INGEN TVIL: Hele det fete frontpartiet på sykkelen er dekorert med det endelige beviset på at Joaquim Rodriguez i fjor ble regnet som verdens beste syklist.
INGEN TVIL: Hele det fete frontpartiet på sykkelen er dekorert med det endelige beviset på at Joaquim Rodriguez i fjor ble regnet som verdens beste syklist.

Joaquim Rodriguez' sykkel

Er dette sykkelen som vinner søndagens verdensmesterskap?

INGEN TVIL: Hele det fete frontpartiet på sykkelen er dekorert med det endelige beviset på at Joaquim Rodriguez i fjor ble regnet som verdens beste syklist. DISKRÉ: Den elektriske enheten til di2-gruppen er elegant festet på stemet, som på sin side er klasket helt ned på styrerøret. SLAM THAT STEM!TETT: Purito har på en relativt standard kassett, med 11-26 utveksling. På den nye 11-delte gruppen innebærer det tett og fin utveksling. FRANSK: Erkefranske Mavic leverer både hjul og dekk til Purito. Legg merke til at han bruker så smal dekkbredde som 22 millimeter, et ikke uvanlig valg blant de mest konservative proffsyklistene. TOPPNIVÅ: På seterøret står det klart og tydelig hvilket nivå denne sykkelen brukes på. GJEMT, MEN IKKE GLEMT: Batteripakken til Shimanos elektroniske toppgruppe Dura Ace di2, er gjemt under krankhuset, på det venstre kjedestaget. DEN ER MIN!! Det er ingen tvil om hvem denne sykkelen tilhører, designet tatt i betraktning. Om du likevel skulle være usikker, står det svart på hvitt på overrøret. ISKALD: Blått og babyhvitt dekor gjør Joaquim Rodriguez' Canyon Aeroad. KLASSIKER: Joaquim Rodriguez foretrekker klassisk bøy på styret sitt. ENKELT: Det er Ritchey som leverer styre og stem til Katusha Team. Legg forøvrig merke til den perfekte avslutningen på styrebåndet, samt at både styre og stem er i aluminium. SLURV? Var mekanikeren for kjapp med å surre styrebånd? Burde ikke denne glippen, aldri så bitteliten den er, være unngått?HYSSSSSSJ: Mekanikern til Purito har surret en liten bit elektrikertape rundt ventilen, for å hindre at den rakler i hjulet og lager irriterende lyder. Dette er et vanlig triks mekanikerne bruker. ANONYM: Purito bruker Selle Italias moderniserte klassiker SLR som sete, med monorail skinneløsning. Setepinnen er svartlakkert og anonymisert. NORMAL: Noen ganger ser vi proffene kjøre med lett utveksling i fjellene, men Purito holder seg til en helt standard krank med 53-39 utveksling. PERFEKT: Verdens beste syklist har selvsagt perfekt avslutning på detaljene. Enden på bremsevaieren er så kort som mulig. POPULÆR: Elite Custom Race flaskeholdere er et vanlig syn blant proffene, og de kommer i et utall fargekombinasjoner. Puritos hvite og blå flaskeholdere er faktisk standard hyllevare.
LANDEVEI.NO
+
Ridley Kanzo Adventure

Test av Ridley Kanzo Adventure Ultegra

Ridley lager kanskje verdens beste krossykler, men hva skjer når de skal lage en grov...
LANDEVEI.NO
+
geometri racersykkel
Forklart

Hva er geometri på en landeveissykkel?

Hva er egentlig en aggressiv ramme, og hvordan blir den slik? Vi forklarer hvordan millimetre...
LANDEVEI.NO
+
DEN HELLIGE GRAL: Dobbeldekkerstyret til Grail er det første en legger merke til ved Canyons nye grussykkel.

Test av Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2

Gravel-sykkelen Canyon Grail har det absolutt merkeligste styret vi noen gang har sett. Men hvor...
LANDEVEI.NO
+
GJØRMEBAD: Ridley X-Night trives aller best når det er gjørmete og teknisk krevende.
Sykkelkross

Test: Ridley X-Night SL

Cyclocross er en del av Ridleys DNA, de er jo tross alt fra Belgia. X-Night...
LANDEVEI.NO
AND NOW for something completely different: Cannondale Supersix Evo er ikke til å kjenne igjen. Her toppmodellen til 115500,- før aktivering av Watt-måleren. Det koster 5000 kroner ekstra.

