TEST: Giro Empire SLX

Sykkelsko med lisser har kommet for å bli.

Sist oppdatert 29. april 2015 kl 13.40
LETT OG LEKEN: Giro Empire SLX er en flott sykkelsko. Foto: Giro.
LETT OG LEKEN: Giro Empire SLX er en flott sykkelsko. Foto: Giro.

Giro sin retro-modell Empire ble først kjent under Giro d'Italia i 2012. Da hadde BMC-rytter Taylor Phinney fått en spesiallaget sko av Giro, i sølv og fluoriserende gul.

Skoen var i utgangspunktet kun en testmodell beregnet for tempoetappen, men etter en velt der skoene hans, Giro Factor, ble ødelagt hadde han ikke annet valg enn å kjøre en full landeveisetappe med Empire. Uten skotrekk ble da skoene verdenskjent og Giro valgte etter mediastormen å sette Empire i produksjon.

Giro Empire SLX

Bra: Fjærlett, flere medfølgende innersåler, fantastisk passform, flott design.

Ikke fullt så bra: Om du ikke kan knyte.

Passer for: Stilbevisste gramfanatikere som er gode på dobbeltknuter.

Importør: Egedsøe.

Anbefalt utsalgspris: 2399,-

Nå er oppfølgeren til Empire ACC her, enda lettere. Med Empire SLX setter Giro en ny standard for lette sykkelsko, faktisk er denne skoen enda lettere en søstermodellen Prolight SLX II. Ikke bare er skoen lett med sine 175 gram i str 42,5, den har også en veldig bra passform.

Der mange andre sko enten blir for smale, for brede, eller krever at man bruker de en stund før de tilpasser seg foten, så føler man seg hjemme i Empire SLX med en gang - rett ut av bagen. Ja, for du får med en hendig liten skobag til å oppbevare eller transportere skoene i.

Om skoene ikke skulle føles helt perfekte så følger det med et helt byggesett med innersåler, og det skal derfor godt gjøres om du ikke finner en såle som passer din fot. Mikrofibermaterialet i overdelen, eller Evofiber SL som Giro kaller det, er laget i en hel kappe. Dette materialet har høy komfort, gode pusteegenskaper og bidrar til å holde vekten på et minimum.

Karbonsålen er fra velkjente Easton, den er modelltynn og superlett men likevel ekstremt stiv. For å stramme skoene er det på denne modellen skolisser. Det følger med 2 sett med lisser i ulike farger. Man kan gjerne være skeptisk til skolisser på en sykkelsko og det med rette.

Skulle man være så uheldig å ikke stramme skoen nok, eller stramme den for mye, så har man en utfordring i et sykkelritt. Med borrelås, spenner eller BOA-sneller kan man bøye seg ned og etterstramme eller slippe opp. Det kan man ikke på Empire SLX.

BEGYNNELSEN: Taylor Phinney syklet Giroen 2011 med den første utgaven av Giro Empire, og dermed var trenden startet. Foto: Cor Vos.

Skoene har blitt testet i over 4 uker, på både trening og i ritt, i solskinn, snø og regn. Kun en gang har skoene blitt for dårlig strammet, og i stedet for å stoppe, snøre opp, stramme på nytt, så irriterte jeg meg over det 3 ganger opp og ned Holmenkollen. Vår erfaring er at det krever noen turer med disse skoene før man vet hvor mye man skal stramme. Lissene er av nylon, siden vanlige bomullslisser vil strekke seg og være vanskelig å knyte opp når våte.

Om du er bekymret for å få de løse lissene surret inn i krankarmen eller hektet fast på storeskiven, kan du ta det helt med ro. Lissene festes elegant i liten strikk midt på vristen. Synes du hvite sko er upraktisk eller for klassisk, da kan du gå for de glødende røde i stedet. Prisen man må betale for disse skoene er høy, spesielt når man tar i betraktning at man her snakker om en ganske enkel sko med lisser.

I denne prisklassen finner du sko med fancy BOA-sneller eller spenner i komposittmaterialer, men ingen av de ser vel egentlig like stilige ut som Empire SLX? Er de gode nok for Sir Bradley Wiggins og Taylor Phinney så burde de være mer enn bra nok for deg også.

Publisert 29. april 2015 kl 13.40
Sist oppdatert 29. april 2015 kl 13.40
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen