Landevei har nylig vært på besøk hos den tyske nettleverandøren Rose i Kitzbühel. Der inviterte Rose til test av alt som var nytt i 2015. Forrige uke var det de nye lettvekterne i 2015-katalogen som stod i fokus.

Med over 100 års erfaring innen sykkelbransjen er Rose Versand et veletablert varemerke i Europa. Som nettleverandør har de kuttet mellomleddene og selger direkte til kundene, noe som gir veldig gunstige priser. Med fast ansatte ingeniører og flere patenter til sitt navn er de en av de mer innovative produsentene der ute. Syklene settes sammen i Tyskland og er eksemplarisk bygget. Med særegne kjennetegn som et lekkert frontemblem og en egen setepinneklemme, samt muligheten til å få sykkelen bygget akkurat slik du ønsker, får man et produkt som har evnen til å skille seg ut fra mengdene.

 

SKIVEBREMS TIL FOLKET

Rose var tidlig ute med skivebremser på landeveien med aluminiumsmodellen Xeon DX. Nytt av året er to nye skivebremsmodeller. De har overhalt Xeon DX, og Xeon CDX er deres første karbonsykkel med skivebremser. Begge syklene er basert på sine respektive Grand Fondo søsken i Rose-katalogen.

Modellene sikter seg i likhet med Grand Fondo modellene inn på førstegangskjøperne og de som sykler lengre turer. Geometrien er mer avslappet enn hos rittmodellene som ble testet i forrige uke. Overrøret er noen centimeter kortere og styrerøret er høyere. Dette gir en avslappet sittestilling som gjør de lengre turene på ujevnt underlag lettere å fullføre. Xeon CDX har plass til fete 28mm dekk både foran og bak, imens Xeon DX har plass til 28mm brede dekk foran og 30mm bak.

SNADDER

Rose har hentet inspirasjon fra terrengsykling og har valgt å bruke gjennomgående akslinger på de nye modellene med skivebremser. En gjennomgående aksling vil gjøre hjulet stivere og vil også sentrere hjulet helt perfekt ved montering. En skivebrems må stå helt sentrert i kaliperen sin og montering med vanlige hurtigkoblinger kan være krevende for alle andre enn de mest erfarne. Dette er ennå ikke vanlig for landeveissykler, men vi vil se mer av det på de nye skivebremsmodellene til de ulike produsentene utover i 2015.

Begge modellene er klargjort for Shimano sitt flat-mount system til skivebremser som skal lanseres i 2016. Landevei hadde håpet å se en prototype, men det måtte dessverre la vente på seg. Shimano har ikke kommet langt nok i utviklingen.

 

SOM Å SVEVE PÅ EN SKY

De Østerriske alper er varierte og byr på mange utfordringer. Landevei testet syklene opp harde bakker, ned krevende utforkjøringer og over ujevne grusveier.

Komfortmodellene med skivebremser er selvfølgelig tyngre enn de aller letteste syklene. Dette føler man under akselerasjonene, men når syklene kommer opp i fart og over ulendt underlag er de i sitt ess. Kjedestagene har en markant knekk som gir etter under belastning og bidrar til en komfortabel reise over hullete asfalt, grus og veiarbeid. Skivebremsene gir en følelse av fullstendig kontroll i utforkjøringene og man mister ikke bremsekraft i regnværet slik som med konvensjonelle felgbremser.

 

Om man har hensikt i å kjøre ritt er kanskje ikke skivebremser det riktige valget. I UCI sitt reglement er det et forbud mot skivebremser. Aktive ritt i Norge følger dette reglementet, det finnes dog enkelte unntak for turritt. Grand Fondo modellene til Rose er utstyrt med konvensjonelle felgbremser, både mekaniske og SRAM sine hydrauliske.

Det er lite å sette fingeren på med Xeon CDX og Xeon DX. I segmentet sitt holder syklene det de lover. Dette er sykler som sluker kilometer på kilometer på asfalt og samtidig kan ta deg med rundt om i marka på de lokale grusveiene. Komfortsykler har ennå ikke blitt populært i Norge, men vi i Landevei vet ikke om et annet land der en slik sykkel er bedre egnet. Med dårlig veikvalitet og tradisjonelt mye nedbør vil man finne seg godt tilrette på en komfortsykkel med skivebremser.