ORANGE IS THE NEW BLACK

POC sikter rett mot toppen med sin nye landeveiskolleksjon, men knekker de koden til inngrodde landeveissyklister? Definitivt, og de lager i tillegg nye koder rundt stil og funksjon. Føkk OREC, POC rocker.

Sist oppdatert 30. april 2014 kl 00.10
NEONORANSJE: Vises definitivt godt i trafikken, og POC makter i tillegg å bruke fargen på en leken og elegant måte.
NEONORANSJE: Vises definitivt godt i trafikken, og POC makter i tillegg å bruke fargen på en leken og elegant måte.

Svenske POC har solid bakgrunn fra adrenalinidrettene, men entrer nå landeveien med kleskolleksjon og hjelmer. De har aldri vært redde for å utfordre med designet sitt, og som med flere av deres tidligere produkter vil helt sikkert ikke dette heller falle i smak hos alle. Men legg merke til at som i kunst, arkitektur og annet produktdesign er det ofte en fellesnevner. Uttrykkene med mest bein i nesa vekker alltid sterke følelser, men er også de som blir gjenkjent og holder seg over tid.  

Elegant adrenalin Styrken til POC i denne sammenhengen er nettopp deres manglende ballast fra landeveien. De kommer i stedet sprudlende med inspirasjon fra speed-skiing, utforsykling, stibekledning og doble backfliper på BMX. Dette har de tatt med seg og lager en skrikende elegant landeveiskolleksjon. I blåsvart, hvitt og neon-oransje.

Smakebit Vi fikk se prøvekolleksjonen i fjor sommer og hadde med oss denne for testing i Spania i vinter. POC presiserte at disse plaggene ikke representerte det endelige resultatet, og vi fikk ikke skrive noe om funksjonen da. Kolleksjonen har fått en rekke små endringer siden prøveplaggene, både synlige og usynlige. Og vi har nå fått flere av plaggene til test. Vi bruker en av jakkene til å illustrere flere av egenskapene i dag og kommer tilbake med bildekarusell og omtale etter noen flere testrunder neste uke.

Spring Jacket er som navnet antyder en jakke ment for dagene man trenger litt mer en bare en kortermet trøye, eller for kjølige morgener og kvelder. Den plasserer seg i grenselandet mellom en langermet trøye og en jakke. Vindtett front og skuldre, elastisk og pustende rygg og ermer.

Sharp Det første man legger merke til er de enkle og rene avslutningene på ermer og krage. Jakken minner kanskje mest om en motorsykkeljakke med lav hals og rette snitt. Ingen trange mansjetter eller høye krager skaper et elegant uttrykk. Men fungerer det i praksis? Ermene på en sykkeljakke er viktige, og hvor smale disse skal være er alltid en avveiing. 

Noen merker går for veldig smale ermer, noe som er supert så lenge du slipper å tenke på å ta av eller på plaggene i fart. Vide armer og mansjetter kan medføre blafring og litt mer slaskete uttrykk. POC balanserer dette fint med passe smale ermer og de oransje avslutningene som er romslige nok til greit å få av eller på jakken. Den alt for store klokka di med GPS blir heller ikke sittende fast inne i jakka.

Tynn jakke Spring Jacket er ikke foret, men den vindtette fronten har et vaffelmønster på innsiden som bidrar til et lite isolerende luftlag. Skuldrene og ryggen har bedre lufting, slik at dette i hovedsak blir en jakke til tørre kjølige forhold. Slik som denne tida på året, eller kvelds- eller morgenturer i sommersesongen. Jakken er nemlig ikke større en at den kan pakkes sammen og legges på lomma eller stappes under trøya til bruk på turer med varierende temperatur. 

Lommemat Spring Jacket har tre gode lommer på ryggen med fin plassering. Eller det er egentlig fem lommer, siden det også er to små lommer til for eksempel nøkler og kredittkort.  Den ene åpnes fra innsiden av den ene lommen og den andre er tilgjenelig under en klaff på utsiden. POC har tiltenkt klaffelommen for ”my info”, medisinsk informasjon om rytteren. Utforming og kanten på lommene gjør at det er lett å nå innholdet i lommene.

Synlig Da POC lanserte kolleksjonen sin med så stor vekt på synlighet og sikkerhet var det nesten et lite sjokk. Hvorfor hører vi ingen andre snakke om dette? I beste fall blir det skrytt av at det er sydd inn en liten refleksstripe på ryggen, eller at logoene på et plagg er reklekterende. POC tar dette på alvor og har jobbet mye med å få en fargepalett med god kontrast til hverandre, god kontrast til omgivelsene og stor synlighet i trafikken.

AVIP (attention, visibility, interaction, protection) plattformen til POC jobber med ulike måter å være synlig, fungere sammen med andre trafikanter og tiltak for å beskytte deg om uhellet skulle være ute. QR-koder og kort som gir medisinsk informasjon, krasjsensorer og samarbeid med Volvo er noen av prosjektene til POC. For kolleksjonen er det synlighet som er fokuset gjennom neon og stor kontrast.

Svartkledde dopere Det er en grunn til at dopere alltid har valgt svarte antrekk for å gjemme seg for dopingjegere og journalister i fjellene. POC har gjort undersøkelser på synlighet og hevder at en syklist med neonfarger kan sees på nesten 700 meters avstand. Derimot må man på 120 meters hold for å oppdage en svartkledd syklist.

Det essensielle Kleskolleksjon til POC er kalt Essential, og til sykling i sommerhalvåret inneholder den nye kolleksjonen alle plaggene du trenger.

Enkle, stilfulle og funksjonelle plagg, men like godt synlige i trafikken som refleksvesten og den gule pendlespinnakeren.  

http://www.landevei.no/Nyheter/SVENSK-SAMARBEID-OM-SIKKERHET

http://www.landevei.no/Tester/Utstyr/Oransjerevolusjonen

http://www.landevei.no/Nyheter/POC-OG-GARMIN-SHARP-I-TRE-AAR

http://www.pocsports.com

Importør: http://www.roxee.no

Publisert 30. april 2014 kl 00.15
Sist oppdatert 30. april 2014 kl 00.10
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen