Merida høstet mange lovord for sin første aeroracer "Reacto" da denne ble lansert for en del år tilbake. Utviklingen av denne typen sykler har imidlertid vært enorm de siste årene, og den engang så innovative Reacto var plutselig litt utdatert. Med sin inntreden i World-Tour laget Lampre-Merida ble behovet for en ny aeroracer tydelig, og resultatet ble en totalt redesignet sykkel. Merida Reacto Team har blitt brukt av noen få utvalgte proffryttere i inneværende sesong, men fra neste år blir den tilgjengelig også for deg. 

Som på de fleste nyere aeroracere er bremsene flyttet fra setestagene til krankområdet. Prinsipielt er dette noe vi ikke er tilhengere av, da det gjør ting langt mer komplisert enn det behøver å være. Merida fortjener likevel honnør for sin løsning, bremsekraften er god, og hjulbytte går relativt greit med litt trening, tommel opp med andre ord.

Når det kommer til rammedesignet drar Reacto Team definitivt veksler på både BMC og Trek. Her finner vi den markerte knekken på setestagene som går igjen hos sveitserne, samt avkuttede rammerør til forveksling likt Treks "Kammtail" konsept. Ikke minst har Merida også benyttet seg av mange detaljer fra sin ferske temposykkel Warp TT da de designet den nye Reacto Team. 

Setepinnen er selvsagt aeroformet med den nevnte "Kammtail"-formen, av Merida døpt "NACA fastback". Den har også fått et innebygget "S-flex" element for ekstra komfort. Vi slet litt med å få setepinnen til å sitte skikkelig, men etter et par forsøk fungerte det fint og var aldri noe problem siden.

Ute på veien kommer smilet fort, gi litt gass og du ser 40+ på computeren med overraskende lite innsats. På mange måter føles dette egentlig som en temposykkel med bukkestyre, at Merida har hentet mye teknologi fra sin egen Warp TT er i alle fall svært tydelig også på veien. Dette bekreftes ytterligere når vi legger underarmene på styret i Fabian Cancellaras favorittposisjon. Stabiliteten i denne stillingen er imponerende høy, det kjennes rett og slett ut som om sykkelen er laget for "flatbanking" i tempoposisjon.

Utforegenskapene må også i høyeste grad trekkes frem. Ofte har aeroracere litt treig styring som gjør det vanskelig å velge de tøffeste linjene, men dette er absolutt ikke tilfelle med Reacto Team. Kontrollen i utforkjøringene er rett og slett fantastisk og ingenting gir etter når vi legger oss skikkelig over. 

Oppover er det imidlertid mindre som stemmer for Reacto Team, både geometri og vekt gjør at du bør styre unna om det er bakkene som er din forse. Vi veide vårt testeksemplar i M/L til 7,5 kg, uten pedaler, litt mye i denne prisklassen synes vi.

Om du liker å oppsøke dårlige veier med raceren din er dette heller ikke en sykkel vi ville ha hatt som vårt førstevalg. Reacto Team opplevdes rett og slett knallhard når vi tok den med på brostein og grusveier. Etter et par kilometer på skikkelig grovt underlag hadde vi fått ordentlig juling i hele kroppen. 

Det høres kanskje rart ut, men det er godt mulig Merida bevisst valgte å "holde igjen" litt på både komforten og klatreegenskapene hos Reacto Team. Den tysk-taiwanske produsenten har allerede klatresykkelen Scultura og komfortraceren «Ride» i sitt sortiment, som sammen dekker Reactoens mangler på en god måte. 

Byggekvaliteten på vårt testeksemplar er dessverre noe vi ikke kan unnlate å kommentere. På vår andre tur eksploderte begge slangene samtidig uten at vi hadde kjørt på noe som helst. "Snakebite" både foran og bak vitner om dårlig montering. Det samme gjør wireføringen i området rundt styret, de harde strømpene er i veien når du står og klatrer. Merida har heldigvis forsikret oss om at dette vil være i orden på syklene som blir solgt neste år. Forhåpentligvis er dette altså et punkt du kan se bort ifra om du går for en Reacto Team.

Vårt førsteinntrykk av Merida Reacto Team er at dette er en rittmaskin som er bygget for høye hastigheter. Sjelden har vi opplevd sykler som søker fart på samme måte. Den har imidlertid også noen tydelige begrensninger som du bør være klar over før du eventuelt kjøper. Likevel, kjører du for det meste flate ritt, og komfort er av mindre betydning, burde du absolutt ta med nye Reacto Team i vurderingen. 

+: Føles superrask, god spurter, knallbra utfor

-: Treg klatrer, steinhard, middels byggekvalitet

Importør: Stians Sport

Pris: 59.999,-

PS: Sjekk ut vårt bildegalleri i bunnen av denne saken.