UTSTYR

· RAMME: TMR 02
· STYRE: Easton EA70
· STEM: Easton EA70
· SETE: Fizik Arione
· SETEPINNE: BMC
· GIR: Shimano Ultegra 6700
· KRANK: Shimano Ultegra 6700 175 53/39 Grey
· BREMSER: Integrert, BMC
· HJUL: Mavic Cosmic Carbone SL
 · DEKK: Continental Attack/ Force

BMC TMR02

PRIS: 40000 kroner
VEKT: 7900 gram
STØRRELSE TESTET: 58
IMPORTØR: BMC Europe

PLUSS: Robust og solid følelse, Fornuftig utstyrspakke, behagelig, stabil
MINUS: Vanskelig bremsejustering, BMC kuttet nylig distribusjon i Norge

BMC er et ungt sykkelmerke, som på kort tid har slått seg raskt opp i alle kategorier pålandeveien. Merket holder til i Sveits, og BMC er kjent for å ha det perfekte, klokkeaktige laboratoriestempelet vi ofte forbinder med landet.

På BMC sine sykler finner vi ofte mange detaljer helt ulikt andre sykler, og på hjemmesiden og i kataloger får vi utførlig forklart hvorfor forskjellene ofte er så omfattende.

VURDERING

UTSTYR MHT PRIS: 4,2
KLATRING: 4,5
UTFOR: 5
KOMFORT: 5,5
TEMPO: 5
SPURT: 4,25
SYKKELGLEDE: 5
FINISH: 5
SNITTKARAKTER: 4,9
PROSENTSCORE: 76 % 

BMC Time Machine TMR02 har dermed klart flest forskjeller fra en tradisjonell landeveissykkel. Det første vi oppdager er gaffelen. Det går ikke bare et gaffelrør gjennom rammen, men en forlengelse av den tykke gaffelen går også på utsiden av hele sykkelen.

Denne delen er integrert i bremsene, som igjen er integrert i gaffelen. Dette finner vi både foran og under ved krankhuset. Her har de nemlig gjemt bakbremsen, i en tilsvarende integrert løsning som foran. Ingen synlige bremser er eksempler på ledende teknologi for å begrense luftmotstanden.

Denne rammen er akkurat den samme som du finner på toppmodellen, som da leveres med Dura-Ace og Zipp karbonhjul.

På veien forsterkes følelsen inspeksjonen av BMCen gir oss. Det er nesten så vi sykler på en forlengelse av velutdannede menn med hvite frakker. Sykkelen er veldig stabil i kjørestilen, akkurat slik du vil ha det. Rett frem uten å vugge en millimeter fra side til side selv når du graver som dypest i bukken.

BORTE VEKK: Forbremsen er nærmest gjemt inni gaffelen, som sett fra siden er unormalt bred.

Gjennom rundkjøringene tenker du ut en linje, og så er det nesten så sykkelen følger tankerekken din. Perfekt linje. Dønn stabilt. Effektivt, enten du ligger i bukken eller sitter på hendlene. Egenskapen er
lik når vi kjører utfor også.

Dette er et svært presist verktøy, og aerosykkelens nemesis; en myk front, er på ingen måte til stede heller.

Det er lite å klage på hos BMC. Sykkelen er dyrere enn de andre i testen, og ble tatt med litt på nåde. Således stiller den litt utenfor kategori. Hos BMC betaler du mye for å ha en sykkel utviklet av dyktige ingeniører med kompliserte tall og formler å vise til, og da får du litt mindre utstyr på kjøpet.

Vi kunne kanskje tenkt oss en litt mer leken affære, men sykkelens sjel er helt klart teknologien og hvordan dette gjør sykkelen til en opplevelse på veien. Sykkelen er et sjeldent syn, og om du ikke sykler fra kompisene kan du holde et langt foredrag om detaljene.

For dette er rett og slett en avansert sykkel, som oppfører seg deretter på veien.

 LANGT NEDE: Setestagene er plassert langt nede på rammen, noe som i følge BMC skal gi mindre turbulens rundt bakhjulet. Dette er en rammekonstruksjon vi ofte ser på temposykler.

MER JOBB: Den bortgjemte bakbremsen finner du nå under krankhuset. Det er både pent og aerodynamisk, men tuklete ved justering.