Derfor har skivebremsen utkonkurrert felgbremsen

I et århundre var det felgbremser som gjaldt på landeveissykkel. Nå har skivebremser nesten tatt fullstendige over – både blant proffsyklister og amatører. Vi forklarer hvorfor det er blitt de foretrukne sykkelbremsene.

Sist oppdatert: 5. desember 2022 kl 06.00
FULL STOPP: Etter at skivebremser kom for fullt, har bremser på landevei-og gravelsykler blitt vesentlig bedre. Foto: Henrik Alpers.
FULL STOPP: Etter at skivebremser kom for fullt, har bremser på landevei-og gravelsykler blitt vesentlig bedre. Foto: Henrik Alpers.

I hundre år var bremser på landeveissykler enkle felgbremser, der gummiklosser bremset mot felgen. De siste fem årene har skivebremser tatt over det meste av landeveismarkedet og 100 prosent av det nye grussykkelmarkedet.

Mens terrengsykler i lang tid har kommet med skivebremser og vært foretrukket blant terrengproffene, var det med stor skepsis blant landeveisproffene at dette ble tillatt foran 2016–sesongen.

Deretter gikk det bare noen måneder før det ble midlertidig forbudt, etter mistanke om at det hadde skapt stygge kuttskader på en rytter under Paris–Roubaix.

Siden er det mye som har forandret seg, og nå sykler alle profflag, både på kvinne og herresiden, med skivebremser.

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relevante artikler og tester

Foreslått innhold

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen