Detaljbilder langtidstest

Her tar vi for oss noen av detaljene på de to syklene. Nyt hvor grundige disse produsentene er!

BEGRENSET: Vi har på 25mm brede dekk på Rose i testen. Noe mer er det ikke plass til. Fint å vite, om en evt skulle finne på å kjøre brosteinsritt for amatører. Åja, de finnes!!SMALT: Også Canyon kjører på med 27,2mm setepinne. Setestagene er ikke like tynne her.HARDT: Canyon har skrelt vekt, og satt på et lett Selle Italia SLR Special Edition. Dette er ikke spesielt behagelig, og kanskje litt utenfor kategorien.GIVE IT UP FOR: Rose!! Vi simpelthen elsker gallionsemblemet deres. PIKANT: Styrelageret toppes av et lokk med Roses egen logo. Og nok en gang, vi digger 3T.STRØKENT: Vaierføringen ut fra styrebåndet er eksemplarisk gjennomført hos Rose. PERFEKT: Lengden på vaierendene er eksemplarisk kuttet. ROMSLIG: Dekklaringen er god på Canyons SLX.FORSEGGJORT: Det er lett å guide vaierne på Roses sykkel under krankhuset. Der finner du også plass til et batteri, om du ønsker å oppgradere til Shimano Di2.FORSTERKET: Ofte ser vi innfestingen av frontskifteren ryke. Rose har forhindret dette med et ekstra lag karbon.PERFEKT: Sekk avslutningen av styrebåndet. Lekkert og forbilledlig!BREDT: Underrøret på Rosen er noe av det bredeste vi har sett på lenge. STOR PLASS: På Canyons SLX er det god plass til fetere dekk. Her kan du ha helt opp til 28mm feite hjul under Paris-Roubaix.STILIG LOKK: Styrelageret hos Rose strammes med et topplokk i karbon. Vi liker de helsvarte delene fra 3T.SMART HULL: Altfor ofte opplever vi at vaieren til frontskifteren går tregt. Ofte skyldes dette grums i vaierføringene. Dette gigantiske hullet i rammen gjør at vi kan nøye oss med et kjapt bytte av den lille plaststrømpen, i stedet for en omfattende vask av den lille enheten som normalt sett guider vaieren.BEHAGELIG: Helt rett er den, men gaffelen hos Rose er en av de mest komfortable vi noensinne har prøvet.DETALJER: 27,2 mm setepinne er tynt. Dette gjør at pinnen flekser og lager mer komfort. Det får vi også av de supertynne setestagene. HÅNDVERK: Tyskerne valgte styrebånd, kanskje ikke helt etter vår smak. Men det er eksemplarisk lagt, det skal de ha. SYLTYNT: Canyons gafler er kjent for å være av de lettere du kan finne. Legg også merke til hvor elegant strømpen til bakgiret sklir inn i rammen. WHAT?! Canyons styrelager strammes helt nede på styrerøret. På toppen har de i stedet denne frekke løsningen. PENT: Fronten til Canyon er ryddig og pen. Sykkelen er satt om med avsluttende deler fra Ritchey WCS.BORTE! En lite hull i rammen, og vips så er vaierføringen skjult. Innvendige vaiere kan riste og bråke mye om en er uheldig, men hos Canyon er det lydløst. SMART: Canyon beskytter vaieren til frontskifteren på en litt annen måte enn Rose. Annerledes, men like smart. PENT: Bremsestrømpen til bakbremsen kommer ut rett bak logoen. GODKJENT: Alle rammer som skal brukes i ritt som følger UCIs reglement skal nå ha et godkjenningsstempel fra UCI. Her har Canyon plassert sitt. RYDDIG: Også Canyon har god kontroll på vaierne under krankhuset. FRANSK: Canyon har valgt franske Mavic som leverandør av dekk og hjul. BESKYTTELSE: Canyon har satt på en liten og lett aluminiumsplate på innsiden av kranken. Dette beskytter rammen, om du skulle være så uheldig å miste kjedet. GODE HJUL: DT SWISS RR C46 tar oss fort fra start til mål.EKSOSPOTTE: Vaieren til bakskifteren er skjult, før den dukker opp rett over bakskifteren. STILIG: Setepinneklemmen hos Rose er nærmest innfelt i rammen. NØYER SEG MED EN: Canyon har kun en tønne på strømpene. Fornuftig nok, med den kan du justere frontskifteren enkelt. ELEGANT: Også Canyon har presentert sykkelen eksemplarisk.GOD PLASS: Også ved gaffelen har Canyon gjort plass til bredere dekk. Rammeklaringen bakover er også god. GOD KLARING: Dekklaringen hos Canyon, sett undenifra.SKJULT: Også Canyon har gjemt vaierne inne i kjedestaget.
LANDEVEI.NO
+
DEN HELLIGE GRAL: Dobbeldekkerstyret til Grail er det første en legger merke til ved Canyons nye grussykkel.

Test av Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2

Gravel-sykkelen Canyon Grail har det absolutt merkeligste styret vi noen gang har sett. Men hvor...
LANDEVEI.NO
+
GJØRMEBAD: Ridley X-Night trives aller best når det er gjørmete og teknisk krevende.
Sykkelkross

Test: Ridley X-Night SL

Cyclocross er en del av Ridleys DNA, de er jo tross alt fra Belgia. X-Night...
LANDEVEI.NO
AND NOW for something completely different: Cannondale Supersix Evo er ikke til å kjenne igjen. Her toppmodellen til 115500,- før aktivering av Watt-måleren. Det koster 5000 kroner ekstra.

Cannondale lanserer ny Supersix Evo

Endelig får vi skrive om nye Supersix Evo. Hva mer har den å tilby enn...
LANDEVEI.NO
+
VERDENSMESTER: Nye Cannondale SystemSix skal i følge produsenten selv være den raskeste i verden. Uansett. Foto: Brian Venor.

TEST: Cannondale SystemSix

FØRSTEINNTRYKK: Cannondales nye aerosykkel lever opp til merkets gode rykte, men har små mangler.
LANDEVEI.NO
BROSTEINSRAKETT: Ridleys nye Fenix virker like kvikk og pålitelig som tidligere modeller, men oppleves mer komfortabel enn før. Foto: Marcus Liebold.

TEST: FENIX SL DISC

FØRSTEINNTRYKK: Ridley har gjort hjemmeleksene og presenterer en forbedret allrounder.
LANDEVEI.NO
NYE R5: Denne modellen med SRAM eTap og felgbremser skal koste 8499 Euro, noe som vil tilsi en pris på ca 90 000 kroner. Alle foto: Øyvind Aas/Landevei

TEST: NY CERVÉLO R5

Nye Cervélo R5 er hissigere, stivere og mer robust enn forrige versjon og kommer med...
LANDEVEI.NO
KLAR FOR ALT: Trek Crossrip skal være laget for både by og land, men vi får ikke den helt store tenningen.

TEST: TREK CROSSRIP 3

Trek har laget en helt ok sykkel til pendling, men vi savner å ha det...
LANDEVEI.NO
LEKETØY: 3T Exploro er et vanvittig morsomt leketøy, men en unødvendig høy pris gjør den utilgjengelig for de fleste.

TEST: 3T EXPLORO

3T sin nye «aerogrusracer» er vanvittig morsom, dog vil prisen gi deg et lite sjokk.
LANDEVEI.NO
BRÅSTOPP: Cervélos nye S3 Disc er et glimrende eksempel på hvor bra skivebremssykler er i ferd med å bli.

TEST: CERVÉLO S3 DISC

Cervélos nye aeromodell med skivebremser bekrefter at skivene er kommet for å bli.
LANDEVEI.NO
SKARPE SVINGER: Sindre Bjerkestrand Haugsvær klemmer til på en Cannondale Black Inc. under sykkeltesting i Barcelona. Foto: Henrik Alpers

TEST: FEM SYKLER I PREMIUMSEGMENTET

Cannondale Supersix Black Inc, Specialized Venge Vias, Bianchi Specialilissima, Trek Madone og Pinarello Dogma F8
LANDEVEI.NO
UTFORMASKIN: Fara Road Disc trives aller mest i lange utforkjøringer, mye takket være skivebremser.

TEST: FARA ROAD DISC ULTEGRA

Faras skivebremsmodell er en skikkelig fest for deg som liker å kjøre fort utfor.
LANDEVEI.NO
Specialized Roubaix Foto: Specialized

Specialized med ny komfort

Innovative løsninger er stikkordet for Specialized sin nye lansering, men vil det funke?
LANDEVEI.NO
EKSKLUSIV: Fara har satt et diskré, luksuriøst preg på alle sine sykler. Foto: Fara Cycling.

Test: Fara F | Road 1

Vi har prøvekjørt flaggskipet til det seneste norske sykkelmerket.
LANDEVEI.NO
CELESTE SKULPTUR: Kunsten å se rask ut når du står stille. Foto: Matteo Cappe

CELESTE AEROFORNUFT

PRØVESYKLET: Den nye Bianchi Oltre XR4 er aerodynamisk uten å ta den helt ut. Landevei...
LANDEVEI.NO
GRESK: Geometritabeller kan være vanskelige å forstå. I denne artikkelen får du en grundig forklaring på hva de ulike elementene betyr. Tegning: Spa Cycles.

GEOMETRISK VEKKELSE

Når vi snakker om ulike geometrier på en sykkel er det ofte på millimeternivå. Men...
LANDEVEI.NO
NÅ MED SKIVEBREMS: En populær sykkel kommer nå med skivebremser. Foto: Henrik Mühlbradt

FØRSTEINNTRYKK: MERIDA SCULTURA DISC

Vi har prøvd skivebremser på racer uten å skade noen.
LANDEVEI.NO
ALLROUNDER: Rose Team DX Cross duger til mye. Alle foto: Henrik Mühlbradt

TEST: ROSE TEAM DX CROSS

For deg som vil redusere antall sykler i boden.
LANDEVEI.NO
NY VERSTING: Trek lanserer nå sin andre utgave av brosteinsmodellen Domane. Fabian Cancellara har allerede vunnet Strade Bianche på modellen.

TREKS NYE BROSTEINSKONGE

Nå kommer Trek Domane med demping foran også.
LANDEVEI.NO

TEST: WHITE RR INTERCEPTOR 2016

XXL lanserer en 100 prosent egenutviklet aerosykkel.
LANDEVEI.NO
BLANKE ARK: Cannondale Slate er unik og kul. En kombinasjon av terrengsykkel og landeveissykkel.

TEST: CANNONDALE SLATE

Cannondale fikk mange til å heve øyenbrynene i begeistring da de viste frem sin helt...
LANDEVEI.NO
HULKEN: Synapse Disc er nesten identisk med den tradisjonelle Synapsen. Ramme og gaffel er grovere bygget for å tåle belastningen fra skivebremsene.

TEST: CANNONDALE SYNAPSE DISC ULTEGRA

Cannondale er konge på landeveien, også når det kommer til skivebremser.
LANDEVEI.NO
HARDING: Ridley har valgt harde, diamantformede rør på sin Ridley Fenix. Dette gjør at rammen tåler mer ved slag og støt.

TEST: RIDLEY FENIX DISC C10

Ridleys skivebremsversjon av Fenix er testens klart beste rittsykkel.
LANDEVEI.NO
ROBUST: GT Grade er klar for de tyngste jobbene, uansett hva underlaget måtte være.

TEST: GT GRADE CARBON ULTEGRA

GT Grade er en racer som egentlig passer aller best på grus.
LANDEVEI.NO
KJENNING: Merida Ride Disc har hentet inspirasjon og funksjon fra modellen Lampre-Merida bruker i brosteinsklassikerne.

TEST: MERIDA RIDE DISC CF700

Meridas racere blir bedre og bedre for hvert år, men savner fortsatt sjelen til en...
LANDEVEI.NO
RITTMASKIN: Skør’n Flya MLK-Disk er bygget for å kjøre fort. Er det slik rittsyklene våre vil se ut i 2018?

TEST: SKØRN FLYA MLK DISK

Valdresbaserte Skør'n er tidlig ute med racere og skivebremser.
LANDEVEI.NO
ENKELT: Trek Domane Disc 6.2 gjør lite ut av seg i designet, og lar funksjonen tale for seg selv.

TEST: TREK DOMANE DISC 6.2

Treks Domane med skiver er konge på veien, men dyr.
LANDEVEI.NO
PROVOSERER: Erfarne syklister hater skivebremser, mens nybegynneren elsker dem. Men hvordan fungerer de nye syklene med skiver?

TEST: RACERE MED SKIVEBREMSER

Hvorfor er det så provoserende med skivebremser til landevei? Enten du liker det eller ei,...
LANDEVEI.NO
Den lave innfestingen av kjedestagene og det karakteristiske triangelet mellom overrør er varemerke for BMC

TEST: BMC SLR01

Toppmodellen til BMC er som opphavslandet Sveits inneklemt mellom tysk presisjon, italiensk kultur og fransk...
LANDEVEI.NO
POPULÆRT: CAAD 12 er den nyeste modellen i den populære CAAD-serien til Cannondale. Foto: Marcus Liebold.

TEST: CANNONDALE CAAD 12

FØRSTEINNTRYKK: Slik opplever vi den nye aluminiumsraceren til Cannondale.
LANDEVEI.NO
FREMADRETTET: Den nye SuperSix EVO Hi-MOD kommer til å sette en ny standard. Foto: Marcus Liebold.

TEST: NYE CANNONDALE SUPERSIX EVO

FØRSTEINNTRYKK: Slik opplever vi den nye toppmodellen til Cannondale.
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå