/ Sykler
 / CX

Gavia CX Ultimate Cyclocross test

TEST: GAVIA CX ULTIMATE CYCLOCROSS

FØRSTEINNTRYKK: Er Gavias toppmodell markedets beste sykkelkross til 16499 kroner?

Sist oppdatert 8. april 2015 kl 08.57
ULV I ULVEKLÆR: Gavias toppkross bærer sitt røffe utseende med rette. Dette er en farlig bra krossykkel.
ULV I ULVEKLÆR: Gavias toppkross bærer sitt røffe utseende med rette. Dette er en farlig bra krossykkel.

Gavia CX Ultimate

Gavia CX Ultimate Cyclocross
Pris: 16499 kroner
Vekt: 8235 gram i str. 56
Importør: Bikeshop.no

Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

 Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

Passer for: Deg som vil ha en konkurransesykkel til en svært god pris
Bra: Lav vekt, anerkjente komponenter, Ultegragruppe, solid versjon av Schwalbe-dekkene, markedets beste krossykkel i denne prisklassen.
Ikke så bra: Gammeldags styre, sete som passer få, Stan’s-nav kan ha kort levetid, felgene ikke egnet for noe mindre enn 32mm dekk, finnes bedre pendler-eller grussykler.

GJEMT: Bremsestrømpen går under underrøret. Stripsene kan være litt i veien ved bæring, men det hjelper veldig å kutte dem bedre.

Hvor mye krossykkel er det mulig å få for penga om en legger 16499 kroner på bordet? Hva du faktisk får for denne summen varierer stort de ulike kategoriene i mellom.

Forum: Diskuter sykkelkross med andre brukere på vårt gratis diskusjonsforum.

Gavias toppmodell er en av de beste krossyklene vi har prøvd i denne prisklassen, om ikke den beste. Bikeshop.no sier sykkelen er «klar for NorgesCup rett ut av esken», en påstand vi langt på vei kan gå god for.

Vurdering

Utstyr mht pris: ******
Grus og asfalt: ***
Skarpe svinger: ******
Tekniske partier: *****
Bæring: *****
Sykkelglede: *****
Snitt: *****

UTSTYR

Sykkelen presenteres med en rålekker karbonramme, som fortsatt ser bra ut med sitt matt-og blanksvarte design.

Sykkelen leveres med full Ultegragruppe, aluminiumskomponenter og hjul fra Stan’s klargjort for slangeløst oppsett. Schwalbes Racing Ralph Evo er et godt allround-dekk, som fungerer godt til både grus og gjørme så sant det ikke er alt for vått.

Les også: Specialized Diverge tar deg overalt

Sete, styre og stem er merket Airlite, et merkenavn som går igjen på flere av Bikehops sykler merket Gavia.

GODT GREP: Schwalbes Racing Ralph Evo sitter godt til det meste og tåler en trøkk. Skikkelig allround-dekk til alt unntatt dyp gjørme. 

Vær klar over at felgene fra Stan’s har en øvre begrensning i dekktrykk på ca 5 bar, eller 45 psi. Dette er lurt å ha i bakhodet om du har planer om å bruke sykkelen på landeveien.

Skal en kjøre med dekktrykk rett under øvre anbefalte grense, bør en ha dekk med minst 32mm volum. Vi testet for moro skyld med både 25, 28 og 32mm. Når dekktrykket blir såpass lavt som under fem bar på 25 og 28 mm, får du en veldig svampete, og for noen utrygg følelse.

32mm føles dog perfekt.

De mekaniske Shimano CX77 skivebremsene som sitter på har en jevn og fin modulasjon, og i krossløypa har vi alt det vi trenger av bremsekraft. Mekaniske skivebremser har ikke samme bittet som hydrauliske, men ikke alle ønsker noe annet enn disse bremsene leverer.

Noter deg dog at bremseskivene er svært lette, og med andre ord blir de fort varme. Til langturer på grus, kan bremsekraften bli svekket i de lengste utforkjøringene.

Vi skal i denne testen være kjappe med å konkludere, for som nevnt innledningsvis er dette gode saker. Om sykkel hadde vært priset både fem-og syvtusen kroner mer tror jeg fortsatt ikke vi hadde stusset for mye.

PENT: Girstrømper ledes lekkert inn i rammen i en sluse foran ved styrerøret.

EN RENDYRKET SYKKELKROSS

Gavia CX Ultimate er en sykkel som er laget for å konkurrere i gjørma. Med det mener vi at det er en sykkel som oppleves som litt kort å sitte på, og som har en veldig rask og kort svingradius.

Lener en seg det minste over på siden er det som om sykkelen automatisk hjelper deg i gang med svingen. Vi vil si sykkelen er helt på høyde med det vi har prøvd av dyrere krossykler, og vi sammenligner gjerne med eksempelvis Ridleys toppmodell X-Night.

Også bæring av sykkelen er behagelig. Vi liker at sykkelen har et vannrett overrør somer buet på undersiden, dette hviler behagelig på skulderen når vi er ute og løper.

Komfort er et begrep det er vanskelig å måle på en krossykkel, særlig siden dekktrykket ofte er så lavt at dette inntrykkene blir redusert.

SNERK: Vaieren til fremgiret er eksponert for sand og smuss. Denne bør beskyttes med en liten plaststrømpe e.l.

Dog, vi har mange timer med sykkelen på asfalt og grusveier. Sykkelens stivhet er det lite å utsette på. Det er lite til ingenting vi kan redegjøre for at gir nevneverdig etter. Fronten oppleves særlig som brutalt stiv, gaffelen er regelrett volumiøs og har et visuelt utrykk som grenser til Mordor.

Vi satte på andre felger (de medfølgende er ikke egnet for landeveistrykk i dekkene) og gjøv løs på dårlig asfalt med 25mm dekk. Her har vi helt klart kjent bedre, men med det lave dekktrykket det er normalt å bruke i sykkelkross skal ikke dette være noe stort problem.

Vi kunne kanskje savnet ørlite mer spenst i originalhjulene, men for en sykkel i denne prisklassen er det mer enn innafor.

MULIGHET FOR FORBEDRINGER

Prisen er rimelig, rammen er i karbon og utstyrsgruppen er fra Ultegra.

Kan vi ønske mer?

Vi vet at når en lager en sykkel i denne prisklassen, må det bli kompromisser. Ofte blir en nødt til å sette på deler produsenten tilbyr for å nå prispunktet en vil.

Styret som følger sykkelen er av en tidlig, ergonomisk variant. Med dette styret må en ligge dypt i bukken og med mye knekk i albuene for å nå bremsene. Det er også bare en kort stubb en kan holde i når sprinten går.

FULL STOPP: Bremsene har god modulasjon, men skivene blir fort varme i lange utforkjøringer. Knekken i baktriangelet er formet slik at noen syklister vil slå borti.

Vi mener et styre med en mer moderne form ville vært bedre. Vi savner en større overflate oppe ved stemmet, og vi savner en tidligere avrundet bøyle med større plass til hendene.

Også setet er vi ambivalente til. Sett forfra/ bakfra er formen rund. Har du smale sitteknuter kan det gå fint, men for en stor del av vårt publikum vil setet presse seg opp mellom sitteknutene og klemme mye på skrukket. Vi vinklet tuppen på setet litt ned, for å unngå press.

Stan’s nav mangler gode forseglinger, noe som gjør at du må vedlikeholde bosset ditt jevnlig om du konkurrerer i gjørma. Levetiden på kulelagrene på slike nav vil variere avhengig av ryttervekt, klima og kjørestil, men en aktiv krossrytter som har dette som sin primærsykkel vil trolig bytte lager ca én gang i året.

INGEN PENDLER

Bikeshop.no har bra med baller som lager en så rendyrket konkurransesykkel i denne prisklassen. Mange av oss kjøper en krossykkel med tanke på flere former for bruk, ikke bare konkurranse. Flere produsenter tar hensyn til at særlig deres rimelige krossykler ikke brukes til konkurranseformen.

Vi vil gjerne bruke sykkelen til og fra jobb, på lange grusturer eller som treningssykkel om vinteren.

DET VIL VI SI JA: Dette er en aggressiv krossykkel. Vi liker at det er så rendyrket.

Misforstå oss rett, det er ikke det at det er fysisk umulig å pendle eller sykle grusturer på skogsveier med sykkelen.

Men særlig det at den er så kjapp i svinger gjør den mer uforutsigbar i høy fart. Lener du deg forsiktig over for å ta en sving vil sykkelen svinge hardere og bråere enn du forventer. Dette er ikke en sykkel der du sitter komfortabelt uten henda på styret i høy fart, og kipper unna asfaltsprekker mens du tar på deg vindvest.

Det er krevende.

Skal vi gi kritikk til Bikeshop.no for at sykkelen ikke er mer enn den er? Overhodet ikke. Vi digger at du får kjøpt en så rendyrket krossykkel i denne prisklassen, og vi har hatt mange langturer på grus med tilsvarende sykler. Vi sier bare at det finnes bedre allroundalternativ.

TODELT: Stort pluss for trinnløs og enkelt justerbar pinne. Minus for et sete som passer få.

OPPSUMMERT

Det er helt sikkert flere sykler som kan måle seg med Gavia, men av de vi har prøvd de siste årene er dette en solid vinner både på pris og funksjon. Vi har notert et par anmerkninger om sykkelen, men dette er småtteri prisklassen tatt i betraktning.

Dette er en rendyrket krossykkel laget hovedsakelig for prestasjoner i gjørma, men ikke vær redd for å ta den med på større eventyr enn det.

Så lenge du vet hva du går til, i denne prisklassen skal du jobbe bra lenge med å finne et bedre kjøp.

GAMMELDAGS: Styret er dypt, med få steder å gjøre av henda. Langt frem til bremsene blir det også.

Landevei.no er en frittstående nyhetsside for landeveissykling og sykkelkross. For å lese mer om vår uavhengighet ved tester, anbefaler vi deg at du leser saken «Landeveis uavhengighetserklæring». 

Publisert 8. april 2015 kl 09.30
Sist oppdatert 8. april 2015 kl 08.57
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen