Kampen mot rasisme fikk et brutalt moment da George Floyd ble drept av politiet i USA, og har spredd seg til nærmest utenkelige grupper verden over.

Sykkelprodusenten Fuji har eksempelvis offentliggjort at de slutter å selge sykler til det amerikanske politiet, da vi i demonstrasjoner har sett at politiet har brukt sykler som både våpen og beskyttelse.

Annonse

Sykkelprodusenten Trek er i øyeblikket utsatt for sterk kritikk, da amerikanerne mener deres standpunkt som leverandør til politiet ikke er tydelig nok for øyeblikket.

Også i Norge er det nå bevegelse i sykkelsporten. Nå lanserer Kjetil Haaland og Erik Nordlie en trøye kalt «Hudfarger», et økonomisk nullprosjekt, der 500 kroner for hver solgte trøye går til Antirasistisk senter.

antirasistisk sykkeltrøye
INSPIRASJONEN: Designet til den nye trøya er inspirert av organisasjonen Humanæ, et fotoprosjekt som tar for seg rasismeproblematikken. Skjermdump: Humanae.org.

Trøya er laget sammen med Bioracer, og det er produsenten som donerer summen til det gode formål.

– Jeg har nok erfaringer i løpet av mitt liv til å bekrefte at rasisme er et reelt problem: Gjennom oppveksten min har jeg opplevd rasisme på huden. Bemerkninger av typen «dra deg tilbake dit du kom fra», selv uoppfordret fra vilt fremmede, er/var ikke uvanlig. Jeg har ofte lurt på om det bare er meg, men erfaringene som skildres i mediene bekrefter at de fleste med mørkere hudfarge har liknende - og ofte langt tristere – erfaringer, skriver Erik Nordlie på sin facebookside.

Erik er født og oppvokst på Hamar, med norsk far og indisk mor.

kjetil-haaland-erik-nordlie
INITIATIVTAGERE: Erik Nordlie (t.v) og Kjetil Haaland har tatt initiativet til den nye trøya. Foto: Henrik Alpers/ Eivind Flensborg.

SKANDINAVISK DESIGN

Trøyeprosjektet ble initiert på rekordtid, og Bioracer satte umiddelbart en designer på saken.

Kjetil Haaland lette etter inspirasjon på nettet, og endte til slutt opp med et design inspirert av prosjektet Humanæ. Humanæ er drevet av fotografen Angelica Dass.

– Angelica tar portretter, der bakgrunnen til portrettene er satt i samme farge som hudfargen til modellen. Hun finner pantonekoden til hver modell, altså fargekoden grafikere og designere bruker i sitt språk, og navngir portrettet med denne koden.

På hjemmesiden til Humanæ settes portrettene ved siden av hverandre, og dette ble til slutt designet på den norske trøyen, forklarer Haaland.

PRJ20-010924_Epic-Shirt-SS-Men_back

Den belgiske designeren ville gå for et nedtonet design etter skandinavisk modell, heller enn et spraglete, italiensk utseende.

Fra idé til trøyen ble lansert har det bare tatt et par dager.

Trøyemodellen heter Epic, og er en av Bioracers letteste sommertrøyer. Den kommer med tre lommer på ryggen, luftig mesh under armene og laserskårne ermer.

Trøya leveres i både herre-og dameutgave, og koster 1849 kroner. Trøya bestilles i Bioracers nettbutikk, som er åpen frem til neste torsdag. Leveringstiden er ca seks uker.

For ordens skyld: Både Kjetil Haaland og Erik Nordlie er tidligere frilansere for landevei.no.