Landeveis uavhengighetserklæring

Landevei er et uavhengig nisjemedie som opererer uavhengig av annonsører.

Sist oppdatert 6. mars 2015 kl 06.00
VI BESTEMMER SELV: Vi lar oss ikke styre av annonsørene, uansett hvilke risiko vi måtte løpe for å miste inntekter. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen.
VI BESTEMMER SELV: Vi lar oss ikke styre av annonsørene, uansett hvilke risiko vi måtte løpe for å miste inntekter. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen.

Det å drive nisjemagasin i dag er en kamp i motbakke. Heldigvis liker vi i Landevei lange og seige motbakker.

Da Landevei ble startet som et søstermagasin til Terrengsykkel, var vi klare på at vi skal drive med journalistikk etter journalistikkens grunnprinsipper og etiske retningslinjer. Det betyr at vi hele tiden har hatt adskilt salgsavdeling og redaksjon, og at vi gjør vårt beste for å unngå å havne i klønete etiske situasjoner.

Landevei står ikke i ledtog med bransjeaktører eller sykkelforbundet. Når det selges annonser til Landevei er det en annen som står for forhandlingene enn vi i redaks- jonen. Når vi møter bransjen gjør vi det uten å diskutere annonser og kampanjer.

I Landevei har vi også vært opptatt av at vi både skal være entusiastiske sykkelfans, men også aktive syklister. Vi ønsker å kunne spre glede over sykkelsporten, men likevel ha kritiske blikk på hva som skjer både her hjemme og i internasjonale lag og ritt.

Når vi skriver om utstyr og tester sykler, gjør vi dette uavhengig av hvem som annonser i bladet.

Likevel blir vi stadig konfrontert med at noen tror testene våre er preget av hvem som annonserer, eller annet bransjepress. I tillegg er vi også klar over at ytterst få av våre kollegaer i andre magasin gjør som oss. Fra både Norge og utlandet vet vi om flere konkrete eksempler der tester veies opp mot annonsering. Flere av våre konkurrenter både i Norge og internasjonalt skiller ikke mellom redaksjonell omtale og betalt annonsering.

Flere steder er selger og redaktør en og samme person, med de utfordringer det fører med seg rent etisk. Spiller det noen rolle da? Er det kanskje mange som vil tenke. Vi driver jo tross alt bare med sykkeljournalistikk?

Vi er klar over at vi verken skal redde verden eller eksponere korrupte politikere, men vi ønsker likevel at forbrukerjournalistikken vår skal være troverdig og redelig. Vi ønsker samtidig å spre glede snarere enn misnøye og har selvfølgelig et ønske om at norsk sykkelbransje skal kunne være med å dra lasset for en levende sykkelkultur i Norge.

Er det egentlig bare vi som er opptatt av å påpeke mangler og irriterende detaljer på utstyr og hos rittarrangører? Ofte får vi inntrykk av at det er dere leserne som synes vi er for kritiske mot sykler og utstyr. Mange kan føle seg forsmådd når favorittmerket får kritikk, eller drømmesykkelen har mangler. Vi føler likevel at det er vår oppgave å komme med nøktern informasjon før noen legger mange titalls tusen på disken i den lokale butikken.

Hvis noe skjer med en sykkel som vi har testet, som vi ikke har påpekt, kan en kjøper føle seg lurt. At noe vi har påpekt eventuelt ikkeirriterer en kunde er noe vi må regne med. Om du lurer mer på fremgangsmåten som leder frem til et testresultat, anbefaler vi deg å lese disse sakene.

Som lite nisjemagasin er vi avhengig av et godt forhold til bransjen. Vi lar oss invitere på lanseringer. Hva vi ikke gjør er å love dekning. Vi har flere ganger blitt bedt om å garantere et visst antall sider for en pressetur. Turen var helt klart interessant både for dere og oss, men en slik avtale kunne vi ikke gå med på.

Resultatet ble flere år uten invitasjoner fra et stort og toneangivende merke. Andre magasin hadde skrevet under uten å krangle ble vi fortalt, uten at det gjorde saken noe bedre for oss. Vi har også fått kjeft etter tilsvarende turer for ikke å ha skrevet nok om syklene på lanseringen. Slike reaksjoner må vi bare tåle.

Fordi: Vi skriver om det vi mener er interessant for dere som leser, ikke det et merke ønsker at vi skal skrive om.

SYKKELTESTER

Vi vet at sykkel- og produkttestene våre har stor innvirkning på hva dere ender opp med å kjøpe. Det er et krevende ansvar å ha, men også et ansvar vi jobber hardt for å fortjene. Vi tester sykler og utstyr så grundig vi kan og utfordrer hverandre stadig på om vi har grunnlag for det vi sier. Vi prøver så godt vi kan å teste sykler under like og relevante forhold.

Vi gjør vårt aller beste for å sørge for at syklene er satt opp så bra som mulig, og vi prøver å utsette utstyret for den type sykling kategorien tilsier. At noen av testerne i Landevei favoriserer noen merker over andre kan med en gang avkreftes.

Fordi: Vi favoriserer gode sykler over dårlige, og gjen- nomtenkte løsninger over tilfeldighet. Vi liker det når vi ser at utviklerne av en sykkel har tenkt over hva vi syklister trenger og ønsker. Snarveier, enkle løsninger og pr-gimmicker prøver vi å gjennomskue og påpeke.

Mange internasjonale medier har valgt bort store gruppetester av sykler. Både fordi det er for dyrt og krevende å utføre, og fordi sammenlignende tester fort kan bli brutale mot noen sykler. Vi føler at begge deler er verdt det, og forsvarer tiden og kostnaden både i kroner og øre. Vi betaler også prisen for sure miner fra bransjen og merkefans, med at direkte sammenligning er nyttig stoff for dere som leser.

I alle utgaver av Landevei og på landevei.no vil i også i år teste utstyr for å komme til bunns i hva som funker supert og hva som funker mindre bra. Vi vil forsikre dere som leser om at når noe får ros av oss så er det fortjent. Når det motsatte er tilfelle så er det noe ved produktet som har irritert oss og som vi tror vil være frustrerende for dere som leser.

Vi tror at slik informasjon gjør at dere kan gjøre mer informerte handler i jungelen av flott utstyr.

Likevel, det aller viktigste for oss i Landevei er at flere finner gleden i å sykle og det å oppleve suset fra smale dekk langs landeveien. Da hjelper det å ha en troverdig kilde som kan fortelle deg om hva som vil gjøre turen bedre.

Spørsmål? Send epost til Henrik Alpers eller Øyvind Aas.

Publisert 6. mars 2015 kl 06.00
Sist oppdatert 6. mars 2015 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen