Lake CX 402 Custom Fit Carbon

Lake 402 gir ny mening til uttrykket "carbon footprint". Om skoene ikke skulle sitte perfekt på første forsøk, vil litt global oppvarming i stekeovnen sørge for at du planter et varig fotavtrykk godt ned i karbonsålene.

Sist oppdatert 25. mai 2014 kl 18.49
Hjertet banker i det vi pakker opp et lekkert skopar i knallrødt kengurulær og råkarbon. De overbeviser ikke på første date, men det er det heller ikke meningen med Lake 402.
Hjertet banker i det vi pakker opp et lekkert skopar i knallrødt kengurulær og råkarbon. De overbeviser ikke på første date, men det er det heller ikke meningen med Lake 402.

Lake CX 402 Custom Fit Carbon

-Normal og bred lest, finnes også i dameversjon.

-Hvit/sort, rød/sort, hvit/rød, snart sort/sort

-3 hulls (Look, Shimano) og 4 hulls (Speedplay) feste til klossene

-Oppgitt vekt i str. 42 er 262 gram / veid 305 gram pr sko i str. 45.5 uten innersåle.

-Innersålene er 19 gram pr stk.

-Pris: 4290 kroner

www.lakecycling.com  / www.topbikes.no

Bærekraftig

Vi pakker opp et lekkert stykke arbeid fra skoesken, det er lite som slår lukt og følelse av ekte lær. Kunstlær har overtatt som materiale i nesten alle sykkelsko, men Lake holder fast på å bruke kengurulær i overdelen sin. Tenk eksklusive skinnhansker, interiøret i en sportsbil eller en anilingarvet gammel sofa. Det perforerte røde skinnet bukter seg mykt i det man åpner skoen og kikker inn på det svarte skinnforet. Materialvalget er like gjennomtenkt på resten av skoen, og består av en solid karbonsåle, gummibeskyttelse rundt tåboksen og to Boa-sneller. Første gang vi strammer snellene er vi likevel ikke overbevist om passformen. 

Fotformsko

Med Lake 402 er dette ikke noe krise. Disse skoene er ikke tenkt å passe perfekt første gang du prøver dem. Skoen kan nemlig varmetilpasses, en prosess som gjerne må gjentas flere ganger. Etter fem minutter i ovnen på 90°C tar du på deg de varme skoene og trykker på plass hælkappen og sålen fremover langs yttersiden av foten. Etter første tur i ovnen har vi fått en ny sko. Foten finner seg godt til rette, men resultatet er likevel ikke helt perfekt.  Etter nye runder i ovnen går det stadig bedre, er det trykkpunkter kan det lønne seg å massere ut disse punktene spesielt. Å ta på seg to dager gamle sko som føles som du har hatt dem i årevis er imponerende. Etter tilpasning sprer trykket seg utover hele fotbladet ved nedtråkk, i kontrast til andre skopar der en ofte får tydelig tilbakemelding fra for eksempel tåballen eller yttersiden av foten ved hard belastning. Hælen sitter som limt fast i hælkappen. 

Sprike med tærne 

Skoen omslutter foten godt, men gir likevel plass nok til å bevege tærne. Den normale/smale versjonen vi testet er ikke veldig smal, og det bør også være plass til tykkere spesialsåler om du bruker slike. De som opplever problemer med føttene er kanskje de som vil ha aller mest å hente på å bytte til Lake, flere varianter og varmetilpasning bør sikre at de aller fleste kommer på godfot med disse.

Sandwich - Yttersåle, mellomsåle og innersåle

Lake leverer skoene med standard 3-bolts eller 4-bolts (Speedplay) innfesting av klossene. Vi spurte Lake om byggehøyden på de to systemene, og Bob Maas fra Lake forsikret oss om at byggehøyden er identisk ved akslingene med de to ulike sålene. På grunn av Lake sin varmetilpasning og konstruksjon vil yttersålen bygge mellom 3,5 og 6 mm, og er dermed blant skoene med minst byggehøyde (stack). Sålen komprimeres til nedre del av intervallet når rytteren får på skoen og belaster pedalen. Ryttere med Speedplay-pedaler og sko med 4-boltsinnfesting kommer betydelig nærmere akslingen enn en del andre kombinasjoner av sko/pedal. Det kan i visse tilfelles bety over 10 mm lavere total byggehøyde og dermed tilsvarende redusert setehøyde.

IMG_2003
IMG_2003

Under innersålen, der en på de fleste sko ser rett ned på baksiden av en plast- eller karbonyttersåle, er Lake 402 også delvis dekket med skinn. Under her skjules flere av skoens fortrinn, 

10172708_736732873015396_5728285147557935911_n-2
10172708_736732873015396_5728285147557935911_n-2

Inne i lesten er det bygd inn en karbonplate som fjærer over yttersålen. Denne mellomsålen sørger for ventilering, men det viktigste er at den betraktelig reduserer faren for at foten dovner. Dette gjelder spesielt i lange klatringer der skoen belastes statisk over en lang periode. Karbonplaten virker som fjæring for fotbladet. Bildet over viser også tydelig den formbare delen av skoen. Om alt dette ikke skulle være nok leverer Lake også varmetilpassede innersåler, dog som ekstrautstyr eller til bruk i andre sko.  

Konkurrenter

Landevei testet lærsko fra Rapha/Giro og Specialized i fjor. Lake 402 er 120 gram lettere enn Rapha Grand Tour (basert på Giro SLX) og 60 gram tyngre enn Specialized 74 (basert på S-Works). Vektmessig er det litt å hente på å velge de aller letteste skoene på markedet, men Lake 402 veier for eksempel det samme som Sidis toppmodell Wire. 

Snella

Lake var blant de første til å ta i bruk sneller som strammemekanisme, og har i mange år hatt samarbeid med BOA. Stadig flere merker tar i bruk lignende mekanismer, men fordelen med BOA er et velprøvd system som er lett å justere og evt bytte. Om du skulle ryke en vaier kan snellene bytte plass slik at du kommer deg hjem eller kan bruke skoene fram til du får tak i ny snelle fra forhandler eller direkte fra BOA. Det er livstidsgaranti ved produksjonfeil. 

Oppsummert

Med en varmetilpasset sko som leveres i mange varianter ligger det til rette for at du kan finne en sko som passer deg perfekt. Lake byr i tillegg på unike løsninger og teknologi for å øke komforten på lange turer. Du må likevel akseptere høy pris og et lite vekttillegg sammenlignet med de letteste konkurrentene. Utbyttbare deler og solide/holdbare materialer borger her for at du kan få en sko som holder i svært lang tid. Til slutt: Bruk for all del tid på tilpasningen, magien med disse skoene trer virkelig frem først etter noen runder i ovnen. 

+ Varmetilpasset sko som leveres i mange varianter (farger, bredde og innfesting av klosser)

+ Unik sandwichkonstruksjon av karbonsålen som hindrer at foten dovner.

+ Varige materialer, utskiftbare deler og gummibeskyttelse rundt tåboksen sikrer en sko som holder seg pen og funksjonell i svært lang tid. 

-  Høy pris.

-  Ikke blant de letteste på markedet. 

Publisert 25. mai 2014 kl 18.49
Sist oppdatert 25. mai 2014 kl 18.49
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen