt mer liv. Det er mange timer, lange sendinger, og ofte skjer det lite. Vi testet i 2009 med litt aktiviteter der vi engasjerer publikum, med konkurranser med solide premier. Vi ser at dette fører med seg masse. Vi får ris og ros, og vi får vite hvem seerne våre er, pluss at det er veldig morsomt med aktive partnere som kan gi publikum noe ekstra. Da har vi ikke bare gode sendinger, sier Valderhaug.
Også de øvrige avdelingene i Fri flyt kan vise seg å være av verdi for Eurosports brede repertoar. 
– Med en partner som Fri flyt ser vi muligheten til å få dekket også andre sporter vi har, slik som for eksempel freeride og freestyle, forteller han. 
Følg med på landevei.no og eurosport.no for sendeskjema og øvrige nyheter.