Hva: Trek Boone 5
Pris: 25999 kroner
Importør: Foss sykler
Testes: Gjennom den norske krossesongen
Pilot: Aleksander Bergby Henriksen

… 

Annonse

Aleksander Bergy Henriksen er Landeveis nye krossblogger. Han vil dekke det som skjer i både inn-og utland, både som deltager og fra sidelinjen. 

I år har vi utstyrt han med en Trek Boone 5, men hvorfor akkurat denne Trek'en?

Da Trek øket satsingen på sykkelkross ytterligere valgte de ingen ringere enn verdens kanskje største krossikon, Sven Nys, som sin nye frontfigur. 

En del av planen var selvsagt også en ny sykkel, Trek Boone. 

Den nye toppmodellen til Trek har hentet inspirasjon fra blant annet landeveismodellen Domane, Fabian Cancellaras foretrukne våpen. Den sykkelen ble kjent som en av de første landeveissyklene med et dempersystem som faktisk fungerer, ISO-Speed. 

Også Boone har fått samme teknologi. Trek har i denne rammeserien valgt å gjøre det enkelt, alle syklene, fra dyreste til rimeligste i hele produksjonslinjen har samme høye karbonkvalitet. 

Trek Boone 5 som vi nå skal benyttes gjennom sesongen er den enkleste av Boone-modellene, likevel finner du altså flere av de samme elementene som du finner på de dyrere syklene. Modellen er utstyrt med mekaniske skivebremser, hendlene er 105-kvalitet og det er Avid som leverer BB5-kalipere vi normalt kjenner som godt fungerende. 

ISO-Speed er navnet på demperteknologien Trek har på brosteinsracerne sine, og nå også sykkelkrossmodellene i karbon. Systemet skal etter sigende fungere knirkefritt, også i ordets rette forstand. Vi ser frem til hvordan denne biten utvikler seg over tid. Får den slitasje? Blir det støy?

Du finner ingen bro mellom setestagene på Boone, men du finner to små skruer der du kan feste en bro til skjermene dine. Delene følger selvsagt med sykkelen, og er perfekt til de som vil ha sykkelen til vintertrening, eller som pendlersykkel. 

FSA Energy er en svært enkel krank, men den har i tidligere tester vist seg å fungere veldig godt. Her kan du fint oppgradere for å spare noen gram om du vil, men er du på jakt etter noe hundre prosent idiotsikkert er dette et bankers valg. 

Et kjede som faller av i et krossritt er et sant mareritt, de sekundene har du simpelthen ikke råd til å tape. For å hindre at kjedet detter av har Trek satt på sin tradisjonelle kjedefører. Denne er gull verdt å ha når du har en litt for ukontrollert nedgiring. 

Treks hjemmesnekrede komponenter bærer navnet Bontrager. Bontrager leverer alt fra sokker og hjelmer til dekk og stem, og vi har flere ganger tidligere gitt produktene gode skussmål. Men hvordan fungerer krossdekkene? Denne varianten bærer navnet CX3 Team Issue, og er 32mm smale. Det ser ved første øyekast ut til å være et glimrende gjørmedekk.

Alt av strømper og vaiere er gjemt inni rammen, for å hindre sand og gjørme som skaper friksjon. Bremsestrømpen kommer ut bak på kjedestaget, og er lekkert pakket inn i denne gummiproppen. 

Bort med alt som er av åpne vaiere. Under dette lokket under krankhuset finner du strømpene til sykkelen. 

Sjelden har vi sett en lekrere måte å feste strømper på. Trek Boone har bare små hull i rammen, istedetfor pålimte sko. En ting er at det er lekkert og nett, det sparer deg også for et par ekstra gram. 

Testpilot og krossblogger Alexander Bergby Henriksen er klar til å gyve løs på Trek Boone. Vi venter spent på vurderingene.