TEST: WHITE RR INTERCEPTOR 2016
XXL lanserer en 100 prosent egenutviklet aerosykkel.
TEKST: SYKKELERIK
Publisert: fredag 5. februar 2016 kl. 8.00

Cervelo S5. Specialized S-Works ViAS. Scott Foil. Trek Madone. Canyon Aeroad SLX. White RR Interceptor. Sistnevnte høres kanskje litt malplassert ut i dette celebre selskapet av aero landeveissykler?

XXL har gitt oss tilgang på en prototype av hva som blir 2016-modellene av White RR Interceptor.

RAMME

XXL har valgt å gå for egenprodusert ramme, altså har de designet sin egen ramme og funnet en produsent i Asia. Rammen har XXL selv designet og de eier rettighetene til den – dette er ikke en open mold-ramme andre merker får tilgang på. Det betyr at ingen andre norske husmerker, om de mot formodning skulle ønske å benytte samme ramme som konkurrenten, ikke har anledning til å kjøpe den samme formen. 

De aller fleste husmerker, også White/ XXL velger stort sett open mold rammer alle kan kjøpe. XXL betaler nå dyrt for å sikre seg rettighetene til dette designet, i et det desidert mest kompetansekrevende fagområdet i landeveissporten.

White RR Interceptor er imidlertid ikke et produkt av vindtunneltesting – det er en krevende prosess både hva gjelder ressurser, tid og kompetanse. Designerne hos XXL har i stedet latt seg inspirere av de beste løsningene på markedet og utviklet rammen med mål om å lage en sykkel som skal kjennes som og oppføre seg som en skikkelig aerosykkel. Resultatet er en ramme som er UCI-godkjent og som i teorien fint kan brukes av proffene så vel som amatører.

XXL har ingen planer om å sponse norske kontinentallag, det er rett og slett for krevende å følge opp et profesjonelt lag for XXLs sykkelavdeling. XXL sikter først og fremst på den norske amatørsyklisten, den som skal sykle de klassiske turrittene, og da skal det gå fort i lagtempo mer enn det skal klatres i rykk og napp opp fjellsider. Dette er med andre ord ikke sykkelen for vektgeiter: Prioritering av stivhet og aerodynamikk over vekt gjør at White RR Interceptor passer først og fremst for de som tenker å sette personlig rekord fra Lillehammer og Trondheim til Oslo.

Sykkelen har altså mer til felles med sykler som Cervelo S5, S-Works ViAS, Scott Foil, Trek Madone og Canyon Aeroad SLX enn Cervelo R5, S-Works Tarmac, Scott Addict, Trek Emonda, Canyon Ultimate eller Cannondale SuperSix.

I motsetning til de overnevnde verstingmodellene har imidlertid XXL valgt mer konvensjonelle løsninger for de små detaljene: Den har ikke 100% integrerte kabler slik nye S-Works ViAS og Scott Foil har. Den har ikke sitt eget integrerte styre/stem slik Canyon Aeroad har. Samtidig tar XXL en betydelig lavere pris for sitt alternativ enn det de store konkurrentene gjør.

TYDELIGE LINJER: XXLs designere har valgt en tydelig aeroprofil for sin White RR Interceptor.

KOMPONENTER

Sykkelen tilbys i to varianter: Toppmodell med Di2 og rimeligere variant med hydrauliske skivebremser.

Toppmodellen kommer i black-on-black design med Shimano Ultegra Di2 gruppesett, White R50 høyprofils karbonhjul med DT Swiss nav og 28 eiker. Landevei er opplyst om at hjulene er produsert av samme fabrikk som lager en rekke andre high end karbonhjul. Ritchey WCS styre og stem og Selle Italia Flite sadel blir også å finne på denne varianten.

Det andre alternativet er et spennende alternativ, en «black-on-black» med innslag av oransje på herremodellen og rosa på damemodellen, hydrauliske skivebremser, Shimano 105 gruppesett med FSA Gossamer krank. Når det gjelder sadel får denne klassikeren Selle Italia X1.

Begge variantene vil utstyres med semikompaktkrank, altså 52/36-utveksling. Toppmodellen vil ha en 11-25-kassett, mens den med skivebremser kommer med 11-28-utveksling bak. Krankarmene vil være 172,5 mm eller 175 mm lange, avhengig av størrelse på sykkelen. Continental Grand Sport Race-dekk med 25 mm bredde blir å finne på begge variantene.

Når det gjelder størrelser kan kundene velge mellom 46, 50, 54 og 57 cm ramme. Landevei har fått bekreftet at XXL-butikkene vil være behjelpelige med å bytte ut komponenter dersom ønskelig, så da bør de av oss som foretrekker old school 53/39-krank, et lengre stem eller annen bredde på styret få løst det der og da.

