Skivebremser på landeveien er i vinden som aldri før, og italienske Pinarello vil selvsagt også være med på leken. For å henge med på utviklingen har de derfor lansert en dedikert skivebremsutgave av den doble Tour-vinneren Dogma, med modellbetegnelsen 65.1 Hydro.

Her er både gaffel, kjede- og setestag endret for å tåle den økte belastningene skivebremsene påfører rammen. Ser vi nærmere på Onda-gaffelen er det en synlig forandring, den er nå langt mindre kurvet enn tidligere utgaver. Pinarello hevder imidlertid at det ny designet ikke går på bekostning av rammens egenskaper, snarere tvert i mot. Ved å feste bakbremsen på kjedestaget har de kunnet bygge inn mer komfort i setestagene, da disse ikke lenger skal støtte opp en bremsebro. 

På veien

Dogma-serien har fått ry på seg for å være gode utforsykler, og så er også tilfellet med 65.1 Hydro. Nedover føles den trygg og stabil, men samtidig ikke for treg. Her er det bare å gi gass og la det stå til! Over røffere partier flyter den meget godt, men vi mistenker at noe av komforten skyldes dekkene sykkelen var satt opp med. Ekstremt volumiøse 28millimeter dekk har definitivt betydelig innvirkning på kjørefølelsen. Det er dermed ikke sagt at selve rammen er ukomfortabel, sannsynligvis fortjener den å rangeres over middels på komfortskalaen. 

På flatene tar det litt tid å komme opp i høy hastighet, men når du først har gjort det føles det som om Dogmaen holder farten bra. Slikt sett burde den være en god kompanjong i de store rullerittene vi har her til lands. 

Ingen klatremus

Da vi skulle opp testrundens lengste bakke var det imidlertid slutt på moroa. Dogma 65.1 Hydro føles tung, død og seig å akselere med. Spesielt etter å ha testet både Cervélo R5 og Scott Adicct SL i samme klatring ble forskjellen ekstremt tydelig. Der de to nevnte syklene glir uanfektet opp bakkene, «bråstopper» Pinarelloen så fort du slakker av et par prosent på gasspedalen. Vi kunne ikke la være å bli litt ekstra imponert over at både Chris Froome og Bradley Wiggins har sikret seg overlegne Tour-seire på søstermodellen!

Skivebremsene fra TPR som satt på vår testsykkel var heller ikke mye å rope hurra for. Dette er en kombinasjon av mekanisk og hydraulisk bremsing, hvor wiren går hele veien fra bremsehendelen til den hydrauliske kaliperen. Modulasjonen føltes brukbar, men bremsekraften var rett og slett elendig, selv om det ble noe bedre etter litt kjapp mekking.

Vår foreløpige konklusjon på dette området er at om du skal ha nytte av skivebremser bør de være 100% hydrauliske, mer om dette ved en senere anledning.

Hangarskip

Etter vår testtur sitter vi igjen med en følelse av at Dogma 65.1 Hydro minner om et hangarskip. Den virker solid, trygg og stabil, men mangler en del på kvikkhet og klatreegenskaper. Er du på jakt etter en sykkel som tar deg velberget over fjellet fra Trondheim en våt junidag kan uansett denne være verdt en nærmere titt.

Prisen er foreløpig ikke fastsatt, men du bør forvente å legge ut nærmere 100 laken enn 50 for en 65.1 Hydro.  

+: Stabil, brukbar komfort, god utfor

-: Tung, dyr, dårlig akselerasjon i bakkene, dårlige bremser

PS: Sjekk ut vårt bildegalleri i bunnen av saken!