UTSTYR

· RAMME: Venge Expert
· STYRE: Specialized Tarmac Expert
· STEM: Specialized Expert
· SETE: Specialized Romin Evo
· SETEPINNE: Venge Aero
· GIR: Shimano Ultegra 6700
· KRANK: FSA SLK 52/ 36
· BREMSER: Shimano Ultegra 6700
· HJUL: Rapid CL35
· DEKK: Specialized Turbo Pro

Specialized Venge Expert Ultegra

PRIS: 30 500 kroner
VEKT: 7650 gram
STØRRELSE TESTET: 58
IMPORTØR: Specialized Europe

PLUSS: 52/36-krank er perfekt til mosjonister, strøkent bygget, trygt kjøp.
MINUS: For bredt styre, lite liv i hjulsettet

Specialized Venge Expert Ultegra leveres bunnsolid med komplett Ultegragruppe, komponenter merket Specialized og hjul fra deres egen serie, Roval Rapide SL 35.

Vi går rett på sak på, rett og slett fordi det er et fabelaktig stykke arbeid, som med litt justering av utstyret kunne gjort sykkelen til testvinner. 1: Ikke vær redd for å kjøpe sykkelen. 2: La oss forklare nøye, selv om det er små detaljer som gjør utslaget.

Sykkelen oppleves med det utstyret som sitter på treg i klatringer og i kjappe svinger. Dette skyldes to ting: 

Ett bredt styre, og et av de tyngre hjulsettene i testen. Den brede felgbanen på hjulene gjør sykkelen behagelig og aerodynamisk. Men: et lettere og spenstigere hjulsett ville gjort underverker i klatringene og akselerasjoner.

Les også: Slik tar vi for oss aerosyklene

Sykkelen er super når du har fått opp farten, men mangler spensten fra andre merker i testen, eksempelvis Rose og Giant. (Disse syklene publiseres senere i uken). 

Det brede styret forstyrrer også. Avrundingen oppe på styret begynner sent, noe som forsterker følelsen av hva 46 cm styrebredde gjør med en sykkel.

Setter du på et smalere styre og et lettere hjulsett vil du få en så god sykkel som du kan få det. Specialized har selvsagt tilpasset styrene etter størrelsen, men vi synes det er for bredt.

MÅLESTOKK: Specializeds seter er populære hos mange, og har markedets kanskje beste overflate, med akkurat passe friksjon

Særlig har Specialized fått til en ting veldig bra, og det er utforegenskapene og stabiliteten. På grunn av rørenes flate form på en aerosykkel, kan den ofte oppleves litt hard, og den kan bli merkbart myk og ustabil i høy fart hvor vi må presse sykkelen sideveis mot g-kreftene.

I denne testen er Venge klart mest presis i så måte. På et ritt som Trondheim-Oslo tror jeg ikke du finner tryggere valg. Det føles uendelig enkelt, og ikke minst trygt på Venge. Trå til. Inn i svingen, legg sykkelen over, rett opp, ut av svingen. Enkelt, solid og trygt. Igjen og igjen, i all slags terreng.

 DETALJFIKSERT: Topplokket til styrelageret har fått spesialform, slik at det går mer i ett med rammen. Dette for å hindre turbulens.

Venge er ikke den mest lekne sykkelen, men utstyrsendringen vil kunne forbedre dette. Sykkelen vil da utnytte potensialet sitt til maks. Den vil fortsatt beholde de svært stabile egenskapene, men i tillegg være kjapp nok til å snike seg rundt gjennom trangt felt.Den vil få bedre klatreegenskaper, og bli raskere i svingene fra side til side. Husk at Mark Cavendish har hanket inn flere titalls seiere på en Venge fra Specialized.

Som det meste annet fra Specialized er også denne sykkelen eksemplarisk bygget. Ultegra er marginalt tyngre enn Dura Ace, men funksjonen er identisk. Sykler solgt over disk i Norge klarer ikke konkurrere på pris mot nettbutikkene, men Specialized har et solid forhandlernettverk med mye kompetanse.

De kan helt sikkert hjelpe deg med endringene vi anbefaler, noe som gjør at du sitter igjen med sykkelen som kunne vært en testvinner. 

JUSTERBAR: Ved å fri på den lille skiven du ser under stemet, kan du enkelt justere vinkelen på stemet, og dermed høyden på styret. Smart!