Sykkelsko kommer i hundrevis av varianter, og noen er selvsagt bedre enn andre. Husk at det som kan være en god sko for en person ikke nødvendigvis er en god sko for en annen, passformen er det aller viktigste å finne ut av.

Likevel, det finnes mange fellestrekk for hva som er dårlige eller gode sko.

Bruksområde:
Hva er skoen tenkt brukt til? Er den en kompromissløs sko for vektgale klatrere eller er det en tyngre sko for de våte dagene? 

Passform:
Her beskriver vi hva slags fot skoen passer for, enten den er bred, smal, høy eller lav.
Etter dette gyver vi løs på skoens ulike løsninger. Dette er de ulike egenskapene ved en sko vi gir karakterer.

Vi bruker alltid karakterene 1-6.

YTTERSÅLE:
Sko i dag har yttersåler både i karbon, en miks av karbon og plast samt stivere plasttyper. Tyngre ryttere kan tåle en veldig stiv såle, mens lettere ryttere gjerne foretrekker en mykere variant. I lange ritt er det viktigere med komfort enn ekstrem kraftoverføring, men det finnes selvsagt et skjæringspunkt. Vi har opplevd såler så mye at vi regelrett kjenner formen på klossen gjennom sålen, og vi har opplevd sko så stive at det kjennes helt opp til knærne.

INNERSÅLE:
Mange syklister bytter ut innersålen med spesialtilpassede såler, men ikke alle har lyst eller mulighet til å anskaffe de dyre spesialsålene. Mange sko leveres i dag med innersåler med mulighet for enkle tilpasninger. Dette er dog ingen regel, vi finner fortsatt toppmodeller med skikkelig triste innersåler.

LÆR/ STOFF:
Sko lages i både lær og ulike syntetstoffer. Mavic har hatt stor suksess med luftige sko nesten helt uten syntetlær, mens eksempelvis Specialized sverger til en glanset lærimitasjon. Det viktige er at stoffet skal forme seg lett rundt foten, ikke gnage, være lett å rengjøre, se bra ut over tid og ikke trekke for mye vann.

STRAMMING:
Er det stramming helt fra tåspissen og langt oppover fotbladet? Hvor mange forskjellige mekanismer er det? Kan du bytte jekkespennen eller strammeskruen når den går i stykker ved velt? Hvor lenge lever borrelåsen? Hvor lett er det å justere skoen i fart? Hva når du velter og ødelegger en av to strammehjul, kan det ene som er igjen gjøre jobben?

FORM NÅR VÅT:
Det skulle kanskje ikke være noe problem, men enkelte sko blir vel slafsete når de blir våte. Noen av de moderne retroskoene i tynt lær kan strekke seg, og noen modeller med mye polstring har en tendens til å bli vel våte. Dette er ikke et sentralt og avgjørende poeng, men om det er en faktor vi legger merke til tar vi det med. En sko som er umulig å stramme i fart og i tillegg blir slafsete når den blir våt vil få minus.

DETALJER:
Vi er flisespikkere til tusen, og er det slurvet med detaljene blir vi skuffet. Rakner sømmene fort? Er det punkter som vil gnage? Er det grader på metalldelene? Kan hælklossen skiftes? Er fargingen av skoen gjort skikkelig? Er karbonet i sålen støpt skikkelig? Hvordan skal skoen unngå gnagsår på ømme punkter? Er det noen overraskende detaljer vi liker skikkelig godt?

VEKT: 
Ideelt sett, en sko skal være så lett som mulig. Men hva er en lett sko, og hvor mye må vi betale for å få skoen lett? Viktigst av alt, hvor lett er denne skoen sammenlignet med lignende sko i samme prisklasse.

PRIS:
Hva koster herligheten? Kan vi få en like god sko til en mindre penge? Når er det verdt å bruke 3500 kroner på en sko, og når er det like greit å kjøpe en til 800? Dyrt er ikke nødvendigvis bra. Får en sko dårlig karakter her kan den likevel være bra, men da vet du at du kjøper dyrt kun for å kjøpe dyrt.

SNITT:
Helt riktig, dette er karakteren skoen ender opp med.