Volumiøse dekk, bredere felger, lenger akselavstand, lavere krankhus og høyere front. Dette er stikkordene for den raskest voksende trenden innen landevei. Dette gjør at syklene oppleves som litt tregere men også mer stabile, ikke like stive men langt mer komfortable, ikke like prestasjonsfokuserte men utrolig mye bedre til opplevelser, på alt tenkelig underlag.

Internasjonalt finner vi uttrykk som «gravel bikes», «enduroad», «gravel grinders» eller «all road bike», vi har valgt å kalle det «eventyrsykler». Den moderne landeveissyklisten snur ikke om asfalten tar slutt, han fortsetter. Vei er vei, enten underlaget er nylagt asfalt, grus eller brostein.

Racersykkelen, modellen som for 20 år siden var laget for at proffene skulle kunne kjøre fort på ritt og trening, var et konkurranseverktøy med få variasjoner. Det du og jeg kjøpte i butikken var en racersykkel for proffer, ikke en sykkel til vår faktiske bruk.