Vi er et entusiastmagasin. Vi skriver for entusiaster. Vi tester sykkelbukser for deg som sykler mye, ikke deg som «prøver å gå på spinning opp til to ganger i måneden». Vi har aldri prøvd en bukse til 299 kroner som vi kunne tenke oss å bruke hver dag, men vi har flere bukser i prisklassen 799-999 som brukes daglig.

En sykkelbukse er et personlig anliggende, og alle bukser passer ikke til alle. Likevel er det flere fellestrekk som gjør noen bukser bedre enn en annen.

Dette er altså kategoriene vi bruker til karaktersetting, med karakterer fra 1-6:

STOFFKVALITET
En sykkelbukse sitter oftest rett mot huden, med mindre du bruker en undertrøye på overkroppen. En rimelig bukse har ofte en veldig plastikkaktig følelse, i tillegg til at den er klam og verken puster eller holder varmen. Den gode buksen skal gi deg følelsen av at hele kroppen holdes på plass. Tett og fint, men det skal strekke seg nok til at du kan bevege deg det du trenger. Består buksen av ett stykke stoff eller består den av mange paneler? Mange paneler gir deg ofte bevegelsesfrihet, men sømmer kan gnage. Har buksen få paneler trenger den mer fleksibelt stoff.

SELENE
Uten seler på buksen kryper buksen ned og gir deg rørleggersprekk, og av den enkle grunn bruker vi kun selebukser. Selene skal ikke være for stramme, samtidig må den holde buksen på plass. Stoffet i selene kan ofte gnage over skuldre eller på brystvorter. Er stoffet i buksen for stramt vil ofte kantene rundt selen, gjerne rundt magepartiet gnage. Er selene laserskåret, eller er det billige sømmer som markerer kanten? Puster de godt? Ser det ut som de knapt vil vare over helgen? Og hva skal vi med radiolommen på det ellers luftige ryggpartiet?

PUTEN
Mange av de beste putene er relativt tynne, men oppbyggingen er smart. Det ytterste laget er behagelig mot mannlige og kvinnelige bløtdeler. Neste lag er ofte et tynt og litt hardere lag, som tar av for harde slag og støt. I midten har vi gjerne en skumgummikjerne av ulik karakter, mens et nytt tykkere lag tar av for støt igjen, før buksens ytterste lag plasseres på setet. Dette laget bør på en eller annen måte være forsterket, slik at ikke den konstante gnikkingen din sliter ut buksen på null tid. Puten må ikke være for klam, tåle mange vask og heller ikke veie for meget.

DETALJER
Noe ekstra å legge merke til? Er det fiffige designdetaljer på buksen, eller er det eneste vi legger merke til løse tråder? Er det noe nytt de kan vise oss på plagget, eller er dette samme drakt med nytt navn og en høyere pris? Når vi tar en ny bukse i nærmere øyesyn er det er det alltid små overraskelser i positiv og negativ retning.

RUNDT LÅRET  
Nederst på buksekanten finner vi enten en gummistrikk, en laserskåret kant eller en kombinasjon av begge deler. Har den gumminupper som holder buksen nede, eller kryper den oppover låret mens turen pågår? Vi har opplevd gummikanter på innsiden av bukser som gir oss utslett, vi har også møtt bukser som ser ut som hotpants etter ti minutter på setet. Vi har selvsagt også hatt bukser med en kant vi ikke en gang kjenner, som beholder fasongen etter mange vask og som i tillegg holder seg nede.

PRIS:
 Hva koster herligheten? Kan vi få en like god bukse til en mindre penge? Når er det verdt å bruke 3500 kroner på en bukse og når er det like greit å kjøpe en til 500? Dyrt er ikke nødvendigvis bra. Får en bukse dårlig karakter her kan den likevel være bra, men da vet du at du kjøper dyrt kun for å kjøpe dyrt.

SNITT:
Helt riktig, dette er karakteren buksen ender opp med.