Glem nå Tour de France for et øyeblikk! Med all respekt for «den store sløyfen» gjennom Frankrike, er det vårklassikere som Driedaagse De Panne, Flandern rundt eller Scheldeprijs som virkelig betyr noe for belgiske lag som Lotto Soudal. Det å kunne krysse mållinjen i Oudenaarde først og dykke inn i et hav med flamske flagg er det belgierne egentlig drømmer om, og ikke det å vinne på en gudsforlatt bakketopp i Jurafjellene.  

LES OGSÅ: TEST – CERVÉLO R5

Desto større var frustrasjonen når Lotto Soudal på vårparten helt åpenbart ikke fikk det til å fungere. Klassikersesongen ble rett og slett en eneste stor fiasko for André Greipel & Co. målt i antall seiere og topplasseringer i hvert fall.

BREMS: Fenix SL Disc kommer selvsagt med flat mount bremseoppheng. Bremsene fremstår med dette mer diskré. Foto: Marcus Liebold.

Spekulasjonene gikk om hva som var årsaken til den manglende suksessen, men ekspertene ble fort enige om at det var én ting det ikke kunne skyldes på. Utstyret. For «Vlaanderens mooiste» og de andre brosteinsrittene hadde Ridley levert fabrikkferske Fenix SL Disc til laget, og hadde i tillegg invitert et dusin sykkeljournalister fra hele verden til å danne seg et førsteinntrykk av den nye brosteinsmaskinen som skulle kjøre Lotto-laget fra seier til seier. Landevei var selvsagt med på det illustre arrangementet og fikk prøvekjøre Fenix SL Disc.

TESTVINNERE

Vi har tidligere testet grusraketten «Ridley X-Trail» og klatrekongen «Ridley Helium» og konkluderer stadig med at syklene fra belgierne er best i den direkte sammenligningen med konkurrentenes tilsvarende produkter. Når forgjengeren til aktuelle Fenix SL Disc ble lansert tilbake i 2014, var fasiten til vår redaktør Henrik Alpers ikke mindre positiv.

Ridley hadde fått til en sykkel som tålte mye juling, var komfortabel og oppførte seg eksemplarisk i brosteinsritt som Flandern rundt. Eneste ankepunkt denne gangen var den noe tunge rammen, og de til dels lite behagelige komponenter. 2014 var det for øvrig felgbrems som var standard.

LES OGSÅ: FØRSTEINNTRYKK – RIDLEY FENIX

Det var det ikke lenger når Ridley ved neste milepæl i 2015 presenterte en modernisert Fenix med skivebremser. «Ridley Fenix Disc C10» kom nå i karbon og var stiv som en pinne, men hadde dessverre mistet noe av komforten vi tidligere hadde rost. Sykkelen var dog lynrask og stoppet suverent selv på vanskelig underlag som grus og brostein.

Tatt den ovenfor nevnte kritikken med i betraktning, har Ridley virkelig gjort hjemmeleksene, når de nå lanserer den videreutviklede «Ridley Fenix SL Disc». Da vi fikk teste sykkelen i april under amatørutgaven av Flandern rundt, opplevde vi en brosteinsrakett som var blitt komfortabel igjen, samtidig som den overbeviste med fremragende bremseegenskaper. La oss prøve å forklare hvordan det er mulig.

BLANDING: Det brukes en blanding av mykere karbonfibere i rammen til Ridleys nye Fenix for å gi større fleksibilitet og vibrasjonsdemping. Foto: Marcus Liebold.

SMARTERE RAMME

I motsetning til tradisjonelle sykler med felgbremsoppsett, må sykler med skivebremser konstrueres annerledes. Spesielt rammen må stives av for å fordele den umiddelbare bremsekraften, noe som igjen kan bli en utfordring når det kommer til brosteinssykler som skal kunne bøye seg noen centimeter under press. Hvem vil vel sykle på et vaskebrett når underlaget humper som verst?

Ridley har nå valgt å bygge rammen til den nye Fenix med en blanding av 30-ton og 24-ton karbonfibre som i seg selv gir rammen mer fleksibilitet og komfort. Til sammenligning brukes opp til 60-ton karbonfibre på Ridleys fjærlette Helium.

LES OGSÅ: TEST – RIDLEY FENIX DISC C10

Vekten til hele sykkelen fremstår som nærmest uforandret når vi tar utgangspunkt i Ridleys tidligere skivebrems-variant Fenix Disc C10. I størrelse L veier Fenix SL Disc 8,40 kg, mens Fenix Disc C10 veide 8,49 kg. Men akkurat som i tidligere år er det ikke vekt som Ridley ønsker å fokusere for mye på. Spesielt ikke når de beskriver den nye Fenix som flaggskip innen «endurance» linjen sin, som først og fremst er beregnet for å gi komfort både på landeveien og et noe røffere underlag.

TREFFPUNKT: Setestagene til Fenix SL Disc møter seterøret nå mye lavere enn ved tidligere modeller. Dette skal gi bedre komfort på humpete underlag som brostein. Foto: Marcus Liebold.

STØRRE FLEKSIBILITET

Det som vi mener gir sykkelen definitivt økt komfort er setestagenes nye plassering. Mens setestagene på Fenix Disc C10 endte rett under sadelpinneklemmen, møter de seterøret på den nye Fenix nå mye lavere. Det tradisjonelle baktrianglet blir med dette løst opp, noe som på papiret skal skape større fleksibilitet i bakpartiet på sykkelen.

Sannelig opplevde vi under Flandern rundt at sykkelens nye konstruksjon dempet vibrasjon bedre og derfor ga mer komfort enn tidligere Fenix-modeller. Den 142 mm lange akselavstanden bak skal likevel sikre en noenlunde stiv og stabil bakramme.

LES OGSÅ: FØRSTEINNTRYKK – MERIDA SCULTURA DISC

De på Fenix SL Disc monterte gjennomgående 12 mm akslinger både foran og bak er gjeldende standard, som sykkelbransjen og det internasjonale sykkelforbundet UCI har blitt enige om for 2017-sesongen. Gjennomgående akslinger sørger ikke bare for at hjulene og bremseskivene alltid er sentrerte, men skal bidra ytterligere til at sykkelen oppleves stiv og responsiv.

DEMPING: Testsykkelen vår var satt opp med 28 mm dekk og 6.5 bar. Større dekkdimensjon tillater å sykle med mindre trykk i slangene. Foto: Marcus Liebold.

TJUKKERE DEKK

Vibrasjonsdemping gjennom selve rammekonstruksjonen er dog kun den ene delen av konseptet til Ridley med å lage en brosteinsracer i toppsjiktet. Den andre delen baserer seg på støtdemping gjennom større dekkdimensjon.

Vår testsykkel var utstyrt med 28 mm Vittoria Corsa G+ premiumdekk som viste seg å være suverene på Flanderns sleipe og steintøffe brostein. Med 6.0 bar foran og 6.5 bar bak kjentes det tidvis som om de kantete brosteinene ble jevnet ut, nesten sluket av dekkene.

LES OGSÅ: TEST – TREK – CROSSRIP 3

Ridley rapporterer selv om at den nye Fenix har nok klaring for å sette på til og med 30 mm dekk, og har også her tolket tidens tegn rett. Felgbrems-varianten til Fenix kom i 2014 med 23 mm dekk, Fenix Disc C10 i 2015 allerede med 25 mm, og nå altså 28 mm på Fenix SL Disc. Ser fremtiden kanskje enda bredere ut?

FRONT: Frontpartiet til den nye Fenix fremstår som nærmest uforandret, men sykkelen kommer med en ulik konstruert gaffel. Foto: Marcus Liebold.

HYDRAULISKE BREMSER

Forfra minner Fenix SL Disc mye om tidligere Fenix-modeller, men det er gaffelen som skiller seg ut. Den nye Fenix har en asymmetrisk gaffel, noe som betyr at venstre blad er noe større enn høyre for å gi nok plass til intern kabelføring. Både foran og bak er det flat mount bremseoppheng som gir bremsene en mer diskré og hele sykkelen en stilren fremtoning.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste Landevei-innholdet hjem i postkassen.

Skivebremsene som er monterte på sykkelen er 160 mm i diameter foran og 140 mm bak. Ridley selv hevder at de nye bremsene gir femten prosent større bremsekraft, noe som vi selvfølgelig har vanskelig for å bevise i praksistest.

SKIVE: Fenix SL Disc har 160 mm skive foran og 140 mm skive bak. Dette er mer enn tilstrekkelig til å takle de verste utforkjøringer i Flandern rundt etter vår mening. Foto: Marcus Liebold.

