ROSE TEAM DX CROSS

Vekt: 8,5 kg
Pris: 18000,- ink. tysk mva + frakt
Importør: rosesykler.no

Passer for: Deg som trenger en solid og kjapp kross til annet enn bare ritt.

Bra: Velbygget og detaljrik alu-ramme, setepinne med mye fleks.

Ikke så bra: Trangt mellom krank og ramme - skader ramme når kjedet hopper av. Krever mye gnukking for å holde den hvite lakken ren i vintersøla.

Alt-mulig-sykkel
I høst lanserte det tyske internett-merket, Rose, Team DX Cross som vi har hatt på langtest gjennom senhøsten og vinteren. Den har blitt tatt med på landevei- og grusturer, sykkelkrossritt og på jobbpendling hele vinteren.

Rose markedsfører sykkelen som en allround-sykkel. Noe som understrekes ved at under Roses pressearrangementi sist sommer sto sykkelen klar til testing med 28 millimeter Continental GP4000 landeveisdekk. Da vi mottok den til testing sent i høst var den utstyrt med Schwalbe Racing Ralph kross-dekk.

Man kan jo da undres over om DX Cross er god på alt, eller om det er inngått en masse kompromisser for at du skal kunne bruke samme sykkel til krossritt, jobbpendling, landevei og bikepacking.

LES OGSÅ: Skivebremspause

Ramme og utstyr
Landevei fikk tilsendt basismodellen som kommer med Shimano 105-utstyr med hydrauliske skivebremser og DT Swiss R24 Spline hjul. Som du kanskje vet, kan du selv velge hvordan din Rose-sykkel skal utstyres i nettbutikken. Det innebærer at du kan utstyre sykkelen helt etter dine egne preferanser og budsjett.

Ønsker du f.eks. Ultegra-gruppe eller grommere hjul, kan du få det mot et pristillegg. Når det er sagt, mener vi Shimano 105 fungerer ypperlig til helårsbruk med påfølgende stor slitasje under ymse værforhold. Det er fint å slippe å betale mer enn man må, samtidig som funksjon er mer enn godkjent.

SOLID: Skivebremser og gjennomgående aksling innbyr til tillit.

Aluminiumsrammen oser det kvalitet av, og den er spekket med detaljer. Her får man alt man ønsker av praktiske løsninger. For eksempel gjennomgående aksling, direktemontert kalipper-feste, innvendig vaierføring og fester for skjermer. To flaskeholder-fester er det også, noe man ikke kan ta for gitt på en sykkelkross. Man har tross alt ikke flaske på sykkelen i sykkelkrosskonkurranser.

På gaffelen fester man hjulet med en 15 millimeter aksling. Det finnes også fester for sidevesker på gaffelbeina - i tilfelle eventyrlysten melder seg og du får lyst til å dra på en real langtur. Overrøret flater ut der det nærmer seg seterøret slik at sykkelen skal være behagelig å hive på skulderen i krossritt. Sykkelen er også utstyrt med en fleksibel karbon-setepinne med Ergon-sete på toppen.

FLEXY: Setepinnen og rammekonstruksjonen gir mye komfort på rufsete underlag.

I bruk
Sykkelen ankom redaksjonen akkurat i tide til de siste krossrittene for sesongen, så da var det bare å benytte muligheten til å teste den nyankomne i konkurranse. Vi trengte ikke gjøre mye for å rittilpasse sykkelen, men Racing Ralph-dekkene måtte av. Disse har godt grep og ruller godt på tørt underlag, men er lite egnet i gjørma. Derfor ble dekkene byttet til noen mer gripevillige Challenge Grifo.

I kross er det mye spurting ut av svinger, og da er det avgjørende med en sykkel som reagerer kjapt. DX Cross har en stiv ramme og solide hjul som lystrer når du gir gass, dette resulterer i at sykkelen føles angrepsvillig og rask. Sykkelen er føles stødig både på godt og vondt. Den oppleves ikke som spesielt kjapp i styringen i krappe vendinger, men innbyr til tillit i høy fart på rufsete underlag.

LES OGSÅ: Årets utvalgte

I krossritt savner vi 1x11-oppsett på girene. Det blir ofte så hektisk underveis at det er greiest å slippe å forholde seg til frontgiret. Som nevnt, er det mulig å oppgradere girene når du utstyrer sykkelen i nettbutikken til Rose.

Som grus- og landeveissykkel byr Rose DX Cross på en svært positiv opplevelse. Undertegnede har lett for å velge grusen i Nordmarka som underlag for langturer. Den fleksende karbonsetepinnen gjør en god jobb. Man merker tydelig at pinnen gir etter når man får slag. Når man hopper på sykkelen, og hele kroppens tyngde treffer setet samtidig, kjenner man en tydelig svai - så myk er denne setepinnen.

Sykkelen er litt i tyngste laget for å bli førstevalg til landeveisritt for de ambisiøse, men som treningspartner på asfalten gjør den en god profil. I motsetning til mange andre rendyrkede kross-hjul, så tåler R24-felgene høyt lufttrykk. Her kan du fint slenge på et par landeveisdekk med litt volum og pumpe så hardt dekkene tillater.

DETALJERT: Overrøret flater av inn mot seterøret. Da blir sykkelen mer behagelig å bære på skulderen.

Gjennomtenkt?
Rose har hatt et godt øye for detaljer og tidens trender i utviklingen av DX Cross. Testsykkelen har blitt kjørt i mye drittvær i høst og i vinter, og da er det visse detaljer man setter spesielt pris på; for eksempel at sykkelen har hydrauliske skivebremser som alltid funker.

En annen ting er at girvaierne er ekstremt godt forseglet. Det kommer ikke inn vann eller salt, noe som gjør at giringen er nesten like lett nå som da sykkelen var ny. En mindre gjennomtenkt detalj er at det er trangt mellom det innerste krankdrevet og rammen. Om du mister kjedet og ikke stopper å tråkke umiddelbart vil du lage stygge skraper i rammen og det vil også bli trøblete å få kjedet på plass igjen. T

estsykkelen er hvit, noe som gjør det til en kamp med avfetting, vann og såpe for å holde den fin gjennom vinteren. Du får sykkelen i sort også!

LES OGSÅ: Test: Rapha Shaving Cream vs. Cremo

Alternativer
Er du på jakt etter en litt mer aggressiv ritt-kross, kan kanskje Gavia CX Ultimate være verdt en titt. Ønsker du noe som ikke alle andre har? Da bør du sjekke om Cannondale Slate kan være noe for deg. Ellers kan Specialized Diverge være et alternativ om du ikke skal sykle krossritt.

Konklusjon
Rose DX Cross gjør en glimrende jobb til variert helårssykling. Sykkelen har moderne løsninger som er etterspurt i dagens marked. Den funker til både kross- og landeveisritt, pendling og treningsturer både på asfalt og grus.

Om du er ambisiøs med rittsyklingen, mangler den litt aggressivitet i geometri, sittestilling og kjøreegenskaper - men for mange vil den være mer enn god nok. Vi liker tanken på å eie en så allsidig sykkel. Det er fint å kunne ha én sykkel som dekker flere bruksområder. Det er godt for både miljø, økonomi og plass i boden.

SMART: Vi liker sykler som leverer på flere bruksområder.

...

Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».