Dog, 53 kontra 52 på storskiva er sjelden et must. Hvert fall ikke for deg som må gå i butikk og kjøpe sykkel, er du så sterk får du trolig din egen helt gratis.

Toppmodellen legger seg rundt 30.000 kroner mens lillebroren/-søsteren med skivebremser prises et stykke under 20.000 kroner; prisene vil avhenge av endelige valutakurser. 

XXL har valgt gode og velprøvde løsninger som bør falle i smak hos den jevne syklist: Trygt valg av farger og design, dønn solide Shimano-komponenter, Conintental-dekk og ikke minst fornuftig girutveksling bør appellere til de fleste.

KRANKENHAUS: Solid krankhus.

SYKKELEN I BRUK 

White RR Interceptor er en tydelig aero sykkel med store og definerte linjer, men det er ingenting sært ved den. Den får kanskje ikke pulsen til å sprette hos feinschmekkerne blant oss, men med en slik sykkel er det overordnede målet å komme fort fra A til B, selv om jåleri på kaffestoppen betyr mye for noen.

Prototypen vi fikk låne har noen avvik fra det som blir endelig spesifikasjon – blant annet hadde den mekanisk Dura Ace, hjul med 32 eiker i stedet for 28 samt integrert styre og stem – men dette er ikke ting som påvirker testen i betydelig grad.

I desember besøkte vi Ottestad SK i Stangehallen for å virkelig prøve sykkelen. Førsteinntrykket er en ramme som ved lav fart er anonym, men når watten og farten går opp, våkner også sykkelen til live. Den oppleves som dønn stabil, responsiv og stiv, og jo fortere den går, jo morsommere blir den.

Sykling rundt og rundt på en 200 meter lang innendørs bane med litt mykt gulvbelegg gir imidlertid minimalt grunnlag for å konkludere - vi fikk den aldri over 45 km/t – så det var Guds lykke at det ble så mildt rundt jul at vi fikk kjørt ni mil i variert terreng rundt Asker på en tur rundt Hyggen og i bakkeintervaller i Vollen.

Førsteinntrykket fra Stangehallen ble bekreftet: Sykkelen er en skikkelig aerosykkel som våkner til live når farten går opp. Som forventet finner vi oss fort til rette på flatene og nedover Lierbakken. Det finnes ikke snev av nervøsitet – «look, Mom, no hands!» kjennes 100% trygt. Like så når vi drar til på skiltspurter mot oss selv er det egne bein som begrenser, ikke sykkelen – for den vil tydeligvis fort fram.

Vindkast fra siden merkes godt på White RR Interceptor, både i hjulene og i ramma. Det skal sies at undertegnede er en fjellgeit som trives bedre opp til Alpe d’Huez enn i rulla nedover Gudbrandsdalen; hadde vi hatt 10-15 kilo mer ville vi trolig merket mindre til vindkastene.

Sykkelen ble selvfølgelig kjørt ekstra i Hyggenbakken og Vollenbakken sør for Asker; dette er to 1,5 kilometer lange bakker med 7% stigning. Aerosykler er ikke kjent for å være spesielt kvikke eller spretne i motbakker, ei heller White RR Interceptor. Contador-aktige rykk og napp kjennes rett og slett ikke like naturlig på denne som en Cannondale SuperSix eller Ridley Helium SL, men samtidig ble vi positivt overrasket over hvor gode tider vi faktisk klokket opp disse bakkene på tross av at det var i desember.

Om det var god vinterform eller rask sykkel kan vi ikke konkludere med. Vi tør dog si at selv om klatrefølelsen ikke er den beste, fungerer ikke sykkelen som et vektanker.

KLEM: Eget setepinne er standard på de fleste aerorammer, og White RR Interceptor er ikke noe unntak.

 

OPPSUMMERING

XXLs produkter er ofte priset under konkurrentene, og det samme gjelder disse White-syklene. Prisen er imidlertid ikke alt, og skal vi dømme utfra førsteinntrykket står ikke White RR Interceptor tilbake for langt  flere av de langt dyrere konkurrentene. Den ser ut og oppfører seg som en aeroracer, på godt og vondt, og den gir deg lyst til å tråkke på og suse ned bakker fortest mulig.

Like fullt, et par timer innendørs og nesten fire timer utendørs i desember er for lite til å konkludere med to streker under svaret, så vi ser frem til våren kommer og vi virkelig kan kjøre sykkelen hardt. XXL bekrefter dog tilsynelatende at sykkelsatsingen deres handler om mer enn å bare være rimeligst. De vil også selge bra totalpakker, med moderne utstyrsoppsett upreget av mange konservative leverandører.