Det vi imidlertid kan bekrefte gjennom vår egen opplevelse fra rittet er at sykkelen har fremragende bremseegenskaper. Det var sannelig godt å vite at sykkelen ville stoppe selv med lett trykk på hendlene. De hydrauliske bremsene til Fenix SL Disc gjorde at vi hadde full kontroll på sykkelen selv i slake nedoverpartier på brostein der vi skjøt fart, men armene begynte å bli vel numne.

I de utallige utforkjøringer og krappe svinger i Flandern rundt følte vi oss alltid trygge, takket være den presise modulasjonen av bremsekraften. Det var rett og slett en åpenbaring.

COCKPIT: Testsykkelen vår vartet ikke opp med ekstravagant utstyr. Det ødelegger det ellers gode førsteinntrykket. Foto: Marcus Liebold.

BEGREDELIGE KOMPONENTER

Sykkelen vi fikk prøvekjørt under amatørutgaven til Flandern rundt var satt opp med DT Swiss R24 Spline aluminiumshjul, flere 4ZA-komponenter som styre, stem, sadel og setepinne samt mekanisk Shimano Ultegra-gruppe. Dessverre går Ridley igjen i samme felle som ved tidligere Fenix-modeller, og demper det ellers gode totalinntrykket med middelmådige komponenter.

Det er en grunn til at André Greipel og resten av Lotto Soudal-laget sykler på Fenix SL Disc sykler, men med annet oppsett. Ikke desto mindre opplevdes Ultegra-gruppen pålitelig som vanlig, og krankutvekslingen på 52-36 viste seg nok en gang å være gull verdt i Flanderns hellinger.

UTVEKSLING: 52-36-utveksling er en mellomting av kompakt- og vanlig krank, men gir nesten like tunge gir som en vanlig krank og like lette som en kompaktkrank. Foto: Marcus Liebold.

OPPSUMMERT

På de 14 mil vi fikk syklet på den nye Fenix i Flandern rundt kunne vi ikke danne oss noe annet enn et grovt førsteinntrykk. Vi skulle aller helst ha syklet minst dobbelt så mange kilometere for å verifisere opplevelsene våre fra turen, men vil tillater oss likevel foreløpig å konkludere med at Ridley har laget en forbedret allrounder og en verdig brosteinssykkel.

LES OGSÅ: TEST – FARA ROAD DISC ULTEGRA

Heller ikke denne sykkelen fra Ridley er en åpenbaring når det kommer til utseende og design. Fenix SL Disc ser på første øyekast stor og treg ut, men straffer oss for denne overfladiske vurderingen så snart vi sitter på den. Sykkelen er snarere en kvikk og pålitelig brosteinssykkel med gode manøvrerings- og kjøreegenskaper.

ALLROUNDER: Fenix SL Disc oppførte seg eksemplarisk under Flandern rundt og fremstod som like hel etter rittet også. Foto: Marcus Liebold.

Fenix SL Disc er like mye skapt for å kunne spurte på oppløpet til Flandern rundt som den er skapt for å overleve de 18 brosteinshellinger i forkant.

Med et litt høyere styrerør på Fenix SL Disc enn på de hvasseste rittsykler sitter vi i en mer oppreist og behagelig stilling, noe som gjør at sykkelen ikke slår nevneverdig ut på aggressivitetsskalaen. Den markerer seg snarere i alt som heter komfort og kontroll.

Setestagenes nye plassering og 28 mm dekk er et stort pluss når det kommer til komfort i brosteinsritt. Noen av de eldre kollegaene våre mente til og med at den nye Fenix var for komfortabel, og lengtet etter gamle dager og 23 mm dekk.

LES OGSÅ: TEST – 3T EXPLORO

Under den nervøse kjøringen i starten av Flandern rundt erfarte vi overlegenheten til de hydrauliske skivebremsene. Vi var nære å kræsje flere ganger på grunn av krappe svinger, midtrabatter eller rett og slett uoppmerksomhet fra andre syklister. Skivebremsene reddet oss fra en tur i asfalten fordi vi fikk stoppet sykkelen umiddelbart. Ja såpass brått at folk bak oss begynte å hyle i panikk.

***

Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

Bestill ditt abonnent her.