/ Sykler

Eventyrlig andreplass i 4000km-ritt

Stengt grense og bryske militærvakter i Serbia kostet seieren i Transcontinental Race.

Sist oppdatert 18. august 2017 kl 07.57
ROMANIA: Veistandarden og merkingen varierte. Eivind Tandrevold på vei til sjekkpunktet på Transafgarasan. Foto Anders Rommen Syvertsen
ROMANIA: Veistandarden og merkingen varierte. Eivind Tandrevold på vei til sjekkpunktet på Transafgarasan. Foto Anders Rommen Syvertsen

Anders Rommen Syvertsen og Eivind Tandrevold rakk likevel banketten på lørdag. Å nå fram til festen var målsettingen for rittet, og da var andreplassen en bonus, forteller Tandrevold.

Det gikk nesten knirkefritt til de var forbi nest siste sjekkpunkt. Derifra måtte de sykle dag og natt for å rekke banketten med sivilisert dusjmargin.

LES OGSÅ: Må rekke banketten 

Transcontinental Race er lagt opp med det fire obligatoriske sjekkpunkter mellom start i Geraardsbergen i Belgia og målgang i Meteora i Hellas. Disse var Schloss Liechtenstein i Tyskland, Monte Grappa i Italia, Zakopane i Tsjekkia og Transfagarsanveien i Romania.

Mellom sjekkpunktene er det opp til rytterne hvordan de legger ruta, så lenge de holder seg på lovlige veier og sykler uten eksternt støtteapparat eller depoter. Tandrevold og Syvertsen hadde lagt opp ruta slik at de i gjennomsnitt måtte sykle 30 mil per dag for å komme fram til banketten.

Saken fortsetter under

Ca 40 grader varmt i Makedonia det 12 av de 13 landene vi var gjennom - Anders Rommen Syvertsen- Foto Tandrevold 1200x800
VARMT: Det var opp mot 40 grader på den siste delen av Transcontintental Race. Det gikk utover farten og flere ryttere måtte bryte på grunn av heteslag. Foto: Eivind Tandrevold

VARMT: Det var opp mot 40 grader på den siste delen av Transcontintental Race. Det gikk utover farten og flere ryttere måtte bryte på grunn av heteslag. Foto: Eivind Tandrevold

LES OGSÅ: Eventyrlig blodslit   

BUSS-SKURENE FLØY VEGGIMELLOM
Regn, 30 til 40 varmegrader og varierende grad av sykkelkultur til tross, de holdt skjema pluss minus de første 10 dagene. Men på siste etappe, gjennom Romania, Serbia og Makedonia og til mål i Meteora, ble det meste mer komplisert. Først traff de et forrykende uvær i Romania.

– Det var et tordenvær uten like og så mye regn på en gang som jeg aldri har sett før, og det blåste så hardt at buss-skurene fløy gjennom lufta og store trær falt ned over veien. Da var vi bare nødt til å stoppe, sier Tandrevold.

Gutta ble hanket inn fra veien av en rumensk familie som insisterte på å huse dem til uværet hadde lagt seg. Det tok tre-fire timer.

– Familien snakket ikke noe felles språk, så den verbale kommunikasjonen var ikke tilstede. Vi prøvde oss på litt tysk og det Men de var helt tydelige på at vi ikke fikk reise derifra før det var trygt, sier Tandrevold.

Saken fortsetter under 

Trodde det skulle være en bro her - Det var det ikke - Anders Rommen Syvertsen- Fra Ungarn - Foto Tandrevold 1200x800
STREK I REGNINGEN: Her skulle det vært en bro, men det var det ikke konstaterer Anders Rommen Syvertsen. Foto: Eivind Tandrevold

STREK I REGNINGEN: Her skulle det vært en bro, men det var det ikke konstaterer Anders Rommen Syvertsen. Foto: Eivind Tandrevold

FULL STOPP PÅ GRENSEN
Etter uværet i Romania syklet gutta videre gjennom Serbia mot Makedonia. Da de skulle krysse grensen, viste den seg å være stengt uten at de fikk noen forklaring på hvorfor, men de skjønte umiddelbart at det ikke var noe poeng å prøve å diskutere med dem.

– Da måtte vi nesten helt tilbake til der vi hadde startet dagen, og så sykle en annen vei til grensen. Det var elendige veier, ulidelig varmt og veldig mange lange bakker, forteller Tandrevold.

Men der kom de over, og da de kom inn i Makedonia, belønnet de strevet med en bedre biffmiddag ved første mulighet.

– Det var etter den middagen vi bestemte oss for å slå sammen de to siste etappene og sykle de siste 550 kilometerne i ett strekk. En slik middag tar litt tid, og vi tok en lengre rast enn vanlig, og grenseepisoden hadde ødelagt alle sjansene vi hadde i sammendraget, men vi ville prøve å ta igjen litt av det tapte og i hvert fall nå fram innen vår egen målsetting, sier Syvertsen.

LES OGSÅ: Norsk andreplass i sommerens hardeste ritt 

Saken fortsetter under 

Drøy bakke - Transfagarasan i Romania - kjent fra Top Gear som worlds best road trip - Kanskje ikke like fornøyelig å sykle som å kjøre men nedoverbakken på den andre siden gjorde det verdt slitet - Foto Tandrevold 1200x800
TRANSFAGARASAN: Drøy bakke i Romania, kjent fra Top Gear som "worlds best road trip" og siste sjekkpunkt på Transcontinental Race 2017. Foto: Eivind Tandrevold

TRANSFAGARASAN: Drøy bakke i Romania, kjent fra Top Gear som "worlds best road trip" og siste sjekkpunkt på Transcontinental Race 2017. Foto: Eivind Tandrevold 

AVGJORT PÅ OPPLØPET
Etter to uker og over 4000 kilometer med egenvalgt rute, var det på de siste ti milene at seieren i parklassen ble avgjort. Tandrevold og Syvertsen ble forbikjørt med cirka 100 kilometer til mål, og skilte tre-fire timer og Likevel er de begge svært tilfredse med egen innsats.

– Vi hadde jobbet bra for å få den luka ned til de andre, og etter så lang tid høres kanskje 100 kilometer ut som et spurtoppgjør, men det var det ikke. Det var en god sykkeltur igjen, var 40 grader i skyggen, og vi gikk på en smell i varmen. Vi måtte bare kjøre vårt tempo for å komme i mål, sier Syvertsen.

– Det var absolutt ikke noen nedtur. Hele turen var en opptur og at vi ble nummer to var en solid bonus. Vi er kjempefornøyde. De som syklet for seier her sover ute og tråkker på kontinuerlig. Vi brukte mye tid utenom å sykle, slik som å vente på mat på restauranter og sove godt underveis. Vi syklet rittet for å gjennomføre, og slik sett gikk dette over all forventning. Det er utrolig mye fint å se underveis av landskap, kultur og folk og på vei opp til sjekkpunkt tre så vi en bjørn. Det var kjempespennende. Og det er kjempedeilig å være i mål, sier Tandrevold.

Saken fortsetter under 

Eivind Tandrevold og Anders Rommen Syvertsen - Meteora - Foto Privat 1200x800
BANKETTKLARE: Eivind Tandrevold og Anders Rommen Syvertsen ble nummer to i par-klassen i Transcontinental Race. Foto: Privat

BANKETTKLARE: Eivind Tandrevold og Anders Rommen Syvertsen ble nummer to i par-klassen i Transcontinental Race. Foto: Privat

Vinneren James Hayden var i mål på åtte dager, 23 timer og 15 minutter. Nestemann var Jonas Goy på 9:21:51, mens Jacapos Car ble nummer tre da han kom inn en time etter Goy, på 9:22:55. Tandrevold og Syvertsen var i mål på 13:21:07.

Fullstendige søkbare resultater 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

Meteora Hellas - Foto Tandrevold 1400x933
METEORA: Målgang var i Meteora i Hellas. Da hadde de syklet gjennom 13 land på like mange dager. Foto: Eivind Tandrevold

METEORA: Målgang var i Meteora i Hellas. Da hadde de syklet gjennom 13 land på like mange dager. Foto: Eivind Tandrevold

Publisert 18. august 2017 kl 07.57
Sist oppdatert 18. august 2017 kl 07.57
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen