Her har nemlig det tyske internett-merket tatt det helt ut når det kommer til komfort. 25 millimeter dekk, fleksende ramme og setepinne, samt en oppreist geometri, er virkemidlene som skal gjøre sykkelturen mer behagelig.

Som eneste norske medie, var Landevei invitert til lansering av Canyon Endurace CF i Berlin. Når Canyon har noe nytt å komme med, er det alltid interessant. Spesielt fordi de har ry på seg for å levere mye sykkel for pengene. Haken er at syklene kun er å få kjøpt på nett, men Canyon har nettside på norsk og med priser i norske kroner, så det er forholdsvis lett å orientere seg.

Prisene på nett er oppgitt uten tysk moms. Dermed må du legge på 25% norsk moms pluss frakt om du skal handle tysk ingeniørkunst.

– IKKE FOR PROFFENE

– Vi ser ikke for oss at profflagene våre kommer til bruke denne sykkelen i vårklassikerne, sier Canyons produktsjef for landevei, Sebastian Jadczak.
– Til det bli sittestillingen altfor oppreist, legger han til.

Med et stack/reach-forhold på over 1,5 er det vanskelig å være uenig i dette. Tall over 1,5 betyr som regel en oppreist sittestilling. Sykkelen har en høy front og har en vesentlig kortere reach (avstand fra senter krank til senter gaffelrør på topp, se illustrasjon) enn den mer racing-orienterte modellen Canyon Ultimate.

Dette gjør at man sitter mer oppreist enn det man gjør på mange andre landeveissykler. For de av oss som ikke har så fleksibel kropp, er dette ideelt. Man reduserer belastning på korsrygg, nakke og skuldre. Har du mindre vondt, sykler du sannsynligvis fortere i det lengre løp.

Ramme og gaffel har innebygd en rekke egenskaper som gjør at sykkelen blir stiv der det trengs, og flekser litt der det trengs. Hovedtriangelet er bygget for mest mulig stivhet. Særlig ser med at underøret og krankområdet er solid bygget for å unngå sideveis fleks. Det er i bakenden av sykkelen at komforten kommer til syne i form av tynne seterør som skal flekse litt når man sykler over ujevnheter. Det hjelper ikke at seterørene er laget for å flekse om ikke det følges opp andre steder på sykkelen.

På Endurace CF ser man at overøret flater ut inn mot seterøret for at man skal få mest mulig vertikal fleksibilitet. For å gjøre turene enda mer komfortable, har Canyon toppet pakken med sin egen VCLS 2.0 setepinne.

Den observante leser kjenner kanskje igjen setepinnen fra Ergon sitt sortiment. Ergon holder til 300 meter borti gata fra Canyons hovedkvarter i Koblenz, så det har nok blitt gjort noen avtaler i lunsjpausen der. Setepinnen består av to karbonrør som beveger seg når det kommer slag. Flott å se at denne setepinnen også kommer på Shimano 105-varianten av Endurace CF!

Gaffelen er en sentral del av en sykkel. Gaffelen er konstruert for å ta brodden av ujevnheter vertikalt. Det betyr at gaffelen fortsatt skal føles stiv når du river og sliter i styret. Egenskapene skal Canyon ha oppnådd ved å benytte en lagt karbonet på en spesiell måte. Dette blir dog veldig teoretisk. Da vi testet sykkelen, var det vanskelig å legge merke til disse egenskapene.

I år har trenden med mer volumiøse dekk tatt helt av, og mange butikker er utsolgt for dekkstørrelser med 25 millimeter bredde eller mer. Endurace CF kommer standard med Continental Grand Prix 4000 25 millimeter. Disse er viktige bidragsytere i kampen for mer komfort på veien, samtidig som rullegenskapene er gode på dårlig vei.

En spesiell detalj er styrelageret fra Acros, en sedvanlig detalj fra Canyon. Dette er uten stramming på toppen av gaffelrøret, i stedet strammer man styrelageret ved hjelp av en skrue på toppen av selve lageret. Dermed ser man bare et sort hull på toppen av gaffelrøret. Grunnen til at Canyon har valgt dette lageret, er at man kan redusere bredden på styrerøret, noe som gir hårfint forbedret aerodynamikk.

Vi kommer tilbake med en test av sykkelen om et par dager!