Stort bildegalleri nederst i saken!

Alle foto: Henrik Alpers

Landevei har tidligere hatt Cannondales modell Synapse i en stor gruppetest, hvor den ble kåret til en av de beste i sin klasse.

Synapse defineres som «komfortracer». Med dette mener vi at sykkelens styrerør er høyere enn på de mest aggresive racerne du finner blant proffene. Dette gir en marginalt mer  oppreist sittestilling, gjerne mer anvendelig for dødelige. I tillegg har sykkelen også mer komfortable egenskaper, du vil kjenne mindre til risting fra underlaget.

Komfortracere er sykkeltypen som proffene bruker på eksempelvis brosteinsritt, eller når veiene er dårlige. De er populære valg til vårens mange klassikere. Tour de France-vinner Carlos Sastre brukte også en komfortracer nesten hele karrieren.

Cannondale presenterer nå en ny toppmodell av Synapse 2014, med skivebremser. Landevei har testet tilsvarende variant uten skiver, og du kan lese omtalen her: STIV KOMFORT

FRA ØVERSTE HYLLE

Cannondale kommer til stadighet med nye produktnavn og rammer, men Synapse-navnet er modellnavnet på landeveisfronten som har eksistert lengst, sammen med aluminiumsserien CAAD, Cannondale Advanced Aluminum Design.

Cannondale har ikke spart på noe som helst når de presenterer sin nye Synapse Hi-Mod Disc. Det gjelder kanskje å satse på lønnsøkning, for modellen klokker inn på 62000 kroner veil. Modellen kommer også i et begrenset antall størrelser, den er kun tilgjengelig i 51, 54, 56 og 58cm. Cannondale har normalt sett både større og mindre modeller.

Legg også merke til at setepinnen er ekstra tynn, denne leveres i en 25.4mm diameter. Det normalt sett slankeste vi finner på landeveissykler er 27.2.

På den annen side, denne sykkelen er på ingen måte ment for massene. Sykkelen har Cannondales høyeste karbonkvalitet, og delevalget forøvrig er også av det ypperste. Shimano leverer gir og bremser med Di2.

Det er verdt å merke seg at de nye hydrauliske skivebremsene fra japanerne kun blir tilgjengelig med Di2, og ikke mekaniske gir. Dette fordi det mekaniske systemet krever mer plass enn det elektroniske, og Shimano forteller at kombinasjonen hydrauliske bremser og mekaniske gir ville gitt for store hendler.

Cannondale har også satt på sin egen krank, Hollowgram SISL2. Krankarmene er hule, og de to drevene er frest ut i et stykke metall. Dette skal både spare vekt, samt gjøre drevene stivere. Italienske FSA leverer styre, stem og setepinne, selvfølgelig fargematchet til resten av sykkelen.

En utfordring med skivebremser er å få hjulene lette nok, innenfor en akseptabel pris, selvsagt. Både nav, eiker og felg må forsterkes, så foreløpig er ikke hjulene spesielt lette. På denne modellen har Cannondale utstyrt sykkelen med nav fra DT Swiss, og felger fra Enve. Dette er to sluggere i markedet, kjent for høy kvalitet, vel så meget som høy pris.

Uansett, i dagens marked er dette trolig noe av det beste du får av skivebremshjul til racere. Enves felgringer er forøvrig allerede tilgjengelig for salg, om måtte ønske å bygge dine egne hjul.

RAMMEVILKÅR

Det dukker stadig opp nye modeller med skivebremser, og det er viktig å merke seg at det ikke er standardrammer, gafler og hjul som benyttes. Både ramme og gaffel forsterkes, spesielt på venstresiden hvor kaliperne monteres.

Foran på sykkelen har Cannondale elegant tredd hele bremseslangen gjennom gaffelen, et estetisk trekk vi foreløpig ikke har sett hos andre produsenter.

Bak på sykkelen, har Cannondale bygget inn en ekstra festebrakett til kaliperen. Denne er festet på kjedestaget, med skruefestet til kaliperen både foran og bak hurtigkoblingen. Cannondale forteller at de i det lengste ville unngå å ha deler av kaliperfestet på setestaget, da dette ville gå utover sykkelens komfortable egenskaper.

Ved å feste kaliperen på denne måten, vil kreftene fra bremsingen absorberes på et allerede veldig sterkt punkt, nemlig områdene rundt akslingen og hurtigkoblingen.

Skivebremser festes i rammene på ulike måter. På eksempelvis terrengsykler ser vi at festet blir brukt som en forsterkende del av rammen, mens det på Synapse er helt motsatt.
Cannondale vil i 2014 også levere en Synapse skivebremsmodell med aluminiumsramme. Her vil skivebremsene være mekaniske.

LEVERING I DESEMBER

Flere produsenter opplyser at Shimano har trukket tilbake deler av produksjonsseriene for skivebremser, som gjør at sykler vil bli lansert senere enn planlagt. Shimano selv avviser dette.

Synapse Hi-Mod Disc vil være tilgjengelig hos alle Cannondales forhandlere ved bestilling. Anton Sport Sykkeldelisk er en av butikkene som allerede har sykkelen i bestilling, og butikksjef Stephan von der Lippe håper sykkelen vil være klar i butikkvinduet fra desember.

GODBIT FRA SAGAN

Cannondale leverer i disse dager også en godbit for deg som er fan av Peter Sagan. Sykkelen bærer navnet Cannondale SuperSix Evo Hi-Mod Sagan Signature Green Edition, og er en modell som er laget for å feire Sagans grønne trøye i den hundrede Tour-utgaven.

Sykkelen leveres kun i hundre utgaver.

Sykkelen kan bestilles hos din lokale Cannondaleforhandler, og har en pris på 83000 kroner. En høy pris, men med på kjøpet får du også en signert grønn trøye, samme eksklusive sadel som i utgangspunktet kun er forbeholdt proffene, flaskeholdere fra Elite, en Scicon sykkelbag og et par ekstra dekk.

Syklene er klare for levering i løpet av desember.

Se Bilder i bildegalleriet!