Kabelstopparane på overrøret hadde plass til bremseslange og to girstrømper, dei blei fjerna og i staden popnagla eg på ein mindre kabelstoppar.
Kabelstopparane på overrøret hadde plass til bremseslange og to girstrømper, dei blei fjerna og i staden popnagla eg på ein mindre kabelstoppar.

BILDEGALLERI: IBIS HAKKALÜGI DISC

Kabelstopparane på overrøret hadde plass til bremseslange og to girstrømper, dei blei fjerna og i staden popnagla eg på ein mindre kabelstoppar. Kabelstopparane på setestaget blei fjerna med batteridrillen.  Ramma er 1105 gram og ENVE-gaffelen ca 450 gram etter kapping av gaffelrøyret. Styrelager og diverse boltar utgjer ca 100 gram. BB86 krankhuset har solid alumiumshylse som måtte borast opp for å tre kablar ut i seterøyr, underøyr og kjedestag. Ramma var ikkje laga for innvendige kablar.  Kabel til bakgiret gjekk greit å tre gjennom kjedestaget. Ein bremsevaier er god å bruka som guide til å dra kabel med. Prøvemontering av krankgiret for å merke posisjon for hol til kabelen inn i ramma. Etter lakkering av Jaeger-salen blei det trekt med svart perforert skinn. Det mjuke skinnet og kontaktlimet gjer at ein må jobba raskt og nøyaktig for å strekka det på plass. Mønsteret skal også plasserast korrekt og strekkast likt over heile skalet.ENVE-cockpit med 120 mm stem og compact bend (79 mm reach og ca 127 mm drop).  Bakgir med medium arm tar inntil 32 tenner på kassetten. Det kom mange, mange blå boksar frå Shimano i Nederland. I tillegg er det greit å ha ein liter kald raudsprit ståande klar. Kabelen vart trekt gjennom gaffelrøyret og vidare rett inn i underrøyret. Eg måtte halda for augo i det eg sette den hylande drillen i den fine Enve-gaffelen, men resultatet blei veldig bra. XTR-pedaler dominerer i sykkelkross, her 970-generasjonen. Merk at det har vore litt trøbbel med akslingene på 980-versjonen. Shimano leverer kross-spesifikk krank med 36-46, men til vår bruk passa ein standard 50-34 betre. Her i kombinasjon med 11-28 kassett. Arundel Mandible er nesten i King Cage-klasse mtp funksjon om du vil ha noko som går råkarbon. Dei finnes i tillegg med ulike overflatar. Trekking av sal er fin kveldsaktivitet og 150 knepp med holtanga er god trening for musearmen. Eg slit med å treffa perfekt med mønsteret, det er lett å bomma ein millimeter her og der. Men dette skapar eit litt "organisk uttrykk" og er dessutan under rumpe det meste av tida.STR785-hendelen ser størst ut i fronten med den store "navneplata" i sølv. Det blei vurdert å lakka denne svart eller "koldbrann", men det er kjedeleg når det evt flassar av lakk igjen. Det integrerte batteriet har like stor kapasitet som det eksterne batteriet til Shimano og er veldig lite og lett. Det blei rulla inn i eit skumplastflak og trykka inn i setepinnen. Husk lang nok ledning til å kunne ta ut pinnen. Shimano har ikkje önska å gi STR785 navn i hierarkiet sitt, men den er kompatibel med 10- og 11-delte Di2 grupper. Antar at den i neste generasjon kjem med Ultegra eller Dura Ace logo.Det er veldig greit å montera/lufta dei hydrauliske bremsane. Nesten heilt utan spesialverktøy. Gangrene-grønn er ein fin kontrast til all råkarbonet. Denne Jaeger-salen har 7 mm karbonskinner, og får støtte av ein pinne med 25 mm setback. Stemmet fekk også sin runde med drillen, kabelen går inn like bak frontplata og vidare inn i gaffelen. Gummiproppar held kabelen på plass og hindrar vatn og gnissing. R785 fungerer veldig bra ergonomisk, og føles ikkje større enn andre skiftegrep. Resultatet av ein kveld med Knipex-tang. Den legendariske handjob-kabelholdaren til Ibis forma som ein knyttneve er nå redusert til litt karbon. Her skal den berre halda på ein bremseslange. Komplett sykkel enda opp like under åtte kilo, uten pedaler. Kabelen til krankgiret kjem ut skjult bakom giret. Koblingsboks med tre ledningsporter er limt fast til computerfestet. Veldig lite kabel er i friluft med denne metoden. Mange proffe mekanikarar brukar krympeplast og drar Di2-kabelen saman med bremsekabelen bakover eller inn i ramma. Styret fra Enve har integrerte endeplugger. Hendlane må alltid flyttast litt rundt før det kjennes perfekt saman med det valgte styret. Den flamske løva spyttar eld frå seterøyret, og viser opphavet til ramma med røter i belgisk kross og amerikansk terrenghistorie.Undersida av salen blei lakka og dannar ein fin kontrast. Sthanshaugen Billakk sleit med å finna ein fargekode som matcha heilt, og fargen på sprayboksen enda opp bittelitt gulare enn fargen på ramma. Å få vekk ein del kablar ryddar opp veldig i inntrykket av sykkelen. Garmin er festa på ein Barfly 2.0. Eg får altfor sjelden brukt den fine kranklagerpressa mi frå VAR-tools, ingenting er som å vri det grove handtaket og sjå lageret motvilleg skli inn i ramma. Barfly 2.0 fungerer også som feste for den fremre Di2-koblingsboksen. Den skal eigentleg festast med strips, men denne blei modifisert og limt på med epoxy. HED C2 felgen er brei og gir god støtte til Racing Ralph i 35 mm. Hjula er bygd solid med 32 eiker, 3 kryss. Ibisen, ein vadefugl med mytologisk betydning for blant anna egyptarane, pregar styrerøyret. Festa sjarmerande røft med to popnaglar.
LANDEVEI.NO
+
geometri racersykkel
Forklart

Hva er geometri på en landeveissykkel?

Hva er egentlig en aggressiv ramme, og hvordan blir den slik? Vi forklarer hvordan millimetre...
LANDEVEI.NO
+
DEN HELLIGE GRAL: Dobbeldekkerstyret til Grail er det første en legger merke til ved Canyons nye grussykkel.

Test av Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2

Gravel-sykkelen Canyon Grail har det absolutt merkeligste styret vi noen gang har sett. Men hvor...
LANDEVEI.NO
+
GJØRMEBAD: Ridley X-Night trives aller best når det er gjørmete og teknisk krevende.
Sykkelkross

Test: Ridley X-Night SL

Cyclocross er en del av Ridleys DNA, de er jo tross alt fra Belgia. X-Night...
LANDEVEI.NO
AND NOW for something completely different: Cannondale Supersix Evo er ikke til å kjenne igjen. Her toppmodellen til 115500,- før aktivering av Watt-måleren. Det koster 5000 kroner ekstra.

Cannondale lanserer ny Supersix Evo

Endelig får vi skrive om nye Supersix Evo. Hva mer har den å tilby enn...
LANDEVEI.NO
+
VERDENSMESTER: Nye Cannondale SystemSix skal i følge produsenten selv være den raskeste i verden. Uansett. Foto: Brian Venor.

TEST: Cannondale SystemSix

FØRSTEINNTRYKK: Cannondales nye aerosykkel lever opp til merkets gode rykte, men har små mangler.
LANDEVEI.NO
BROSTEINSRAKETT: Ridleys nye Fenix virker like kvikk og pålitelig som tidligere modeller, men oppleves mer komfortabel enn før. Foto: Marcus Liebold.

TEST: FENIX SL DISC

FØRSTEINNTRYKK: Ridley har gjort hjemmeleksene og presenterer en forbedret allrounder.
LANDEVEI.NO
NYE R5: Denne modellen med SRAM eTap og felgbremser skal koste 8499 Euro, noe som vil tilsi en pris på ca 90 000 kroner. Alle foto: Øyvind Aas/Landevei

TEST: NY CERVÉLO R5

Nye Cervélo R5 er hissigere, stivere og mer robust enn forrige versjon og kommer med...
LANDEVEI.NO
KLAR FOR ALT: Trek Crossrip skal være laget for både by og land, men vi får ikke den helt store tenningen.

TEST: TREK CROSSRIP 3

Trek har laget en helt ok sykkel til pendling, men vi savner å ha det...
LANDEVEI.NO
LEKETØY: 3T Exploro er et vanvittig morsomt leketøy, men en unødvendig høy pris gjør den utilgjengelig for de fleste.

TEST: 3T EXPLORO

3T sin nye «aerogrusracer» er vanvittig morsom, dog vil prisen gi deg et lite sjokk.
LANDEVEI.NO
BRÅSTOPP: Cervélos nye S3 Disc er et glimrende eksempel på hvor bra skivebremssykler er i ferd med å bli.

TEST: CERVÉLO S3 DISC

Cervélos nye aeromodell med skivebremser bekrefter at skivene er kommet for å bli.
LANDEVEI.NO
SKARPE SVINGER: Sindre Bjerkestrand Haugsvær klemmer til på en Cannondale Black Inc. under sykkeltesting i Barcelona. Foto: Henrik Alpers

TEST: FEM SYKLER I PREMIUMSEGMENTET

Cannondale Supersix Black Inc, Specialized Venge Vias, Bianchi Specialilissima, Trek Madone og Pinarello Dogma F8
LANDEVEI.NO
UTFORMASKIN: Fara Road Disc trives aller mest i lange utforkjøringer, mye takket være skivebremser.

TEST: FARA ROAD DISC ULTEGRA

Faras skivebremsmodell er en skikkelig fest for deg som liker å kjøre fort utfor.
LANDEVEI.NO
Specialized Roubaix Foto: Specialized

Specialized med ny komfort

Innovative løsninger er stikkordet for Specialized sin nye lansering, men vil det funke?
LANDEVEI.NO
EKSKLUSIV: Fara har satt et diskré, luksuriøst preg på alle sine sykler. Foto: Fara Cycling.

Test: Fara F | Road 1

Vi har prøvekjørt flaggskipet til det seneste norske sykkelmerket.
LANDEVEI.NO
CELESTE SKULPTUR: Kunsten å se rask ut når du står stille. Foto: Matteo Cappe

CELESTE AEROFORNUFT

PRØVESYKLET: Den nye Bianchi Oltre XR4 er aerodynamisk uten å ta den helt ut. Landevei...
LANDEVEI.NO
NÅ MED SKIVEBREMS: En populær sykkel kommer nå med skivebremser. Foto: Henrik Mühlbradt

FØRSTEINNTRYKK: MERIDA SCULTURA DISC

Vi har prøvd skivebremser på racer uten å skade noen.
LANDEVEI.NO
ALLROUNDER: Rose Team DX Cross duger til mye. Alle foto: Henrik Mühlbradt

TEST: ROSE TEAM DX CROSS

For deg som vil redusere antall sykler i boden.
LANDEVEI.NO
NY VERSTING: Trek lanserer nå sin andre utgave av brosteinsmodellen Domane. Fabian Cancellara har allerede vunnet Strade Bianche på modellen.

TREKS NYE BROSTEINSKONGE

Nå kommer Trek Domane med demping foran også.
LANDEVEI.NO

TEST: WHITE RR INTERCEPTOR 2016

XXL lanserer en 100 prosent egenutviklet aerosykkel.
LANDEVEI.NO
BLANKE ARK: Cannondale Slate er unik og kul. En kombinasjon av terrengsykkel og landeveissykkel.

TEST: CANNONDALE SLATE

Cannondale fikk mange til å heve øyenbrynene i begeistring da de viste frem sin helt...
LANDEVEI.NO
HULKEN: Synapse Disc er nesten identisk med den tradisjonelle Synapsen. Ramme og gaffel er grovere bygget for å tåle belastningen fra skivebremsene.

TEST: CANNONDALE SYNAPSE DISC ULTEGRA

Cannondale er konge på landeveien, også når det kommer til skivebremser.
LANDEVEI.NO
HARDING: Ridley har valgt harde, diamantformede rør på sin Ridley Fenix. Dette gjør at rammen tåler mer ved slag og støt.

TEST: RIDLEY FENIX DISC C10

Ridleys skivebremsversjon av Fenix er testens klart beste rittsykkel.
LANDEVEI.NO
ROBUST: GT Grade er klar for de tyngste jobbene, uansett hva underlaget måtte være.

TEST: GT GRADE CARBON ULTEGRA

GT Grade er en racer som egentlig passer aller best på grus.
LANDEVEI.NO
KJENNING: Merida Ride Disc har hentet inspirasjon og funksjon fra modellen Lampre-Merida bruker i brosteinsklassikerne.

TEST: MERIDA RIDE DISC CF700

Meridas racere blir bedre og bedre for hvert år, men savner fortsatt sjelen til en...
LANDEVEI.NO
RITTMASKIN: Skør’n Flya MLK-Disk er bygget for å kjøre fort. Er det slik rittsyklene våre vil se ut i 2018?

TEST: SKØRN FLYA MLK DISK

Valdresbaserte Skør'n er tidlig ute med racere og skivebremser.
LANDEVEI.NO
ENKELT: Trek Domane Disc 6.2 gjør lite ut av seg i designet, og lar funksjonen tale for seg selv.

TEST: TREK DOMANE DISC 6.2

Treks Domane med skiver er konge på veien, men dyr.
LANDEVEI.NO
PROVOSERER: Erfarne syklister hater skivebremser, mens nybegynneren elsker dem. Men hvordan fungerer de nye syklene med skiver?

TEST: RACERE MED SKIVEBREMSER

Hvorfor er det så provoserende med skivebremser til landevei? Enten du liker det eller ei,...
LANDEVEI.NO
Den lave innfestingen av kjedestagene og det karakteristiske triangelet mellom overrør er varemerke for BMC

TEST: BMC SLR01

Toppmodellen til BMC er som opphavslandet Sveits inneklemt mellom tysk presisjon, italiensk kultur og fransk...
LANDEVEI.NO
POPULÆRT: CAAD 12 er den nyeste modellen i den populære CAAD-serien til Cannondale. Foto: Marcus Liebold.

TEST: CANNONDALE CAAD 12

FØRSTEINNTRYKK: Slik opplever vi den nye aluminiumsraceren til Cannondale.
LANDEVEI.NO
FREMADRETTET: Den nye SuperSix EVO Hi-MOD kommer til å sette en ny standard. Foto: Marcus Liebold.

TEST: NYE CANNONDALE SUPERSIX EVO

FØRSTEINNTRYKK: Slik opplever vi den nye toppmodellen til Cannondale.
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå