/ Sykler
 / CX

STORE SKRITT

Tysce Focus har nettopp presentert sin nye sykkelkross Focus Mares. Rammen går i bresjen for forandringer vi også kommer til å se på landeveissiden.

Sist oppdatert 12. februar 2014 kl 15.12
NYSKAPENDE: Focus har med sin nye Mares CX levert flere tekniske nyheter. Rammen kommer i både skive-og kantileverversjon. Foto: Focus.
NYSKAPENDE: Focus har med sin nye Mares CX levert flere tekniske nyheter. Rammen kommer i både skive-og kantileverversjon. Foto: Focus.

– Vi mener dette er den beste sykkelkrossen på markedet. Den er lettere, stiver og mer komfortabel enn noen annen sykkel på markedet.
Vi hadde ikke en gang fått med oss navnet på ingeniøren før floskelfesten så ut til å være i gang. Er det en ting tyske sykkelprodusenter liker så er det å skåre høyt på parametere en kun kan måle i et laboratorium.

Men det forble også de eneste klisjéene Focus kom med den kvelden. Med sin nye Focus Mares har de nemlig kommet med flere innovative løsninger de også tenker å overføre til landeveissykler 

Og mye av det er godt nytt for de fleste.

GENIAL HURTIGKOBLING

Focus la ikke skjul på at skivebremser er fremtiden, også innen landeveissykling. Så langt er det få produsenter, særlig i Europa, som tør å produsere for stort opplag av landeveissykler med skivebremser. Årsaken er at dette så langt ikke er tillatt i UCI-ritt. Aktive ritt i Norge opererer etter UCIs regelverk, dog finnes det enkelte unntak for turritt.

Uansett, dette er en sykkelkrossykkel, og hva mer enn selve bremsen kan en egentlig finne opp?

Så langt har ingen laget skikkelige hurtigkoblinger til kross-eller landeveissykler, men nå er Focus først ute. De er helt tydelige på at skivebremser er fremtiden, og at en vanlig 9mm hurtigkobling ikke er nok. Det er to årsaker til dette:

1: En gjennomgående aksling vil i følge Focus gjøre hjulet stivere. Det vil være mindre gods som gir etter når vi presser sykkelen
2: En gjennomgående aksling vil også sentrere hjulet helt perfekt. Det er ikke spesielt vanskelig å sentrere en vanlig hurtigkobling, men en bremseskive skal sitte helt sentrert i kaliperen. En vanlig hurtigkobling kan enkelt slås ut fra posisjonen sin.

Focus har kalt sin nye hurtigkobling for RAT, Rapid Axle Technology. Hurtigkoblingen dyttes gjennom navet som en vanlig kobling. Deretter vrir du den i åpen posisjon 90 grader, og den klikkes nå på plass i et lite spor. Lukk hurtigkoblingen og voila! Hjulet sitter bom fast, perfekt sentrert.

Hurtigkoblingen foran måler 100*15mm, og veier 77 gram. Bak finner vi en 142*12mm standard som veier 64 gram.

Dette betyr at du kan bruke nav fra en hvilken som helst produsent. Det er kun hurtigkoblingene som er spesifikke for ramme-og gaffel.

FRA VENSTRE MOT HØYRE:
1: Før hurtigkoblingen gjennom navet. 
2: På drevsiden ser vi mottakeren har to spor.
3: Hurtigkoblingen «klikkes» inn på drevsiden
4: Slik ser hurtigkoblingen ut på drevsiden når den er kommen inn,
men ikke festet.  

FRA VENSTRE MOT HØYRE:
1: Hurtigkoblingen er nå vridd 90 grader med klokken.
2: Hurtigkoblingen er «klikket og festet». Den vil sitte bom fast selv om
du ved et uhell skulle åpne hurtigkoblingen.
3: Hurtigkoblingen strammes som normalt.
4: Også nå sitter koblingen bom fast.  

GODBIT VED KRANKEN

Syklister som foretrekker bukkestyre har historisk sett vært hysterisk redde for produkter som kan øke vekten, selv ikke overlegen funksjon som veier snaue 20 gram slipper gjennom nåløyet

Focus er stolte av lav vekt på sin nye ramme, den er oppgitt til 895 gram i størrelse 56 i kantileverversjon, mens skivebremsversjonen er oppgitt til 925 gram. Likevel, de er stolte av å legge til en kjedefanger nede ved kranken på 48 gram, selv om dette kan være skummelt for noen. SRAMs kjedefanger veier til sammenligning fem gram, selv om den gjør en ikke fullt så god jobb.

Focus Mares’ nye kjedefanger dekker hele det området av lilleskiva hvor kjedet tar tak, det er faktisk en stor plate som dekker ca 200 grader av skiva. Dette gjør det nærmest umulig for kjedet å dette av. 

En slik kjedefanger er selvsagt gunstig til sykkelkross, men kanskje ikke like nødvendig på en landeveissykkel ment til langturer i solnedgangen. Focus forteller de trolig kommer til å sette produktet på eksempelvis sykler ment til røft terreng slik vi finner eksempelvis i brosteinsklassikerne.

Focus bruker en standard som heter ISCG-05, et kjent navn i bransjen. Dette er samme standard som vi finner på mange terrengsykler. Dette gjør det enklere å sette på alterntative kjedefangere, om en ønsker eksempelvis en lettere variant, eller noe som matcher styrebåndet.

NYTT: Vi har sett dette på terrengsykler, men slike gjennomgående akslinger er nytt i krossverden. 

OPPSUMMERT

Focus kommer med to skikkelige godbiter på sin nye sykkelkross Mares. Både skive-og kantileverversjonen kan settes opp både med mekanisk og elektronisk gir, og begge rammene er tilgjengelige i størrelsene 48, 51, 54, 56, 58 og 60. Den største og minste rammen er ny av året. 

De nye hurtigkoblingene samt kjedefangeren er to produkter vi har sett tidligere, men Focus er den første store produsenten av sykler som implementerer dette i sin krosserie, og samtidig sier de vil gjøre det samme på landeveissiden.

Landevei fikk testet sykkelen, og kan umiddelbart bekrefte at det er et ordentlig stykke arbeid. Uten sammenligningsgrunnlag på stedet blir det svært vanskelig å konkludere noe som helst, annet enn at de dyreste syklene med det dyreste utstyret alltid er en glede å kjøre på. Særlig når det sitter faktiske bransjenyheter på rammen. 

SKRUEHULL: Her fester du den omtalte kjedeføreren, evt erstatter den med en lettere. 

Publisert 12. februar 2014 kl 15.12
Sist oppdatert 12. februar 2014 kl 15.12
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen