Pinarello K8

Pinarello Dogma K8
Tilgjengelig for forbrukere i løpet av mai måned
Pris: Ikke tilgjengelig ennå
Vekt: Ikke tilgjengelig ennå
Importør: Egedesø

Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

 Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

Vi har testet sykkelen til en av Skys proffer, Christian Knees. Det er for mange avvik fra hans oppsett til vårt, så vi tar ikke med den tradisjonelle karaktergivingen i denne testen.

Du finner flere bilder i bunnen av saken!

Er det noen som går grundig til verks på utstyret så er det Team Sky. Seirene i de store klassikerne har så langt uteblitt, og i år skulle det i hvert fall ikke stå på utstyret.

Derfor lanserte de sykkelen Pinarello K8. Enkelt forklart er dette en sykkel med en liten bakdemper, som skal sørge for at turen på brosteinen blir så behagelig som mulig.

Men trenger vi det? Nesten samtlige proffer har tilgang på sykler med en eller annen form for vibrasjonsdemping. I tillegg er dekkene helt opp til 32mm brede, noe som bør sørge for en mer enn behagelig nok sykkel.

Både Bianchi og Trek har forsøkt seg på halv-og heldempede landeveissykler, uten at det har vært særlig suksess å snakke om.

JUSTERBAR: Ved å stramme/ slakke mutteren på bakdemperen kan en tilpasse sykkelen til ulik ryttervekt.

SLIK FUNGERER DET

Kjedestaget, altså staget mellom kranken og bakhjulet, er sett fra siden relativt tynt. Sett ovenfra er det svært bredt. Dette staget bøyer seg lett, og kombinert med den lille demperenheten oppe ved setet er dette altså det som gjør sykkelen komfortabel.

Inni selve demperenheten ligger det en liten elastomerpute, en slags gummiball.

De to ringene på demperenheten brukes for å justere motstanden i puten tilpasset rytterens vekt, eller om en vil ha en hardere/ mykere demper.

Når underlaget blir ujevnt vil demperen ta unna de verste slagene, uten at det går utover effektiviteten i tråkket.

Dette vil særlig ta vekk belastning fra rygg-og øvrig kjernemuskulatur, som igjen gir en mer uthvilt rytter senere i rittet.

SKLIR IKKE: Tre strammeskruer til setepinnen sørger for at den ikke sklir ned på brostenen.

UTE PÅ VEIEN

Vi fikk testet den sykkelen Christian Knees brukte i Paris-Roubaix. Sykkelen trillet i mål på velodromen som nummer 82. Med andre ord, jeg burde kunne sykle fort på denne.

Sykkelen var satt opp vesentlig mer aggressivt enn min normale sittestilling, så det er litt vanskelig å få et godt bilde av alle egenskapene.

En ting en dog umiddelbart legger merke til er at sykkelen er svært kvikk for kategorien i krappe svinger. Alle vårklassikerne i Belgia og Frankrike inneholder en rekke krappe 90-graderssvinger, der en tåler en sykkel som overstyrer litt mer enn normalt for denne kategorien. Et velkomment innslag, der altså.

En to timers sykkeltur der kun en kilometer gikk på brostein gjør det vanskelig å konkludere om dette er den nye vinen. Men at det fungerer som tenkt er det ingen tvil om.
Bakdemperen beveger seg som bare det, og det kjennes da virkelig behagelig ut også. Knees’ demper var satt opp for å tåle harde belastninger, han kommer inn på brosteinen sabla mye fortere enn det jeg klarer. Sykkelen ble desto mer behagelig ved å justere demperen noe ned, uten at det optimale skjæringspunktet ble funnet.

Selvsagt hjelper det også at denne sykkelen er satt opp med superbehagelige FMB tubulardekk med 25mm volum.

SYLTYNN: Kjedstaget, sett fra siden, er syltynt.

VÅR SKEPSIS

Men under testing kan jeg ikke unngå å tenke: Jeg har prøvd mange sykler på brostein som også har føltes behagelig. Er dette faktisk bedre?

Det er mange nyvinninger jeg setter pris på, men en mekanisk bakdemper med elastomerpute ser jeg ikke for meg at skal bli det neste store.

Fordi:

Bevegelige deler fører til mer vedlikehold. En landeveissykkel er en simpel gjenstand, og det å legge til et pivoterende ledd på setestaget gir deg enda en ting å passe på, som krever en kompetanse ingen av oss foreløpig har.

I de miljøene denne sykkelen vil bli brukt, altså på grus, brostein eller bare lange turer, samler sykkelen gjerne masse støv. Støv som trekker seg inn i alle mulige gjenger lager knirkelyder. Store gjenger på demperen i tillegg til selve opphenget er en potensiell knirkepost.

Sammenføyningen mellom demperenheten i aluminium og setestaget i karbon er også en potensiell urokråke. Nå gir vi ikke Pinarello kritikk før vi har sett dette gå i stykker, men sammenføyninger mellom aluminium og karbon har sykkelhistorisk sett vist oss mange svake ledd.

FLATT: Ser vi det ovenfra er det helt flatt.

OPPSUMMERT

Team Skys nyeste sykkel fra Pinarello er en kvikk sykkel med masse vibrasjonsdemping, et velkomment innslag i denne kategorien. Noen sykler i denne kategorien kan nemlig oppleves litt trege.

Komforten oppleves uten sammenligning som i en klasse for seg, både ramme og setepinne tar unna store og små slag, i tillegg til at du har god plass til å sette på store dekk om du vil ha det enda mer behagelig.

Min skepsis ligger i om dette er noe forbrukerne egentlig vil ha, eller om det har vært et savn i markedet.

For hvem av oss er det egentlig som kjøper sykkel for å sykle Paris-Roubaix eller andre vårklassikere?

Om du i motsetning til resten av oss har vårklassikerne som primærmål og hele byen du bor i er full av brostein, kjør på.

Jeg for min del gleder meg over en fantastisk sykkel, som jeg ikke helt ser behovet for hos andre enn Team Sky.

Landevei.no er en frittstående nyhetsside for landeveissykling og sykkelkross. For å lese mer om vår uavhengighet ved tester, anbefaler vi deg at du leser saken «Landeveis uavhengighetserklæring».

KRAFTMÅLER: Team Sky har gjort det enkelt i år, og bruker kraftmålere fra Stages.

LEKKERT: Denne kontrollenheten er ny kun for de færreste, og slik festes den altså.

AGGRESSIVT: Vi fikk låne sykkelen til Christian Knees. Oppsettet var mildest talt aggressivt.

 SOLID: Team Sky brukte Garminholdere fra K-Edge i Paris-Roubaix.

SIMPELT: Eldste trikset i boka. Litt tjæretape sørger for at ventilen ikke rakler for mye.

 GODT MERKET: Sånn om du skulle være i tvil om hvor dekkene skal brukes.

STOR PLASS: På sykkelen vi testet satt det 25mm dekk. Sykkelen har plass til helt opp til 30mm.

EN GOD NR 2: Dette er altså sykkel nummer to, av hvor mange sykler Knees nå måtte finne på å ha.

MYK: Setepinnen er avrundet og svært fleksibel for å gjøre sykkelen mer komfortabel.

SMART: Hvit tut betyr sukkerdrikke. Blå tut betyr vann.