/ Sykler
 / CX

KROSS FOR DE ØVEDE

FØRSTEINNTRYKK: Ridley X-Night er toppmodellen for de skarpe svingene.

Sist oppdatert 18. november 2014 kl 10.21
MADE IN BELGIUM: Denne sykkelen trives best på et jorde i Belgia, kjørt av en som vet å krosse som en proff.
MADE IN BELGIUM: Denne sykkelen trives best på et jorde i Belgia, kjørt av en som vet å krosse som en proff.

Ridley X-Night 10 Disc
Pris: 49990
Importør: Racing Depot

PASSER FOR: Krossentusiaster som vet de liker og tåler sykler med europeisk geometri.

Ridley er Belgias største sykkelprodusent. De lager svært spesifikke sykler i alle kategorier, og blant krossyklene er det faktisk slik at de sponsede utøverne bruker de to ulike toppmodellene avhengig av løype.

LITEN: Ridley nøyer seg med 140mm bremseskive bak.

X-Night kommer i tre ulike prisklasser, og alle modellene er tilgjengelig både med skivebremser og vanlige kantileverbremser. Toppmodellen er inspirert av den belgiske mesterskapstrøyen til Klaas Vantornout fra 2013/14-sesongen, mens de andre modellene kommer i andre farger.

Vår testmodell var satt opp på samme vis som de beste proffene. Skivebremer, CX1-gruppe fra SRAM og Ridleys egne komponenter 4ZA. Du kan lese mer om CX1 i egen sak. Vi fikk to timer på toppmodellen i krossløypa fra Superprestige i Gavere.

Les også: Slik er den første rendyrkede utstyrsgruppen til sykkelkross

Les også: Bli med inn på Ridley-fabrikken

Ridley X-Night er en rendyrket «euro-modell», med alle de egenskaper det måtte innebære. La oss forklare.

Sykkelkrossykler lages i hovedsak på to måter. Vi har den amerikanske tankegangen om at en sykkel skal ha lavt krankhus, passe langt overrør og en geometri som gjør sykkelen godt egnet også som treningssykkel om vinteren til de som måtte ønske det. Disse syklene er veldig stabile i høy fart, men i krappe 180-graderssvinger trenger du mer plass for å gjennomføre svingen, de har større svingradius.

Les også: Superprestige Gavere er krossens svar på Flandern rundt

EGET MERKE: Ridley utstyrer alle sine sykler med komponenter av merket 4ZA.

Specialiezed er det beste eksempelet på en slik geometri. Selv om sykkelen er annerledes enn en landeveissykkel, føles overgangen mindre enn den vil gjøre om du går over på en klassisk euro-modell.

De europiske produsentene, i dette tilfellet anført av Ridley, gjør syklenes krankhus høyere. Overrøret er kortere, styrerøret lavere og akselavstanden kortere. Sykkelen blir mer kompakt, og således kjappere i krappe svinger.

Selv om det bare er millimetere å snakke om i forskjeller på rammene blir forskjellen i praksis stor.

STORT TANNHJUL: Toppmodellen leveres med 42 tenner på krankskiva og 11-32kassett. For tungt mener vi.

LETT OG BEHAGELIG

X-Night er inspirert av landeveismodellen Ridley Helium, der produsenten har lagt vekt på to ting: Lav vekt og masse komfort.

Det har vært målet med X-Night også. At vekten på toppmodellen er lav er det liten tvil om, men komforten er det ikke umiddelbart enkelt å konkludere. Vi hadde ikke nok tid i testløypa til å få dette bekreftet eller avkreftet, og velger å ta Ridleys ord for god fisk.

Kjedestagene er laget så tynne som mulig for å oppnå dette, og setestagene har også fått skrelt av så mye gods som mulig.

Innfestningen til skivebremsen er fra tidligere modeller flyttet inn i baktriangelet. Dette gjør at innfestningen fungerer som et avstivende ledd og en del av den faktiske rammekonstruksjonen. Belastningen på rammen blir så liten som mulig, slik at den kan gjøres lett, og formes med de egenskapene de ønsker, les: et setestag som er så fleksibelt som mulig for å øke komforten.

LEKKER: Setepinneklemmen fra 4ZA er en lekker liten detalj.

KJAPP OG LETT Å HOPPE MED

Ridley X-Night gjør lite ut av seg i utseende, men er et voldsomt stykke arbeid å holde rede på i løypa.

Jeg gjør sittestillingen så lik min Cannondale som mulig, altså en klassisk amerikansk sykkel. Selv om standardinnstillingene er nesten like oppfører syklene seg helt annerledes.

Ridley X-Night er altså høyere og kortere, noe som gjør den veldig mye lettere å hoppe med. En krossløype innebærer gjerne hindrere, og med en slik sykkel er det langt mer realistisk å komme over disse uten å gå av sykkelen. Selv om de aller fleste av oss går av sykkelen for å kommer over hindrene når vi er i rød sone, er det nok av andre steder der Ridleys geometri vil komme til glede.

Les også: Slik er Lotto Belisols brosteinsmodell

Det andre stedet en slik sykkel vil utmerke seg er i hver eneste krappe sving, og de er det mange av i en krossløype. Med en mer kompakt sykkel får du mer vekt på forhjulet, noe som gjør at du får bedre grep, og kan tillate deg en mer arrogant sving med større vinkel på forhjulet.

Med høyere krankhus blir det vesentlig lettere å komme i gang å trå tidligere på vei ut av svingen.

Prisen for alt dette? En høy og kompakt sykkel vil aldri være spesielt lett å kontrollere, særlig ikke for nybegynneren, særlig ikke når det er masse gjørme på underlaget.

MANGELVARE: Med CX1 har du ingen frontskifter, og heller ingen padleåre på fronthendelen. Fryktelig uvant, men det funker.

OPPSUMMERT

Ridley X-Night, uttales «cross knight», har tatt navnet etter korsfarerne. Ikke ulikt de krigende ridderne, dette er for deg som er ute på oppdrag med lite annet enn mål om gull i bagasjen.

Dette er en sykkel som er laget for krossløypa, og lite annet enn det. Særlig mye kjappere sykkel i krappe svinger finner du ikke, men samtidig er ikke dette en sykkel som oppleves spesielt trygg når du er på langtur på grusveier og setter deg opp for å drikke litt. Kort styrerør og høyt krankhus gjør dette til en superaggressiv sykkel for deg som sykler mye i gjørma.

Misforstå oss rett. Du kan fint bruke dette som langtursykkel, men om det er hovedmålet ditt ville vi valgt noe annet.

Men hey, for deg som vil komme først frem i løypa er det lite annet enn det beste som er godt nok. Liker du sykler med klassisk europeisk geometri og har passe grei lommebok, da bør dette være et åpenbart navn på ønskelisten.

KOMFORTABEL: Delte og tynne setestag skal gi rammen god komfort. Vanskelig å måle på den tiden vi hadde til rådighet.

Publisert 9. desember 2014 kl 06.00
Sist oppdatert 18. november 2014 kl 10.21
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen