Lenke til alle setene finner du nederst i tekstenVi kan ikke skrive denne testen uten at det blir noen litt kleine ordstillinger. For det handler om det området Harald Eia i sin tid definerte som skrukk, det som amerikanerne kaller «taint» (ain’t balls, ain’t ass), Stedet som en av og til kan høre lyde navnet mellomkjøtt. Vi snakker om den delen av mannens underliv omtales medisinsk sett som «perineum».LES OGSÅ: Ikke lagt om ennå? Dette er årets mest spennende piggdekkDette er altså bløtvevet mellom roten av penis og anus, et følsomt område med både nervetråder og blodgjennomstrømning. På racersykler sitter vi fremoverlent, og rytteren fordeler sittevekten mellom sitteknutene, den øverste delen av lårenes bakside og perineum. Det siste området bør helst avlastes så mye som mulig.LES OGSÅ: Test Stalheimskleiva, Norges bratteste bakkeEnkelte er skrudd slik sammen at de ikke får særlig belastning i området samme hvor fremoverlent de sitter, mens andre har et stort behov for seter med et radikalt endret utseende. Men hvorfor har vi i lang tid laget seter som i verste fall kan gi permanente nerveskader i underlivet? Hvorfor er det slik at vi har seter der vi må lirke setet opp mellom skrukk og innsiden av låret når vi ligger i bukken? Hva med bare et sete som passer til underlivet? En ikke-beviselig faktor er at sykkelsporten er noe konservativ. Nyvinninger og estetiske endringer har sjelden blitt godt mottatt, i hvert fall ikke radikalt endrede produkter. Et annet element er UCIs faktiske regelverk. Visste du for eksempel at et sete ikke kan være kortere enn 240 mm, selv om en praktisk talt bare utnytter langt mindre? Eller at et sete ikke kan være lenger enn 305 mm, med 0,5 cm slingringsmonn?Det tydeligste beviset på en merkelig UCI-regel gjelder vinkelen på setet. Frem til 2016 var det forbudt å tilte seter mer enn 2,5 grader ned. Både menn og kvinner fikk store smerter i underlivet, og regelen var av de mer forhatte. Nå er det lov med hele ni graders tilt, og stadig flere proffer vender setetuppen nedover. De forteller om mer kraft og mindre trykk på perineum.Seter med spalte er en enkel løsning for trykkavlastning. Dog er det mange syklister som trekker forover på setet når de skal kjøre i bukken eller en tempobøyle, og denne spalten kommer således ikke til nytte. I stedet blir en sittende på perineum, på en tynn setespiss, med mindre en greier å legge setet på innsiden av låret. I DENNE TESTEN har vi tatt for oss to neseløse seter fra Cobb og ISM. Vi møter også tre seter med en ny tilnærming, de kort-snutede setene. Her er flere centimenter av snuten kuttet vekk, i tillegg til at det er kombinert med en bred spalte. Disse tre er fra Shimano, Specialized og Cobb. Vi finner også den klassiske problemløseren Selle SMP, kjent for sin spalte som går langs hele setet.Felles for alle setene i denne testen er at de er laget for å avlaste perineum så mye som mulig, noen av dem er laget for å eliminere belastningen på skrukket fullstendigNår vi fjerner noe av dette trykket, vil belastningen overføres andre steder på baken. Sittevekten din er uansett den samme, og på de fleste setene vil en nå bli sittende utelukkende på sitteknutene. Dette gjør at setene kan kreve tilvenning, og de er ikke nødvendigvis riktig for alle.Noen av setene må også monteres lavere og lenger bak. De neseløse setene er flatere, og det høyeste punktet er derfor på yttersidene (sett forfra), og ikke på en forhøyning i midten. Flere av setene i denne testen omtales ofte som triatlonspesifikke. I praksis betyr dette at de er best egnet i en dyp sittestilling, men om du synes de fungerer på landeveien er det ingenting i veien for å bruke det der.VI UNDERSTREKER SOM ALLTID at seter er en høyst personlig affære. Likevel, vi har brukt seks måneder til sammen på å teste disse setene, og vi er rimelig trygge på at du skal kunne klare å lese deg opp på hvordan du kan avlaste perineum neste sesong, og hvilket sete som passer best for deg.