Cannondale lanserer ny Supersix Evo

Endelig får vi skrive om nye Supersix Evo. Hva mer har den å tilby enn...
LANDEVEI.NO
+
VERDENSMESTER: Nye Cannondale SystemSix skal i følge produsenten selv være den raskeste i verden. Uansett. Foto: Brian Venor.

TEST: Cannondale SystemSix

FØRSTEINNTRYKK: Cannondales nye aerosykkel lever opp til merkets gode rykte, men har små mangler.
LANDEVEI.NO
BROSTEINSRAKETT: Ridleys nye Fenix virker like kvikk og pålitelig som tidligere modeller, men oppleves mer komfortabel enn før. Foto: Marcus Liebold.

TEST: FENIX SL DISC

FØRSTEINNTRYKK: Ridley har gjort hjemmeleksene og presenterer en forbedret allrounder.
LANDEVEI.NO
NYE R5: Denne modellen med SRAM eTap og felgbremser skal koste 8499 Euro, noe som vil tilsi en pris på ca 90 000 kroner. Alle foto: Øyvind Aas/Landevei

TEST: NY CERVÉLO R5

Nye Cervélo R5 er hissigere, stivere og mer robust enn forrige versjon og kommer med...
LANDEVEI.NO
KLAR FOR ALT: Trek Crossrip skal være laget for både by og land, men vi får ikke den helt store tenningen.

TEST: TREK CROSSRIP 3

Trek har laget en helt ok sykkel til pendling, men vi savner å ha det...
LANDEVEI.NO
LEKETØY: 3T Exploro er et vanvittig morsomt leketøy, men en unødvendig høy pris gjør den utilgjengelig for de fleste.

TEST: 3T EXPLORO

3T sin nye «aerogrusracer» er vanvittig morsom, dog vil prisen gi deg et lite sjokk.
LANDEVEI.NO
BRÅSTOPP: Cervélos nye S3 Disc er et glimrende eksempel på hvor bra skivebremssykler er i ferd med å bli.

TEST: CERVÉLO S3 DISC

Cervélos nye aeromodell med skivebremser bekrefter at skivene er kommet for å bli.
LANDEVEI.NO
SKARPE SVINGER: Sindre Bjerkestrand Haugsvær klemmer til på en Cannondale Black Inc. under sykkeltesting i Barcelona. Foto: Henrik Alpers

TEST: FEM SYKLER I PREMIUMSEGMENTET

Cannondale Supersix Black Inc, Specialized Venge Vias, Bianchi Specialilissima, Trek Madone og Pinarello Dogma F8
LANDEVEI.NO
UTFORMASKIN: Fara Road Disc trives aller mest i lange utforkjøringer, mye takket være skivebremser.

TEST: FARA ROAD DISC ULTEGRA

Faras skivebremsmodell er en skikkelig fest for deg som liker å kjøre fort utfor.
LANDEVEI.NO
Specialized Roubaix Foto: Specialized

Specialized med ny komfort

Innovative løsninger er stikkordet for Specialized sin nye lansering, men vil det funke?
LANDEVEI.NO
EKSKLUSIV: Fara har satt et diskré, luksuriøst preg på alle sine sykler. Foto: Fara Cycling.

Test: Fara F | Road 1

Vi har prøvekjørt flaggskipet til det seneste norske sykkelmerket.
LANDEVEI.NO
CELESTE SKULPTUR: Kunsten å se rask ut når du står stille. Foto: Matteo Cappe

CELESTE AEROFORNUFT

PRØVESYKLET: Den nye Bianchi Oltre XR4 er aerodynamisk uten å ta den helt ut. Landevei...
LANDEVEI.NO
NÅ MED SKIVEBREMS: En populær sykkel kommer nå med skivebremser. Foto: Henrik Mühlbradt

FØRSTEINNTRYKK: MERIDA SCULTURA DISC

Vi har prøvd skivebremser på racer uten å skade noen.
LANDEVEI.NO
ALLROUNDER: Rose Team DX Cross duger til mye. Alle foto: Henrik Mühlbradt

TEST: ROSE TEAM DX CROSS

For deg som vil redusere antall sykler i boden.
LANDEVEI.NO
NY VERSTING: Trek lanserer nå sin andre utgave av brosteinsmodellen Domane. Fabian Cancellara har allerede vunnet Strade Bianche på modellen.

TREKS NYE BROSTEINSKONGE

Nå kommer Trek Domane med demping foran også.
LANDEVEI.NO

TEST: WHITE RR INTERCEPTOR 2016

XXL lanserer en 100 prosent egenutviklet aerosykkel.
LANDEVEI.NO
BLANKE ARK: Cannondale Slate er unik og kul. En kombinasjon av terrengsykkel og landeveissykkel.

TEST: CANNONDALE SLATE

Cannondale fikk mange til å heve øyenbrynene i begeistring da de viste frem sin helt...
LANDEVEI.NO
HULKEN: Synapse Disc er nesten identisk med den tradisjonelle Synapsen. Ramme og gaffel er grovere bygget for å tåle belastningen fra skivebremsene.

TEST: CANNONDALE SYNAPSE DISC ULTEGRA

Cannondale er konge på landeveien, også når det kommer til skivebremser.
LANDEVEI.NO
HARDING: Ridley har valgt harde, diamantformede rør på sin Ridley Fenix. Dette gjør at rammen tåler mer ved slag og støt.

TEST: RIDLEY FENIX DISC C10

Ridleys skivebremsversjon av Fenix er testens klart beste rittsykkel.
LANDEVEI.NO
ROBUST: GT Grade er klar for de tyngste jobbene, uansett hva underlaget måtte være.

TEST: GT GRADE CARBON ULTEGRA

GT Grade er en racer som egentlig passer aller best på grus.
LANDEVEI.NO
KJENNING: Merida Ride Disc har hentet inspirasjon og funksjon fra modellen Lampre-Merida bruker i brosteinsklassikerne.

TEST: MERIDA RIDE DISC CF700

Meridas racere blir bedre og bedre for hvert år, men savner fortsatt sjelen til en...
LANDEVEI.NO
RITTMASKIN: Skør’n Flya MLK-Disk er bygget for å kjøre fort. Er det slik rittsyklene våre vil se ut i 2018?

TEST: SKØRN FLYA MLK DISK

Valdresbaserte Skør'n er tidlig ute med racere og skivebremser.
LANDEVEI.NO
ENKELT: Trek Domane Disc 6.2 gjør lite ut av seg i designet, og lar funksjonen tale for seg selv.

TEST: TREK DOMANE DISC 6.2

Treks Domane med skiver er konge på veien, men dyr.
LANDEVEI.NO
PROVOSERER: Erfarne syklister hater skivebremser, mens nybegynneren elsker dem. Men hvordan fungerer de nye syklene med skiver?

TEST: RACERE MED SKIVEBREMSER

Hvorfor er det så provoserende med skivebremser til landevei? Enten du liker det eller ei,...
LANDEVEI.NO
Den lave innfestingen av kjedestagene og det karakteristiske triangelet mellom overrør er varemerke for BMC

TEST: BMC SLR01

Toppmodellen til BMC er som opphavslandet Sveits inneklemt mellom tysk presisjon, italiensk kultur og fransk...
LANDEVEI.NO
POPULÆRT: CAAD 12 er den nyeste modellen i den populære CAAD-serien til Cannondale. Foto: Marcus Liebold.

TEST: CANNONDALE CAAD 12

FØRSTEINNTRYKK: Slik opplever vi den nye aluminiumsraceren til Cannondale.
LANDEVEI.NO
FREMADRETTET: Den nye SuperSix EVO Hi-MOD kommer til å sette en ny standard. Foto: Marcus Liebold.

TEST: NYE CANNONDALE SUPERSIX EVO

FØRSTEINNTRYKK: Slik opplever vi den nye toppmodellen til Cannondale.
LANDEVEI.NO
VOILA: Dette er den nye Madonen, som laget tok i bruk allerede under Dauphiné Liberé.

TEST: NYE TREK MADONE

Treks flaggskip har fått store forbedringer før Tour de France.
LANDEVEI.NO
SPLITTER NY: Meridas nye Scultura har fått nytt design, i tillegg til andre store forbedringer.

TEST: NYE MERIDA SCULTURA

Meridas flaggskip på vektfronten med solide forbedringer.
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå