UTSTYR

RAMME: Giant Propel
STYRE: Giant alu
STEM: Giant alu
SETE: Fizik Arione
SETEPINNE: Giant karbon
GIR: Shimano Ultegra 6700
KRANK: Shimano Ultegra 172,5, 53/39
BREMSER: Giant, integrert
HJUL: Giant P-SLR
DEKK: Giant P-SL1 23 mm

GIANT PROPEL 2

PRIS: 32 000 kroner
VEKT: 7780 gram
STØRRELSE TESTET: Medium
IMPORTØR: Horten sykkelsport

Pluss: Kjennes mer ut som en vanlig sykkel enn aerosykkel, behagelig, stabil
Minus: Kan ta tid å bli vant til bremsene, sjelden diameter på stemet

Les også testen av disse syklene i samme kategori: Specialized - BMC

Les også: Slik testet vi syklene

Giant har vært en del av proffsirkuset i en mannsalder, og har bygget opp god kompetanse for hvordan sykler skal bygges.Propel er navnet på deres aerosykler, og modellen vil i Norge bli brukt av Team Joker, mens den på høyt nivå blir brukt av Argos-Shimano.

Giant ventet lenge med å entre markedet for aerodynamiske sykler, og det kan virke som om dette har vært verdt å vente på. Dette er modellen som har flest aerodynamiske elementer over seg. Styret er laget i en tykk flyvingeform for å minimere luftmotstanden, og gir-og bremsestrømpene blir tredd nedi overrøret rett bak stemet.

VURDERING

UTSTYR MHT PRIS: 4
KLATRING: 4,75
UTFOR: 5
KOMFORT: 4,25
TEMPO: 4
SPURT: 5
SYKKELGLEDE: 5
FINISH: 4,75
SNITTKARAKTER: 4,75
PROSENTSCORE: 76 %

Rammen er bygget etter svært moderne prinsipper til sykkelproduksjon å være. Nesten alle rørene har flyvingeform. Den bakerste tredjedelen av «vingen» er kappet av, da målinger viser det gir nesten like god aerodynamikk.

Både for- og bakbrems er godt gjemt. Bakbremsen er plassert på det vanlige stedet, men Giants egne bremser går nærmest i ett med rammen. Slik er det også foran, bremsene er nesten umulige å se rett forfra.

Bremsene er utviklet av TRP, og de minner mest om V-bremsene vi fant på terrengsykler tidligere. Bremsene oppfører seg litt annerledes enn en vanlig brems, det tar litt tid å bli vant til modulasjonen, men de bremser som de skal. Men hva annet er det å vende seg til på Giants aerodynamiske Propel?

Strengt tatt veldig lite.

TRANGT: Giant har flyttet setepinneklemmen inn i selve rammen. Det er vanskelig å komme til unbrakoen med lommeverktøy, gjør prøvejusteringen hjemme.

For ute på veien er denne sykkelen nok et glimrende eksempel på hvor gode og allsidige aerosykler med tiden er blitt. Propel er et godt eksempel på at en aerosykkel ikke trenger å være kjedelig og overstabil. Uten å bli alt for trollbundet av alle lovnader en sykkelprodusent kommer med i reklamene sine går det nesten an å tro på det Giant sier. Under hele kjøreturen får vi følelsen av å sitte på en helt ordinær landeveissykkel av topp kvalitet.

Sykkelen er utstyrt med full Ultegragruppe, komponenter merket Giant samt et hjulsett med bremsebane i aluminium og 50mm profil. Selve profilen er en karbonkappe som går rundt eikene, og er en lignende løsning vi ser på Mavichjulene på andre sykler i testen.

Giant leverer en godt priset pakke med et bunnsolid og velfungerende utstyrsoppsett. Hjulsettet kunne vært et par gram lettere, men de er likevel mer enn lette nok i akselerasjonen til at skiltspurtere vil elske dem.

Sykkelen blir således nok et godt eksempel på et bunnsolid kjøp for deg som vil handle i butikk i Norge. Giant eller Specialized tenker du kanskje? Tja, prøv begge og la utseendet avgjøre. Råsterkt blir det uansett.

ELEGANT: Inn her, og borte er de. Gir-og bremsestrømpene, altså.

INTEGRERT: Bremsene er Giants egne, og de har gjemt de godt bak gaffel og setestag. Det tar litt tid å bli vant med bremsetypen.